10.07.2014
Wtorkowy, historyczny już mecz Niemcy-Brazylia osiągnął rekordową oglądalność: prawie 7 mln Polaków śledziło sportową walkę z Ameryki Południowej. Spółka Ekstraklasa przedstawiła już plan telewizyjnych transmisji meczów Ekstraklasy w sezonie 2014/2015, ważą się losy transmisji mistrzostw świata siatkarzy… zatem w dzisiejszym blogu również będzie mowa o transmisjach telewizyjnych widowisk sportowych, a właściwie o metodach ich sprzedaży.
Na rynku praw do transmisji telewizyjnych imprez sportowych występuje kilka podmiotów, oczywiście o sprzecznych interesach. Po pierwsze – telewidzowie, kibice, którzy chcą widzieć jak najwięcej sportu, za jak najmniejszą cenę. Druga grupa, to nadawcy telewizyjni. Ci z kolei dążą do uzyskania maksymalnie szerokiego pakietu praw, za możliwie niską cenę, a potem zmierzają do zwiększenia swoich dochodów przez sprzedaż czasu reklamowego bądź sprzedaż abonamentu. W ten sposób częściowo transferują koszty zakupu na sponsorów
i telewidzów. Jest i trzecia grupa. To podmioty sportowe (kluby, organizacje zarządzające ligami profesjonalnymi), dla których priorytetem jest rzecz jasna uzyskanie jak największych dochodów ze sprzedaży.
W literaturze dotyczącej sportowego biznesu, do najbardziej popularnych typów umów występujących pomiędzy podmiotami sportowymi, a nadawcami telewizyjnymi zalicza się: sprzedaż praw telewizyjnych za wynegocjowaną z góry stałą kwotę, zakup czasu antenowego przez określony podmiot sportowy i zatrzymanie całości przychodów uzyskanych z reklamy oraz możliwość ustalenia, że cała kwota lub określona w umowie jej część jest zależna od wpływów osiągniętych przez nadawcę z reklam w czasie emisji zawodów sportowych.
Ponadto występuje sprzedaż scentralizowana i zdecentralizowana. W pierwszym przypadku, prawa do transmisji imprez sportowych mogą być sprzedawane przez związki sportowe, organizacje zarządzające ligami natomiast w drugiej sytuacji przez same kluby sportowe, które są gospodarzami danych zawodów. Na forum w Manchesterze (marzec 2012 r.) Sekretarz generalny i dyrektor marketingu UEFA wyjaśnili decyzję w sprawie centralizacji praw medialnych do meczów eliminacyjnych reprezentacji począwszy od 2014 r. Uważają oni, że będzie to miało wpływ na promocję reprezentacyjnej piłki nożnej i zapewni większą stabilność krajowym federacjom. Skutkiem takiej decyzji będzie zwiększenie zysków krajowych związków piłki nożnej ze spotkań eliminacyjnych oraz wzmocni tożsamość rozgrywek. Podkreślili, że w takiej sytuacji ,,mając jeden punkt sprzedaży, partnerzy medialni nie będą musieli biegać za poszczególnymi federacjami członkowskimi, żeby zakupić prawa”.
A jaka jest Państwa opinia na temat systemu scentralizowanego i zdecentralizowanego?
Współczesny sport i telewizja to już dwa, nierozerwalne organizmy. Kwoty uzyskiwane przez podmioty sportowe ze sprzedaży praw do transmisji to czołowy ,,zastrzyk gotówki”. Z kolei stacje telewizyjne wykupując licencję na przekaz imprezy sportowej, mając na względzie potrzebę profesjonalnego przekazu ingerują bezpośrednio nie tylko w organizację imprezy, ale także w przepisy sportowe. To pod wpływem telewizji zmieniono np. czas trwania niektórych konkurencji, kolory strojów zawodników judo, czy kolor piłki do tenisa.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.