Adult Search
ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Umowy typu kit sponsorship i naming rights

Kluby by mogły prawidłowo się rozwijać i funkcjonować w dzisiejszym świecie, nierzadko potrzebują wsparcia sponsora, który zapewni im byt. W tym celu zawierane są liczne umowy sponsoringu.

Umowa sponsoringu jest tzw. umową nienazwaną, zawieraną w ramach tzw. swobody umów, wyrażonej w treści art. 3531  Kodeksu cywilnego.

Strony zawierające taką umowę mogą ułożyć swój stosunek prawny według własnego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Istotnym aspektem jest zobowiązujący i odpłatny charakter tej umowy, a zatem również wzajemny, stąd nie winno się jej mylić z umową darowizny, co często niestety ma miejsce.

Ponieważ wspomniana umowa sponsoringowa daje korzyści każdej ze stron, należy wykazać się znajomością tematu przy tworzeniu wzajemnych obowiązków i zasad odpowiedzialności. Jest to o tyle kluczowe, że rzutować może później i na samo funkcjonowanie klubu, jak i jego postrzeganie wśród jego kibiców.

Typy umów sponsoringowych

W obrocie prawnym spotykamy różne typy umów sponsoringowych. Możemy je podzielić na jednorazowe lub ramowe, a nawet wieloletnie. Do każdej z nich strony mogą przewidzieć skorzystanie z tzw. OWU, czyli ogólnych warunków umowy, które określają najważniejsze kwestie i stanowią podstawę wyjściową do kolejnych umów szczegółowych. Najczęściej umowy sponsorskie określają świadczenia rzeczowe lub usługowe, ale także wykorzystania licencji do znaków towarowych i innych praw.

Jak wspomniano na wstępie, umowa sponsoringowa daje olbrzymie możliwości marketingowe przedsiębiorcom chcącym zaistnieć w świadomości lokalnej społeczności, albo, jeżeli mamy do czynienia z klubem ogólnopolskim, również w świadomości wszystkich kibiców danego sportu, ponieważ treść współpracy, a zatem i reklamy danego przedsiębiorcy, można dopasować do zapotrzebowania i możliwości każdej branży.

Kit sponsorship

Najczęściej spotykanym przykładem zastosowania umów sponsoringowych w sporcie są kontrakty dotyczące obrandowania logotypami lub nazwą sponsora strojów drużyny – tzw. kit sponsorship. Warto pamiętać, że klub nie musi ograniczać się do jednego sponsora na strojach. Najlepszym przykładem w piłce nożnej jest tu chociażby Chojniczanka Chojnice. Należy jednak pamiętać, aby tak określić prawa i obowiązki stron w każdej z tych umów, aby jedna nie blokowała drugiej. To samo dotyczy dresów, czy strojów treningowych. Najnowszym przykładem jest tu AS Roma, która w ramach takiej właśnie umowy ma otrzymać od swojego sponsora ok. 8 mln euro za sezon.

Naming rights

Umowy sponsoringowe, czasem obejmują możliwość sprzedaży praw do nazwy obiektu sportowego. Pozwala to podreperować budżety klubów, ale wiąże się ze zmianą obrandowania takiego obiektu i jego późniejszym nazewnictwem używanym w obrocie i wszelkich komunikatach, czego należy z należytą starannością pilnować. Ten typ transakcji określa się sformułowaniem naming rights, czyli właśnie sprzedażą praw do nazwy obiektu sportowego.

Rozwój rynku sponsoringowego, a naming rights

Rynek sponsoringu w Polsce cały czas się rozwija. By Państwu przybliżyć nieco temat, jedynie zaznaczę, jaki ma on potencjał. Wyraża się on w tzw. wartości mediowej sponsoringu, czyli kosztu, który należy ponieść, by dotrzeć do określonej liczby odbiorców. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrósł on o ok. 1150 %. Nic zatem dziwnego, że rośnie zainteresowanie reklamą przedsiębiorców przez sport. Poza naturalnymi pozytywnymi skojarzeniami, przynosi on wymierne korzyści.

Eksperci od marketingu sportowego prognozują zwłaszcza wzrost zainteresowania umowami naming rights. Na podstawie takiej umowy firma nabywa pakiet praw do korzystania z wizerunku obiektu sportowego, najczęściej stadionu, tak jak ma to miejsce w przypadku PGE Narodowego, Enea Stadionu, czy wcześniejsza nazwa stadionu warszawskiej Legii – Pepsi Arena. To tylko kilka przykładów, jak firmy mogą korzystać z tak wynegocjowanych pakietów. Przedmiotem kontraktu naming rights jest przede wszystkim określenie praw i obowiązków przyznanych danemu przedsiębiorcy (sponsorowi) przez posiadacza praw do obiektu.

Umowa musi określać szczegółowe zasady współpracy stron oraz zasady odpowiedzialności z tytułu  jej naruszenia.  Najważniejszym aspektem jest jednak nabycie przez sponsora praw do używania tytułu sponsora tytularnego obiektu, jak i samodzielnego ustalenia logo stadionu w zamian za odpowiednie wynagrodzenie dla właściciela stadionu lub klubu. Oczywiście umowy te są o wiele bardziej szczegółowe. Mogą określać również kwestie umieszczenia logo sponsora w określonych miejscach na stadionie, umiejscowienie reklam dookoła obiektu, organizowanie różnego rodzaju imprez tematycznych, czy też ustanowienie tzw. pakietu hospitality, który pozwala firmie zapewnić sobie pewne miejsce na obiekcie.

Podsumowanie

Jak widzimy, umowy sponsoringowe dają olbrzymie możliwości, a stadion, czy strój danego klubu mogą stać się idealnym miejscem reklamy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Odpowiedzialność klubu fitness za sprzęt oraz rzeczy pozostawione w szatni

Prowadzenie klubu fitness wobec braku stowarzyszeń, federacji czy innych organizacji na poziomie ogólnokrajowym zrzeszających poszczególne kluby i narzucających im wewnętrzne regulacje właściwe dla tej właśnie branży, może stanowić bardzo intratne zajęcie przy stosunkowo niskim „zagrożeniu” w zakresie spełniania określonych wymogów kadrowych, sanitarnych itp. Przepisy ogólne prawa polskiego i unijnego na różnym poziomie szczegółowości regulują jednak kwestie, z którymi na co dzień można się w klubach fitness zetknąć i na które ich właściciele powinni umieć reagować.

Czytaj dalej Odpowiedzialność klubu fitness za sprzęt oraz rzeczy pozostawione w szatni

Opublikowane w

Rozczarowujący początek hucznego projektu polskiej siatkówki

W miniony weekend zainaugurowano rozgrywki PlusLigi, a wczoraj rozegrano drugą kolejkę rundy zasadniczej. Jednak dla dwóch zespołów – Stoczni Szczecin oraz Trefla Gdańsk był to pierwszy mecz w sezonie. Wszystko za sprawą awarii prądu, która udaremniła widowisko wyczekiwane przez szczecinian oraz fanów siatkówki w całej Polsce. Huczny projekt budowany w Szczecinie rozpoczął się od wielkiego rozczarowania.

Czytaj dalej Rozczarowujący początek hucznego projektu polskiej siatkówki

O autorze

prawosportowe

Prawo Sportowe

Redakcja prawosportowe.pl

Wpisy autora

Opublikowane w

Europejski Trybunał Praw Człowieka o sportowym sądownictwie arbitrażowym

2 października 2018 r. Europejski Trybunał Praw Człowieka wydał orzeczenie w łączonej sprawie Mutu i Pechstein przeciwko Szwajcarii. Skarżący, czyli były piłkarz Adrian Mutu oraz niemiecka panczenistka Claudia Pechstein zarzucili Sportowemu Trybunałowi Arbitrażowemu (CAS) naruszenie art. 6 ust. 1 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka (prawo do rzetelnego procesu), co miało wynikać z rzekomego braku niezależności i bezstronności po stronie CAS.

Czytaj dalej Europejski Trybunał Praw Człowieka o sportowym sądownictwie arbitrażowym

Opublikowane w

WALKA Z DOPINGIEM

Regulacje antydopingowe, Polska Agencja Antydopingowa, Światowa Agencja Antydopingowa.

Czytaj dalej WALKA Z DOPINGIEM

Opublikowane w

Ekspert Kancelarii Dauerman na falach eteru

Ekspert Kancelarii Prawa Sportowego i Gospodarczego “Dauerman” – Maciej Broda będzie we wtorek 12 czerwca, po godzinie 10.30 gościem Polskiego Radia 24.  Tematem programu będą świadczenia finansowe dla klubów w związku z udziałem zawodników na Mundialu. Audycję poprowadzi Jakub Kukla. Zapraszamy do słuchania tutaj.

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.
TS Escorts