18.06.2020
Dlaczego akurat ta data? Ano dlatego, że z końcem maja na konferencji prasowej na PGE Stadionie Narodowym, Premier Mateusz Morawiecki, Minister Sportu Danuta Dmowska i Prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej ogłosili, że już niebawem kibice wrócą na trybuny i oto zbliża się data i kibice wracają. Później pojawiła się data 19 czerwca i taka zresztą została wpisana do rozporządzenia Rady Ministrów. Na jakich zasadach możliwy jest ten powrót?
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii w § 6 ust. 10 dopuszcza pod pewnymi warunkami, o których poniżej prowadzenie działalności związanej ze sportem jaką jest organizacja rozgrywek i współzawodnictwa sportowego.
I tak do odwołania prowadzenie przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz przez inne podmioty działalności związanej ze sportem, rozrywkowej i rekreacyjnej (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w dziale 93.0) jest dopuszczalne, pod warunkiem zapewnienia, aby na stadionach i boiskach w zakresie organizacji współzawodnictwa sportowego seniorów w rozgrywkach prowadzonych przez polski związek sportowy w drugiej i trzeciej klasie rozgrywkowej oraz Pucharze Polski lub ligę zawodową działającą w najwyższej klasie rozgrywkowej w sporcie piłka nożna oraz na stadionach oraz przy wykorzystaniu infrastruktury zewnętrznej do uprawiania sportów motorowych w zakresie organizacji współzawodnictwa sportowego w rozgrywkach prowadzonych przez polski związek sportowy w drugiej klasie rozgrywkowej oraz przez ligę zawodową działającą w najwyższej klasie rozgrywkowej w sporcie żużlowym organizacja współzawodnictwa sportowego odbywała się tak, aby udostępniono publiczności co czwarte miejsce na widowni, w rzędach naprzemiennie, z tym że nie więcej niż 25% liczby miejsc przewidzianych dla publiczności.
Powyższy przepis dotyczy meczów PKO Bank Polski Ekstraklasy piłkarskiej, 1 Ligi, 2 Ligi piłkarskiej i rozgrywek piłkarskiego Pucharu Polski oraz rozgrywek żużlowej Speedway Ekstraligi.
Ponadto inne zawody również mogą być rozgrywane z udziałem publiczności, ale jedynie zgodnie z przepisem pkt 2) lit a.): w zajęciach lub wydarzeniach sportowych oraz współzawodnictwie sportowym z wyłączeniem pól golfowych, kortów tenisowych, stajni, stadnin i torów wyścigowych dla koni, infrastruktury do sportów wodnych i lotniczych, których nie dotyczą ograniczenia co do maksymalnej liczby osób, uczestniczyło nie więcej niż 150 uczestników na obiektach sportowych na otwartym powietrzu (otwartych lub półotwartych, z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez) – z udziałem publiczności, i zostało udostępnione co czwarte miejsce na widowni, w rzędach naprzemiennie, w przypadku braku wyznaczonych miejsc na widowni przy zachowaniu odległości 2 m, z tym że nie więcej niż 25% liczby miejsc przewidzianych dla publiczności.
Z kolei imprezy sportowe przeprowadzane na otwartym powietrzu poza obiektami sportowymi lub w obiektach sportowych halowych zgodnie z przepisem pkt 2) lit b) muszą być rozgrywane bez udziału publiczności. Wreszcie zawody organizowane na otwartych basenach mogą być rozgrywane z udziałem publiczności jeśli zostało udostępnione publiczności co czwarte miejsce na widowni, w rzędach naprzemiennie, w przypadku braku wyznaczonych miejsc na widowni przy zachowaniu odległości 2 m, nie więcej niż 25% liczby miejsc przewidzianych dla publiczności, a na basenach krytych– bez udziału publiczności.
Warto też dodać, że zgodnie z ustępem 10c, obowiązek udostępniania co czwartego miejsca nie dotyczy widza, który uczestniczy w tych wydarzeniach dzieckiem poniżej 13. roku życia, a także widza, który uczestniczy w tych wydarzeniach z osobą z orzeczeniem o niepełnosprawności, osobą z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności, osobą z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub osobą, która ze względu na stan zdrowia nie może poruszać się samodzielnie oraz wreszcie osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących.
Zgodnie z ust. 13, na terenie obiektów, o których mowa powyżej, widz jest obowiązany realizować obowiązek zakrywania ust i nosa, do czasu zajęcia przez niego miejsca oraz podczas poruszania się na terenie tych obiektów, ale już nie na zajętym miejscu podczas oglądania zawodów i kibicowania. Ponadto widz, kibic ma obowiązek zachować 2 metry odległości od innego widza w przypadku obiektów bez oznaczonych miejsc, także w kolejce do toalety.
Niezakrywanie twarzy na zajętym miejscu jest ściśle związane z przepisem art..60 ust. 4 Ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Zgodnie z tą normą, jeżeli sprawca, dopuszczając się czynów określonych w ust. 1–3, używa elementu odzieży lub przedmiotu do zakrycia twarzy celem uniemożliwienia lub istotnego utrudnienia rozpoznania jego osoby, podlega grzywnie nie mniejszej niż 240 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Wprowadzono więc w Rozporządzeniu taki wyjątek, by przepis Rozporządzenia o zasłanianiu twarzy nie był w kolizji z normą ustawową.
Wreszcie zgodnie z art. 6 ust. 14, sprzedaż biletów dla publiczności, która uczestniczy w tych wydarzeniach jest prowadzona wyłącznie drogą elektroniczną, po to żeby nie tworzyć kolejek pod kasami.
To, że przepisy Rozporządzenia zezwalają na udział kibiców w liczbie nie większej niż 25% pojemności stadionu z zachowaniem zasady udostępnienia co czwartego miejsca na widowni, w rzędach naprzemiennie nie oznacza po pierwsze, że właśnie te 25% kibiców będzie mogło obejrzeć mecz, choćby ze względu na to, że te co czwarte miejsca w rzędach naprzemiennych mogą dać liczbę 25%. Może się okazać że trybuny są tak zlokalizowane, że niektóre miejsca już nie znajdą się na trybunie i „wypadnie” jedno miejsce z rzędu. Może się w takim przypadku okazać, że będzie to np. ledwie 21% miejsce, a po drugie to czy kibice będą mogli obejrzeć mecz na stadionie wynika też z obowiązków i uprawnień organów publicznych wynikających z Ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, ale też z możliwości i warunków organizatora imprezy masowej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 Ustawy, to właśnie organizator odpowiada za bezpieczeństwo imprezy masowej w miejscu i w czasie jej trwania, a bezpieczeństwo imprezy masowej obejmuje spełnienie przez organizatora wymogów w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa osobom uczestniczącym w imprezie, ochrony porządku publicznego, zabezpieczenia pod względem medycznym oraz zapewnienia odpowiedniego stanu technicznego obiektów budowlanych wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi, w szczególności przeciwpożarowymi i sanitarnymi.
Jak również wiadomo, organem przyznającym zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej jest wójt / burmistrz / prezydent miasta, a organami wydającymi opinie akurat nie wiążące, ale mogące mieć wpływ na decyzję wójta / burmistrza / prezydenta miasta czyli komendantem powiatowym (rejonowym, miejskim) Policji, komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, dysponentem zespołów ratownictwa medycznego i państwowym inspektorem sanitarnym. I takie pozwolenia zostały wydane na rozgrywki, które z powodu epidemii zostały przerwane. Zatem o nowe nie trzeba już występować.
Organem nadzoru nad bezpieczeństwem imprez masowych jest wojewoda, który również korzysta z opinii organów policji, straży pożarnej i inspekcji sanitarnej. W takiej sytuacji z jaką mamy do czynienia obecnie, to właśnie Wojewoda na obecnym etapie w ramach nadzoru, wydaje zgody na rozegranie imprez masowych z udziałem publiczności. Oczywiście kluczowe znaczenie ma tutaj opinia inspektora sanitarnego.
Jeżeli zatem teraz chcemy się wybrać na mecz, warto na bieżąco śledzić strony klubowe i informacje oficjalne z klubów w mediach społecznościowych, oczywiście nabyć bilet przez internet i tylko po spełnieniu tych warunków możemy udać się na stadion, nie zapominając też o zasłanianiu twarzy w drodze na swoje miejsce na stadionie.
(zdjęcie ma charakter ilustracyjny, fot. wikipedia)
08.11.2024
02.10.2024
27.09.2024
07.08.2023
20.06.2023
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.