05.02.2015
Imprezy sportowe związane z biegami masowymi stają się w Polsce coraz popularniejsze. W zeszłym roku na łamach portalu rozgorzała dyskusja dotyczącą oświadczenia czy zaświadczenia lekarskiego dla biegaczy. W dniu dzisiejszym chciałbym poruszyć kolejny bardzo kontrowersyjny temat znikomej ilości przeprowadzanych kontroli antydopingowych w biegach masowych.
W pierwszej kolejności odpowiedzieć sobie należy na pytanie, dlaczego Komisja do Zwalczania Dopingu w Sporcie jako organ ustawowy nie przeprowadza obligatoryjnych badań antydopingowych podczas organizowanych imprez.
Jednym z ustawowych zadań Komisji jest prowadzenie kontroli antydopingowych podczas zawodów oraz poza nimi. Badania te w praktyce przeprowadzane są w dyscyplinach sportowych objętych nadzorem polskiego związku sportowego. Gdybyśmy przeanalizowali wyłącznie zakres ustawowych obowiązków Komisji to rzeczywiście moglibyśmy interpretować, że Komisja posiada uprawnienie do przeprowadzania kontroli antydopingowych podczas wszystkich zawodów- nie ważne czy organizowanych przez polskie związki sportowe czy też inne podmioty. Jednakże na uwadze trzeba mieć nie tylko przepisy określające zadania Komisji, ale również przepisy ustawy o sporcie dotyczące dopingu w sporcie oraz Modelowe Reguły Antydopingowe. Zgodnie z art. 43 ust. 6 ustawy o sporcie „Podmioty prowadzące działalność sportową, w szczególności polskie związki sportowe, realizują odpowiedzialność dyscyplinarną za stosowanie dopingu w sporcie w zakresie określonym w ich regulaminach.”
Oznacza to, że w sytuacji naruszenia przepisów antydopingowych przez zawodnika to podmiot prowadzący działalność sportową na podstawie własnego regulaminu realizuje względem niego odpowiedzialność dyscyplinarną. Jednocześnie ustawa o sporcie nakłada obowiązek uchwalenia regulaminu dyscyplinarnego wyłącznie na polskie związki sportowe. Tym samym w dyscyplinie sportowej, w której nie ma utworzonego polskiego związku sportowego, nie ma obowiązku stosowania Modelowych Reguł Antydopingowych czy też uchwalania regulaminu dyscyplinarnego. Chyba, że dany organizator się na to zdecyduje i w swoich regulaminach umieści odpowiednie przepisy dotyczące antydopingowego postępowania dyscyplinarnego albo odwoła się do stosowania w tym zakresie Modelowych Reguł Antydopingowych.
Organizatorzy biegów masowych nie podlegają pod jurysdykcję jakiegokolwiek polskiego związku sportowego. Tym samym to wyłącznie od organizatorów tego rodzaju imprez sportowych zależy czy dopuścić możliwość przeprowadzenia kontroli antydopingowej i jeśli tak to, jaki będzie jej kształt. Jak wynika z wypowiedzi dyrektora biura Komisji Michała Rynkowskiego w praktyce wyłącznie organizatorzy Maratonu Warszawskiego oraz Poznańskiego prowadzą kontrole antydopingowe.
Tym samym pomysł Marcina Chabowskiego dotyczący uregulowania powyższej kwestii przez organizatorów biegów masowych uznać należy za słuszny. Jednakże organizatorzy tego rodzaju imprez powinni zastanowić się czy każdy z nich chce wprowadzić swoje odrębne regulacje, bazować na regulacjach Modelowych Reguł Antydopingowych czy też może połączyć siły i stworzyć jeden wspólny regulamin zgodny z przepisami antydopingowymi, ale zawierający kilka odrębnych postanowień. Innym pomysłem może być przekazanie tego rodzaju kompetencji na rzecz, któregoś z polskich związków sportowych, jednakże wówczas odpowiedzialność dyscyplinarna opierać się będzie wyłącznie na regulaminie dyscyplinarnym polskiego związku sportowego, który w zakresie procedury antydopingowej musi być zgodny z Modelowymi Regułami Antydopingowymi. Tym samym takie rozwiązanie nie daje możliwości dowolnego ukształtowania procedury, która by odpowiadała specyfice biegów masowych.
A czy Państwa zdaniem podczas biegów masowych powinny być przeprowadzane kontrole antydopingowe? Jeśli tak to antydopingowe postępowanie dyscyplinarne powinno być przeprowadzane na podstawie odrębnego regulaminu organizatora czy w oparciu o Modelowe Reguły Antydopingowe?
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.