ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Sędziowie w F1

W Formule 1, podobnie jak w przypadku każdej innej dyscypliny sportowej, obecność sędziów jest niezbędna. Mnogość przepisów, a także zwyczajów odnoszących się do rywalizacji torowej wymaga, aby charakteryzowali się oni najwyższą wiedzą sportową. Natomiast z uwagi na wykorzystywanie przez zespoły zaawansowanej technologii, konieczne jest również znakomite przygotowanie od strony technicznej.

Zagadnienia dotyczące sposobu wyboru sędziów, zadań stojących przed poszczególnymi członkami sztabu sędziowskiego, a także zakresu kompetencji zostały zawarte w art. 15 i 16 Regulacji Sportowych F1.[1] Należy w tym miejscu dodać, iż mowa będzie o sędziach głównych, bowiem gro zadań administracyjnych oraz czysto technicznych wykonują specjalnie oddelegowani do tych zadań stewardzi Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA).

Zgodnie z art. 15 ust 1 i 2 Regulacji, na każdych zawodach w sezonie musi być obecnych siedmiu sędziów głównych, zwanych też „kluczowymi”. Ich pierwszorzędnym zadaniem jest zapewnienie płynności i bezpieczeństwa przy przeprowadzeniu wyścigu, poprzez szybkie reagowanie na zdarzenia mające miejsce na torze, a także monitorowanie i kontrolowanie działań stewardów, o których wspomniałem powyżej. Pięciu sędziów zostaje wybranych przez FIA. Wśród nich znajdują się: główny dyrektor wyścigu, stały sędzia startowy oraz trzech dodatkowych sędziów, z których jeden jest byłym, doświadczonym kierowcą wyścigowym F1. Pozostałych dwóch arbitrów (w tym kierownika toru) wskazuje właściwy ds. sportu organ państwa, na terenie którego odbywa się Grand Prix. Co ważne każdy z kandydatów na sędziego musi posiadać Super Licencje FIA.

Na podstawie art. 15 ust. 3 Regulacji, sędziowie odpowiadają podczas imprezy za następujące aspekty rywalizacji:

  • Kontrola treningów, wyścigu, harmonogramu Grand Prix oraz, jeśli sędziowie uznają to za konieczne, składanie propozycji do stewardów, w celu modyfikacji owego harmonogramu zgodnie z Regulacjami Sportowymi.
  • Zatrzymanie samochodu zgodnie z obowiązującymi przepisami sportowymi.
  • Przerwanie treningu lub zawieszenie wyścigu zgodnie z regulaminem sportowym, jeżeli uważają, że ​​kontynuowanie zawodów jest niebezpieczne, a następnie zapewnienie prawidłowej procedury restartu.
  • Zainicjowanie procedury startowej.
  • Podjęcie decyzji o wprowadzeniu na tor samochodu bezpieczeństwa.

O ile decyzje podejmowane są wspólnie, decydujący głos każdorazowo ma dyrektor wyścigu. Zarządzenia wprowadzające w życie rozstrzygnięcia arbitrów wydaje kierownik toru. Obwieszcza się je poprzez specjalny system informacyjny FIA, dzięki czemu mogą trafić zarówno do stewardów, zespołów, jak i konkretnych kierowców. Co więcej, w przypadku incydentu dotyczącego konkretnego zawodnika sędziowie muszą przeanalizować zaistniałą sytuacje, podjąć decyzję oraz przekazać mu ją w ciągu 25 min (art. 16 ust.3 Regulacji).

Rozpatrując zdarzenia torowe do dyspozycji arbitrów pozostają wszelkie dostępne systemy video oraz inne środki techniczne, które mogą pomóc przy podejmowaniu decyzji. Z uwagi na przebywanie w różnych strefach obiektu, sędziowie mają obowiązek pozostawania w stałym kontakcie radiowym, za każdym razem, gdy na torze znajdują się kierowcy. Równocześnie w centrali kontroli zawodów musi być obecny kierownik toru. Nie ma przy tym znaczenia czy to w trakcie treningów, czy wyścigu (art. 15 ust. 5).

Art. 15 ust. 4 przewiduje dodatkowy obowiązek nakładany na dyrektora wyścigu, kierownika toru, oraz Delegata Technicznego FIA. Mając na uwadze ich kluczowe znaczenie dla wszelkich procedur i kwestii związanych z organizacją treningów, kwalifikacji i wyścigu, wszyscy trzej muszą być obecni na imprezie w dzień pierwszych treningów (przeważnie czwartek) od godziny 10.00.

Obserwując zmagania torowe w F1 należy stwierdzić, że przyjęte rozwiązania, dotyczące sędziów spełniają swoją rolę. Decyzje podejmowane są szybko, a pomyłki zdarzają się sporadycznie. Ponadto wszelkie niebezpieczne zachowania kierowców na torze są dotkliwie penalizowane, dzięki czemu kultura jazdy i rywalizacji ulega ciągłemu doskonaleniu. Jednocześnie sedzowie pomimo realizowanych zadań, pozostają w pewien sposób „niewidoczni” i nie zapadają w pamięć, co w pracy arbitrów sportowych jest kluczowe.

[1] 2018 Formula One Sporting Regulations, https://www.fia.com/regulation/category/110

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Obowiązki klubów uczestniczących w rozgrywkach Ekstraklasy

Obowiązki klubów uczestniczących w rozgrywkach Ekstraklasy zostały zawarte w uchwale z dnia 16 czerwca 2017 roku Zarządu PZPN w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Rozgrywek Piłkarskich o Mistrzostwo Ekstraklasy na sezon 2017/2018 i następne (nr VI/87) w art. od 20. do 24.

Czytaj dalej Obowiązki klubów uczestniczących w rozgrywkach Ekstraklasy

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Aplikant radcowski, absolwent stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego.

Wpisy autora

Opublikowane w

Przepisy dotyczące transferów w PZPS

Okienko transferowe w polskiej siatkówce dobiega końca. Wydawać by się mogło, że czasu na ewentualne zmiany barw klubowych jest sporo, aczkolwiek zważywszy na potencjalne negocjacje, spory, tudzież kwestie formalne związane z transferem, właśnie teraz wybija ostatni dzwonek.

Czytaj dalej Przepisy dotyczące transferów w PZPS
Opublikowane w

Zmiana systemu ważenia pięściarzy w WBC

Dzisiejszy blog chciałbym poświęcić na zaprezentowanie zmian, które mają nastąpić w przepisach World Boxing Council (WBC) w roku 2019. Będą one dotyczyć przede wszystkim zasad ważenia zawodników przed starciem.

Czytaj dalej Zmiana systemu ważenia pięściarzy w WBC
Opublikowane w

Analiza przepisów licencyjnych PZPN pod kątem sytuacji Wisły Kraków

Nierozwiązane od dłuższego czasu problemy finansowe Wisły Kraków, doprowadziły w końcu do zdecydowanej reakcji Polskiego Związku Piłki Nożnej (PZPN). W dzisiejszym blogu nie będę koncentrował się na perypetiach, jakich krakowski klub doświadcza z egzotycznymi inwestorami. Zamiast tego przybliżę przepisy Podręcznika Licencyjnego dla klubów Ekstraklasy na sezon 2018/2019 (dalej: Podręcznik)[1], które najprawdopodobniej będą stanowić podstawę orzeczenia o zawieszeniu bądź cofnięciu licencji na grę w najwyższej klasie rozgrywkowej.

Czytaj dalej Analiza przepisów licencyjnych PZPN pod kątem sytuacji Wisły Kraków
Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.