Adult Search
ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Unijne reguły konkurencji a działalność sportowa

Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie Walrave, przesądza, że z uwagi na cele UE uprawianie sportu jest dziedziną, która jest objęta prawem wspólnotowym w zakresie w jakim stanowi ona działalność gospodarczą. Użyte sformułowanie „prawem wspólnotowym” oznacza, ogół przepisów prawa unijnego, w tym również unijne reguły konkurencji.

 W dobie profesjonalizacji i komercjalizacji kluby sportowe, aby przetrwać i rozwijać swoje społeczne przesłanie krzewienia kultury fizycznej, kierują się nie tylko elementem socjalizacji, lecz także koniecznością zdobycia przewagi konkurencyjnej, która jest niezbędna dla wszystkich organizacji rywalizujących o względy nabywców. Jednakże oprócz tego celu, organizacjom sportowym przyświeca szereg innych, które są zależne od rodzaju organizacji sportowej oraz strategii zarządzania nią. Wyróżnić można takie jak zwycięstwa sportowe, satysfakcja prezesów z zarządzania klubem, kształcenie młodych sportowców oraz integracja środowiska lokalnego. Powyższe cele wynikają ze specyfiki sportu i odróżniają organizacje sportowe od innych przedsiębiorstw działających w różnych branżach, które kierują się jedynie maksymalizacją zysku udziałowców lub akcjonariuszy.

Jako że unijne prawo konkurencji nie zawiera szczegółowych uregulowań prawnych odnoszących się do konkurencji w sektorze sportu, ta dziedzina podlega generalnym regułom konkurencji, o ile jej uprawianie stanowi działalność gospodarczą. Z uwagi jednak na szczególne cechy wyróżniające sport spośród innych sektorów gospodarki, zakres objęcia tej działalności regułami konkurencji rynku wewnętrznego został dookreślony w działalności orzeczniczej TSUE oraz decyzjach KE.

W Raporcie Helsińskim z 1998 r. (dalej: Raport) Komisja Europejska wyróżniła trzy grupy praktyk sportowych w oparciu o kryterium ich związku z unijnymi regułami konkurencji. Pierwszą grupę stanowią praktyki, które co do zasady nie podlegają unijnemu prawu konkurencji, gdyż są nierozłącznie związane ze sportem, który nie mógłby bez nich istnieć bądź są niezbędne dla jego organizacji. W tej grupie znajdują się przede wszystkim reguły gry. W drugiej grupy znajdują się praktyki co do zasady zakazane przez prawo konkurencji. Trzecią grupę natomiast stanowią praktyki, które powodują ograniczenie konkurencji, lecz mogą być zwolnione z zakazów art. 101 i 102 TFUE, jeśli spełniają traktatowe bądź orzecznicze przesłanki zwolnienia.

W Raporcie KE wskazała, iż relacja między unijnym prawem konkurencji a sportem kształtowana być winna w oparciu o dialog między zainteresowanymi podmiotami oraz z poszanowaniem zasad obu porządków prawnych. KE wskazała zatem, iż podobnie jak w przypadku ustalania zakresu zastosowania swobód gospodarczych do konkretnej sytuacji związanej z działalnością sportową, należy wziąć pod uwagę pewne szczególne cechy sportu, które mogą uzasadniać odstępstwo od reguł generalnych.

Podobnie wyraziła się KE w Białej Księdze na temat sportu, w której podkreśliła, że działalność sportowa o charakterze gospodarczym podlega regułom konkurencji, jednak stosowanie tych reguł musi uwzględniać specyfikę sportu. Mimo bowiem, iż organizacje oraz kluby sportowe stały się ważnymi podmiotami gospodarczymi oraz mogą być uznane za przedsiębiorstwa w rozumieniu prawa konkurencji UE, cechują je specyficzne relacje wzajemne.

Istotą rynku sportu jest wzajemne uwarunkowanie klubów sportowych jako podmiotów oferujących produkty sportu. Wykluczona jest możliwość występowania monopolistycznej struktury rynkowej, czyli jednego klubu w rozgrywkach lub jednego zawodnika bez przeciwników. Z drugiej strony  międzynarodowe federacje sportowe w podległych im dyscyplinach są monopolistami, którzy ustalają reguły rządzące daną dyscypliną oraz organizują zawody na poziomie międzynarodowym, co charakteryzuje europejski model sportu. Zastosowanie unijnych reguł konkurencji musi więc uwzględniać te szczególne uwarunkowania rynku sportowego, które są immanentnie związane z funkcjonowaniem sportu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Afera korupcyjna w Belgii

Prokuratura prowadzi śledztwo dotyczące ustawiania meczów oraz oszustw finansowych w belgijskiej piłce klubowej. 10 października policja dokonała przeszukania w klubach piłkarskich, w tym najbardziej znanych: Anderlecht Bruksela. Club Brugge, Standard Liege czy KAA Gent.

Czytaj dalej Afera korupcyjna w Belgii

Opublikowane w

Rywalizacja od najmłodszych lat

100 lat Niepodległej Polski to także lata sukcesów polskiej piłki nożnej, medali Mistrzostw Świata, Igrzysk Olimpijskich, choć były też lata słabszych występów na arenie międzynarodowej. Z poziomem rodzimych rozgrywek ligowych też bywa różnie, ale to nie temat na dzisiejszy artykuł. Żeby cokolwiek byłoby lepiej w tym zakresie, potrzebne jest wychowywanie „narybku” czyli szkolenie młodzieży.

Czytaj dalej Rywalizacja od najmłodszych lat

O autorze

Joanna Maj

Joanna Maj

Wpisy autora

Opublikowane w

Termin realizacji zadania finansowanego ze środków publicznych w zakresie sportu wyczynowego

Termin realizacji zadania finansowanego ze środków publicznych w zakresie sportu wyczynowego określa umowa. Za termin realizacji zadania rozumie się okres od daty rozpoczęcia do daty zakończenia realizacji zadania określony umową. Do rozliczenia zadania nie mogą być zaliczone zakupione usługi lub materiały sprzed daty określonej w umowie lub po dacie zakończenia realizacji zadania. Przedłożone do rozliczenia faktury z datą wystawienia i realizacji sprzed dat lub po datach określonych w umowie uznawane są za wydatki niezwiązane z umową i nie zostaną uznane w przedkładanym rozliczeniu.

Czytaj dalej Termin realizacji zadania finansowanego ze środków publicznych w zakresie sportu wyczynowego

Opublikowane w

Doświadczenia MSIT z nadzoru nad polskimi związkami sportowymi

W Kodeksie Dobrego Zarządzania dla polskich związków sportowych MSIT formułując konkretne wytyczne dla poszczególnych obszarów działalności PZS kierował się między innymi własnymi doświadczeniami ze sprawowania nadzoru nad polskimi związkami sportowymi. Pozwoliły one na sformułowanie kilku powtarzalnych błędów popełnianych przez PZS, które stanowią cel naprawczy dla MSIT.

Czytaj dalej Doświadczenia MSIT z nadzoru nad polskimi związkami sportowymi

Opublikowane w

Zawodnik i trener w polityce polskiego związku sportowego

W opublikowanym przez MSIT Kodeksie Dobrego Zarządzania w jeden z rozdziałów poświęcony został tematyce zawodnika i trenera w polityce polskiego związku sportowego. MSIT podkreśla, że to właśnie zawodnicy i trenerzy powinni być priorytetem w polityce związku.

Czytaj dalej Zawodnik i trener w polityce polskiego związku sportowego

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.
TS Escorts