13.04.2015
W dzisiejszym blogu powrócę do tematu, o którym wspominałam na portalu na początku tego roku, czyli do unormowań dotyczących czynności wykonywanych przez pośredników. Zapowiadane zmiany weszły w życie 1 kwietnia. Szczegółowe regulacje w tym zakresie znajdują się w Uchwale nr III/42 z dnia 27 marca 2015 r. Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie współpracy z pośrednikami transakcyjnymi.
Jak to zazwyczaj bywa, nie ma zmian bez wywołania burzy, a w tym wypadku najwięcej kontrowersji wzbudziły regulacje dotyczące wynagradzania pośredników. Zgodnie bowiem z nowymi standardami, rekomenduje się, aby całkowita kwota wynagrodzenia, która należy się pośrednikowi za jedną transakcję przy której zawarciu działał nie przekraczała 3% zasadniczego wynagrodzenia zawodnika za cały okres obowiązywania kontraktu bądź nie przekraczała 3% ostatecznej opłaty za transfer zapłaconej w związku ze zmianą przynależności klubowej zawodnika.
Association of Football Agents (AFA) zakwestionowało powyższe wskaźniki (skarga została wniesiona przez AFA do Komisji Europejskiej), uznając je jako: ,,ustalanie cen” - art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (,,Niezgodne z rynkiem wewnętrznym i zakazane są wszelkie porozumienia między przedsiębiorstwami, wszelkie decyzje związków przedsiębiorstw i wszelkie praktyki uzgodnione, które mogą wpływać na handel między Państwami Członkowskimi i których celem lub skutkiem jest zapobieżenie, ograniczenie lub zakłócenie konkurencji wewnątrz rynku wewnętrznego, a w szczególności te, które polegają na: a) ustalaniu w sposób bezpośredni lub pośredni cen zakupu lub sprzedaży albo innych warunków transakcji […]”) lub ,,nadużywanie pozycji dominującej” w rozumieniu art. 102 powyższego Traktatu (,,[…]Nadużywanie takie może polegać w szczególności na: a) narzucaniu w sposób bezpośredni lub pośredni niesłusznych cen zakupu lub sprzedaży albo innych niesłusznych warunków transakcji […]”.Pojawiają się także opinie, że w związku z ,,rekomendowanymi 3%”, pośrednicy będą dążyć do zapewnienia sobie wynagrodzenia z innych źródeł niż tylko przez uczestnictwo przy zawieraniu przedmiotowych umów. Najprawdopodobniej wzrosną zatem opłaty od innych umów, np. umowy sponsoringowej.
Standardy rejestracji nie są zbyt wysokie (np. jak już wspominałam w poprzednim tekście zniesiono obowiązek posiadania licencji przez pośrednika) i bez wątpienia obecnie więcej osób będzie mogło być zarejestrowanych jako pośrednicy, to jednak rejestracja w systemie nie polega tylko i wyłącznie na przysłowiowym uzupełnieniu pół formularza, a następuje po spełnieniu określonych warunków, w tym np. uiszczeniu opłaty, która w sezonach 2015/2016 oraz 2016/2017 wynosi 1000 zł. Natomiast spełnienie warunków określonych w powołanej na wstępie uchwale PZPN umożliwia pośrednikowi działalność przez okres jednego sezonu rozgrywkowego. Tego typu przykładowe związkowe unormowania określono mianem tzw. ,,miękkiej licencji”.
Mimo że otwarcie drzwi do szerszej grupy osób nie oznacza samo w sobie pojawienia się plagi niedoświadczonych pośredników, to jednak nie można wykluczyć, że nie będzie tutaj dochodziło do nadużyć. Pewnym rozwiązaniem wydaje się być wprowadzenie przez krajowe związki obowiązku ubezpieczenia pośredników od odpowiedzialności cywilnej w związku z wykonywaną działalnością. Przed zmianami, takie ubezpieczenie było obowiązkowe. Obecnie leży to w gestii poszczególnych związków. PZPN wprowadził taki obowiązek. I choć przecież dekonstrukcja systemu licencjonowania nie pozbawia agentów ich wiedzy, umiejętności, znajomości piłkarskiego biznesu, ugruntowanej pozycji na rynku to jednak pojawiają się i takie opinie, żeby krajowe federacje wprowadziły system samoregulacji polegający na tym, żeby w rejestrach zaznaczać, że dany pośrednik był posiadaczem licencji, co ma gwarantować, że dana osoba jest odpowiednio wykwalifikowana. A może tego rodzaju poglądy pojawiają się w związku z obawami o wzrost konkurencji na rynku? Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko czekać na efekty działania nowego systemu w praktyce. Dopiero wówczas przyjdzie czas na faktyczną ocenę.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.