10.05.2016
Dzisiejszy wpis zostanie poświęcony SLO. Skrót znany miłośnikom piłki nożnej, przypuszczalnie mniej fanom innych dyscyplin sportowych. Warto więc przybliżyć tę instytucję.
Co kryje się pod skrótem SLO? SLO oznacza Supporter Liaison Officer, czyli koordynator ds. kontaktów z kibicami. Instytucja, której historia rozpoczęła się w Polsce w 2013 roku, kiedy to istnienie SLO stało się wymogiem licencyjnym (wytyczne UEFA). Obecnie działania SLO są obowiązkowe dla klubów ekstraklasy oraz pierwszej ligi. Zasady funkcjonowania SLO określa podręcznik licencyjny: UEFA Supporter Liaison Officer Handbook, polska wersja - Podręcznik dla koordynatorów ds. współpracy z kibicami. Zalecenia zawarte w podręczniku powstały w oparciu o Artykuł 35 Regulaminu Licencjonowania Klubów i Finansowego Fair Play UEFA z 2010 roku.
Zgodnie z Podręcznikiem licencyjnymdla klubów ekstraklasy na sezon 2015/2016, w zakresie kryteriów dotyczących personelu i administracji, ,,Wnioskodawca musi wyznaczyć koordynatora ds. współpracy z kibicami (SLO), będącego główną osobą odpowiedzialną za kontakty kibiców z klubem i jego władzami. SLO nie może pełnić równocześnie funkcji kierownika ds. bezpieczeństwa, a jego nominacja powinna zostać skonsultowana ze stowarzyszeniem kibiców. Koordynator ds. współpracy z kibicami (SLO) musi być formalnie związany z klubem, brać regularny udział w spotkaniach kierownictwa klubu i współpracować z kierownikiem ds. bezpieczeństwa oraz służbami porządkowymi i informacyjnymi w sprawach związanych z bezpieczeństwem”.
Celem wprowadzenia SLO było zapewnienie lepszej komunikacji, konstruktywnego dialogu między kibicami a klubami, a z upływem czasu miały się stać integralną częścią piłkarskiego krajobrazu. Jak wynika z powyższej definicji, aktywność, działania SLO nie mają się ograniczać tylko i wyłącznie do czasu meczu, przejazdu na mecz. SLO ma być w swym założeniu osobnym stanowiskiem pracy, otwartym na wnioski, apele środowiska kibiców, posiadającym określony poziom niezależności. Funkcję SLO ma pełnić osoba, która jest w stanie efektywnie komunikować się z fanami klubu i pomagać w rozwiązywaniu różnego rodzaju napięć, które pojawiają się na linii kibice – klub/władze piłkarskiej/krajowy związek piłkarski, a także stanowić swego rodzaju łącznik komunikacyjny z kibicami innych drużyn. Oprócz tego, SLO powinien być zaangażowany w spotkania dotyczące bezpieczeństwa na stadionach. W Niemczech, które podawane są za przykład modelowych rozwiązań w tym zakresie, SLO przed meczem spotykają się z policją, stewardami kilkadziesiąt minut przed rozpoczęciem meczu, wymieniają się informacjami i ustalają czy wszystko ,,działa sprawnie”.
Należy zwrócić uwagę, że nie można stworzyć dla SLO uniwersalnego modelu działania, postępowania. Jego zadania muszą być dostosowane do sytuacji, miejsc, klubu, relacji, zwyczajów panującym w danym środowisku, stadionowych realiów. Zalecane jest, aby SLO został ktoś ze środowiska sympatyków danej drużyny, kibiców mający ich zaufanie. SLO jest zatrudniany przez dany kub.
Warto pamiętać, że funkcja SLO nie sprowadza się jedynie do kwestii związanych z bezpieczeństwem. Może on organizować spotkania, konsultacje w sprawach dotyczących przykładowo cen biletów, karnetów. Do zadań SLO należy ponadto obowiązek wypełniania specjalnego raportu pomeczowego, który zostaje wysłany do PZPN. Praca SLO nie należy do najłatwiejszych i wymaga od kandydatów posiadania dużych umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. Z jednej strony SLO nie może stracić zaufania kibiców, a z drugiej musi działać według przepisów regulaminów obowiązujących w piłce nożnej oraz wytycznych klubu.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.