Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Sporty drużynowe

Żużel na wirażu

13.09.2013

Zawirowania w ligach zawodowych w Polsce wciąż trwają. W ubiegłym tygodniu poruszony został temat ewentualnej możliwości utworzenia ligi zawodowej w hokeju na lodzie, natomiast w tym tygodniu środowisko sportowe obiegły informację o tak zwanym „buncie przedstawicieli  klubów żużlowych startujących w ENEA Ekstraliga. Na czym polega konflikt?

Przedstawiciele klubów wydając w dniu 07.09.2013 r. oświadczenie wezwali do zmian w zarządzaniu spółką Ekstraliga Żużlowa sp. z o.o. grożąc wycofaniem z rozgrywek na sezon 2014 i podjęciem wraz z Ministerstwem Sportu i Turystyki (zwane dalej „MSiT ) działań mających na celu powstanie w Polsce zawodowej ligi żużla opartej na zdrowych zasadach rywalizacji sportowej i kierującej się przede wszystkim dobrem sportu. Czy rzeczywiście jest to możliwe w sytuacji gdy istnieje już w tej dyscyplinie sportu polski związek sportowy?

Żużel – dyscyplina w Polsce niezwykle popularna, posiadająca jako jedna z czterech dyscyplin sportowych ligę zawodową. Ligę zawodową, która regulowana jest w art. 15 ustawy o sporcie (szerzej odnośnie wyjaśnienia wskazanego przepisu w artykule „Hokejowy Poker  - http://prawosportowe.pl/hokejowy-poker.html ). Zgodnie z uregulowaniami statutu Polskiego Związku Motorowego (zwany dalej „PZM ) stanowi on polski związek sportowy w sportach motorowych, w tym międyz innymi w sporcie żużlowym. Na podstawie łączącej PZM umowy z Ekstraligą Żużlową sp. z o.o. (która to umowa została zatwierdzona przez MSiT) została utworzona liga zawodowa spełniająca kryteria z art. 15 ustawy o sporcie. Liga zawodowa, która została oddana do zarządzania spółce Ekstraliga Żużlowa sp. z o.o.

Obecny spór na linii przedstawiciele klubów a PZM i władz Ekstraligi Żużlowej sp. z o.o. dotyczy szeregu nieprawidłowości, których zdaniem przedstawicieli klubów dopuszczać się ma PZM wraz ze spółką. Przedstawiciele klubów swoje zarzuty głównie koncentrują wokół kwestii finansowych – zwiększenie opłat za zarządzanie rozgrywkami, opłaty za kontrakty czy aneksy. Poza tym przedstawiciele klubów uważają, że powinni oni mieć więcej wpływów w spółce, gdzie PZM posiada 51% udziałów. W odpowiedzi na oświadczenie, władze spółki wydały komunikat przedstawiając dane finansowe, które na pierwszy rzut oka nie mogą budzić jakichkolwiek wątpliwości. W tym samym czasie Prezes PZM negatywnie odnosi się do oświadczenia przedstawicieli klubów i wzywa ich do uregulowania zaległych należności. Groźby o wycofaniu z rozgrywek ani spółka ani PZM nie biorą na poważnie. Tym bardziej na poważnie nie bierze nikt możliwości spełnienia jednego z postulatów oświadczenia dotyczącego utworzenia w porozumieniu z Ministerstwem Sportu i Turystyki nowej zawodowej ligi żużla.

Dlaczego nikt nie bierze ich na poważnie? Bo na podstawie obecnie obowiązujących przepisów ustawy o sporcie nie widzę możliwości by postulat podnoszony przez przedstawicieli klubów znajdował oparcie w przepisach prawa. Zgodnie bowiem z art. 13 ust. 1 ustawy o sporcie to PZM ma wyłączne prawo do ustalania reguł organizacyjnych i sportowych uprawniania sportu żużlowego w Polsce. Potwierdzają to również postanowienia statutu PZM, który w §4 stwierdza, że PZM jest polskim związkiem sportowym w sprawach motorowych w tym w sporcie żużlowym. A więc co by musiało się wydarzyć by przedstawiciele klubów rzeczywiście mogli w porozumieniu z MSiT utworzyć ligę zawodowa w żużlu?

Musiałoby dojść do niewyobrażalnej rewolucji w polskim sporcie. Mianowicie żużel musiałby „odłączyć się  od PZM i utworzyć osobny polski związek sportowy w dyscyplinie żużla. Ponadto musiałby spełniać kryteria określone w art. 11 ustawy o sporcie (chociażby dołączyć zaświadczenie o przynależności do międzynarodowej federacji sportowej działającej w sporcie olimpijskim lub paraolimpijskim lub innej uznanej przez MKOl). Tylko w takim bowiem wariancie odrębny polski związek sportowy (żużlowy) miałby możliwość utworzenia odrębnej czy też nowej ligi zawodowej, na której utworzenie zgodę wyraża minister właściwy do spraw kultury fizycznej.

Wszystko byłoby pięknie ale od tego rzekomego wsparcia przedstawicieli klubów odcina się samo MSiT. 11.09.2013 r. rzecznik prasowy MSiT wydał oświadczenie, w którym informuje, iż MSiT nie zostało poinformowane przez przedstawicieli klubów o pomyśle utworzenia odrębnej ligi zawodowej, nie jest stroną w toczącej się sprawie ani nie zamierza uczestniczyć w konflikcie. Ponadto powołano stosowne przepisy ustawy o sporcie, które przekazują w sposób jednoznaczny polskiemu związkowi sportowemu (PZM) „rolę kreatora ligi zawodowej . Podkreślić należy, iż zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o sporcie - „Polski związek sportowy działa w jednym sporcie, chyba że minister właściwy do spraw kultury fizycznej wyrazi zgodę na działanie polskiego związku sportowego w więcej niż jednym sporcie . Zgodzić należy się z W. Cajselem w Komentarzu do ustawy o sporcie, iż „ (...) komentowany przepis stanowi przejaw ustawowej realizacji przyjętej przez prawodawcę zasady monopolu polskich związków sportowych . Dodatkowo w obliczu dotychczasowej polityki MSiT, która raczej skłania się do likwidacji niektórych polskich związków sportowych bądź też propozycji ich połączenia możliwość utworzenia odrębnego polskiego związku sportowego wydaje się nierealna.

Dlatego też obecnie widzę dwa rozwiązania dla przedstawicieli klubów. Pierwsze najzdrowsze i najbardziej kompromisowe to usiąść do rozmów z PZM i Ekstraligą żużlową sp. z o.o. Do rozmów mających na celu rozwiązanie konfliktu bez udziału mediów i włączania w to podmiotów trzecich. Bez rozgłosu i bez zbędnych emocji. Drugie rozwiązanie (o wiele bardziej drastyczne), w sytuacji gdy przedstawiciele klubów są zdeterminowani i pewni naruszeń określonych w oświadczeniu, których ma dopuszczać się PZM to poinformowanie o tym MSiT i doprowadzenie do zastosowania przepisu art. 16 ustawy o sporcie. Przywołany przepis reguluje kwestię nadzoru nad działalnością polskich związków sportowych, którą sprawuje minister właściwy do spraw kultury fizycznej. Nadzoru, który może przejawiać się w postaci: po pierwsze żądania udostępniania odpisów uchwał władz polskiego związku sportowego oraz udzielania pisemnych wyjaśnień dotyczących działalności polskiego związku sportowego i po drugie dokonywania kontroli polskiego związku sportowego. Podkreślić jednak należy, iż zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy o sporcie nadzorem nie są objęte decyzje dyscyplinarne i regulaminowe władz polskich związków sportowych związane z organizacją i przebiegiem współzawodnictwa sportowego.

Osobiście skłaniam się ku pierwszemu rozwiązaniu, które może doprowadzić do naprawy sytuacji i polepszenia funkcjonowania ligi zawodowej w żużlu. Drugie rozwiązanie bowiem, tylko ten konflikt zaogni. Natomiast zaognienie konflktu może spowodować zmniejszenie popularyzacji żużla w Polsce, co przełożyć się może na decyzję organizatorów kolejnych The World Games (Igrzysk Sportów Nieolimpijskich). Mianowicie decyzji w sprawie włączenia pięciu dyscyplin, które rozgrywane będą we Wrocławiu w 2017 r. podczas Igrzysk Sportów Nieolimpjskich. Decyzja ta zapadnie pod koniec bieżącego roku. A przypomnijmy, iż PZM zgłosił kandydaturę żużla i do momentu rozpoczęcia konfliktu miał bardzo duże szanse znaleźć się we włączonych dyscyplinach.

Zadaj nam pytanie!

Zainteresował Cię temat artykułu lub dotyczy Ciebie? Zapraszamy do kontaktu! Zadaj nam pytanie a eksperci Prawa Sportowe: prawnicy, specjaliści w dziedzinie odpowiedniej dla Twojego pytania - odpowiedzą w ciągu 48 godzin! Pierwsza konsultacja jest całkowicie darmowa!

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

ul. Powstańców Śląskich 9

53-332 Wrocław

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności
Zamknij formularz pytania

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.

Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.

Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.

Wypełnij formularz

Nie jest wymagany, jednak może ułatwić nam kontakt z Tobą jeśli będzie taka potrzeba.

Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

  1. Zakres obowiązywania
    1. Administratorem Danych Osobowych jest PrawoSportowe.pl Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000384634, e-mail: bok@prawosportowe.pl, tel. +48 693 672 258 (dalej: Administrator, ADO).
    2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.prawosportowe.pl.
    3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).
  2. Informacje dotyczące ADO
    1. Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych
    1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:
      1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
      2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
      3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
      4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
    2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:
      1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,
      2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
      3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
    3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.

      Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
    4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    5. Dane osobowe użytkowników mogą być powierzane przez ADO do przetwarzania następującym kategoriom podmiotów: Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, portale internetowe z którymi portal prawosportowe.pl współpracuje na podstawie odrębnych umów, firmy księgowe, biura rachunkowe, firmy informatyczne. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  4. Prawa osoby, której dane dotyczą
    1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.
    2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
    3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.
    4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  5. Cookies
    1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.
    2. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego prawosportowe.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego prawosportowe.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
      2. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła"
    4. W ramach serwisu internetowego prawosportowe.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
      1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
      2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
      3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu.
    5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy prawosportowe.pl serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
    6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym prawosportowe.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:
      Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?
  6. Postanowienia końcowe
    1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
    2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.