10.07.2014
Wtorkowy, historyczny już mecz Niemcy-Brazylia osiągnął rekordową oglądalność: prawie 7 mln Polaków śledziło sportową walkę z Ameryki Południowej. Spółka Ekstraklasa przedstawiła już plan telewizyjnych transmisji meczów Ekstraklasy w sezonie 2014/2015, ważą się losy transmisji mistrzostw świata siatkarzy… zatem w dzisiejszym blogu również będzie mowa o transmisjach telewizyjnych widowisk sportowych, a właściwie o metodach ich sprzedaży.
Na rynku praw do transmisji telewizyjnych imprez sportowych występuje kilka podmiotów, oczywiście o sprzecznych interesach. Po pierwsze – telewidzowie, kibice, którzy chcą widzieć jak najwięcej sportu, za jak najmniejszą cenę. Druga grupa, to nadawcy telewizyjni. Ci z kolei dążą do uzyskania maksymalnie szerokiego pakietu praw, za możliwie niską cenę, a potem zmierzają do zwiększenia swoich dochodów przez sprzedaż czasu reklamowego bądź sprzedaż abonamentu. W ten sposób częściowo transferują koszty zakupu na sponsorów
i telewidzów. Jest i trzecia grupa. To podmioty sportowe (kluby, organizacje zarządzające ligami profesjonalnymi), dla których priorytetem jest rzecz jasna uzyskanie jak największych dochodów ze sprzedaży.
W literaturze dotyczącej sportowego biznesu, do najbardziej popularnych typów umów występujących pomiędzy podmiotami sportowymi, a nadawcami telewizyjnymi zalicza się: sprzedaż praw telewizyjnych za wynegocjowaną z góry stałą kwotę, zakup czasu antenowego przez określony podmiot sportowy i zatrzymanie całości przychodów uzyskanych z reklamy oraz możliwość ustalenia, że cała kwota lub określona w umowie jej część jest zależna od wpływów osiągniętych przez nadawcę z reklam w czasie emisji zawodów sportowych.
Ponadto występuje sprzedaż scentralizowana i zdecentralizowana. W pierwszym przypadku, prawa do transmisji imprez sportowych mogą być sprzedawane przez związki sportowe, organizacje zarządzające ligami natomiast w drugiej sytuacji przez same kluby sportowe, które są gospodarzami danych zawodów. Na forum w Manchesterze (marzec 2012 r.) Sekretarz generalny i dyrektor marketingu UEFA wyjaśnili decyzję w sprawie centralizacji praw medialnych do meczów eliminacyjnych reprezentacji począwszy od 2014 r. Uważają oni, że będzie to miało wpływ na promocję reprezentacyjnej piłki nożnej i zapewni większą stabilność krajowym federacjom. Skutkiem takiej decyzji będzie zwiększenie zysków krajowych związków piłki nożnej ze spotkań eliminacyjnych oraz wzmocni tożsamość rozgrywek. Podkreślili, że w takiej sytuacji ,,mając jeden punkt sprzedaży, partnerzy medialni nie będą musieli biegać za poszczególnymi federacjami członkowskimi, żeby zakupić prawa”.
A jaka jest Państwa opinia na temat systemu scentralizowanego i zdecentralizowanego?
Współczesny sport i telewizja to już dwa, nierozerwalne organizmy. Kwoty uzyskiwane przez podmioty sportowe ze sprzedaży praw do transmisji to czołowy ,,zastrzyk gotówki”. Z kolei stacje telewizyjne wykupując licencję na przekaz imprezy sportowej, mając na względzie potrzebę profesjonalnego przekazu ingerują bezpośrednio nie tylko w organizację imprezy, ale także w przepisy sportowe. To pod wpływem telewizji zmieniono np. czas trwania niektórych konkurencji, kolory strojów zawodników judo, czy kolor piłki do tenisa.
Piłka nożna
13.06.2025
Piłka nożna
10.06.2025
Sporty indywidualne
05.06.2025
13.06.2025
10.06.2025
29.05.2025
22.05.2025
09.05.2025
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
ul. Powstańców Śląskich 9
53-332 Wrocław
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawosportowe.pl
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.