Adult Search
ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Przekształcenie OSiR w spółkę kapitałową

Na terenie całej Polski licznie i pod różnymi nazwami działają tzw. Ośrodki Sportu i Rekreacji. W dzisiejszym wpisie poruszymy temat możliwości optymalizacji funkcjonowania OSiR przekształcając go w spółkę kapitałową.

Obecnie brak definicji ustawowej OSiR-ów, tym niemniej można przyjąć, że są one tworzone w celu stworzenia warunków dla rozwoju i upowszechniania sportu, kultury fizycznej i rekreacji wśród mieszkańców danej miejscowości. Niejednokrotnie do ich zadań należy utrzymywanie obiektów sportowych, prowadzenie sekcji sportowych oraz organizacja zawodów sportowych. OSiR-y najczęściej prowadzone są w formie bądź to jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego.

Jednostka budżetowa posiada swój statut, lecz nie ma osobowości prawnej, jej wydatki pokrywane są bezpośrednio z budżetu danej jednostki samorządu terytorialnego (j.s.t.) a pobrane dochody odprowadzane są na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Takie rozwiązanie sprawia, że wysokość wydatków w jednostce budżetowej nie zależy od wysokości osiągniętych przez nią dochodów.

Jeżeli chodzi o samorządowy zakład budżetowy, to wykonuje on swoje zadania odpłatnie, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, tym niemniej ma on możliwość otrzymywania różnego rodzaju dotacji.  Samorządowy zakład budżetowy także nie posiada osobowości prawnej.

W celu optymalizacji funkcjonowania danego OSiR można rozważyć jego przekształcenie w spółkę kapitałową. Przekształcenie w inną formę organizacyjno-prawną (np. spółkę kapitałową) zarówno w przypadku jednostki budżetowej, jak i samorządowego zakładu budżetowego odbywa się w drodze tzw. przekształcenia przez likwidację. Za likwidację jednostki budżetowej odpowiedzialny będzie organ stanowiący danej j.s.t., który podejmując odpowiednią uchwałę określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie jednostki budżetowej. Organ stanowiący może w konkretnym przypadku postanowić o utworzeniu jednostki o innej formie organizacyjno-prawnej, a także fakultatywnie zdecydować o przejęciu należności i zobowiązań likwidowanej jednostki budżetowej przez nową jednostkę, co będzie równoznaczne z przekształceniem. Jeżeli chodzi o samorządowy zakład budżetowy to podstawę do jego przekształcenia w spółkę kapitałową daje art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. W myśl powyższego przepisu organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Proces przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego można sprowadzić do trzech zasadniczych etapów, na który składają się: (1) opracowanie koncepcji przekształcenia, (2) podjęcie uchwały przez organ stanowiący danej j.s.t. o likwidacji zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki z o.o. lub spółki akcyjnej i (3) wykonanie uchwały. Za wykonanie uchwały odpowiedzialny jest organ wykonawczy j.s.t., którym w przypadku gminy jest odpowiednio wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Chociaż procedura przekształcenia OSiR została w niniejszym wpisie przedstawiona w sposób syntetyczny to należy wskazać, że w danym przypadku może ona być bardzo czasochłonna i złożona. Trzeba, zatem odpowiedzieć sobie na pytanie, czy gra jest warta świeczki i po co właściwie przekształcać OSiR? Zwolennicy przekształcenia OSiR-ów w spółki jako argumenty przemawiające za jego dokonaniem wskazują: zmianę sposobu finansowania, nieskrępowaną możliwość generowania zysków (szczególnie przy przekształceniu jednostki budżetowej), możliwość odzyskiwania podatku VAT, większą motywacja do działania, szybszy proces decyzyjny, uzyskanie osobowości prawnej, lepsze wykorzystanie personelu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Zmiany w rozgrywkach organizowanych przez Profesjonalną Ligę Piłki Siatkowej S.A.

Ostatnio pisałem o zmianach w regulaminach rozgrywek piłkarskich w Polsce, a dziś będzie o zmianach w rozgrywkach Plus Ligi i Ligi Siatkówki Kobiet. Zmiany, które stosuje Profesjonalna Liga Piłki Siatkowej są wprowadzane na zasadzie odstępstw od przepisów gry i będą obowiązywać w meczach rozgrywek PLPS-u czyli Plus Ligi i LSK w sezonie 2018/2019.

Czytaj dalej Zmiany w rozgrywkach organizowanych przez Profesjonalną Ligę Piłki Siatkowej S.A.

Opublikowane w

Możliwość utworzenia Polskiego Związku Krav Maga

Celem, w jakim tworzone są polskie związki sportowe, jest organizowanie i prowadzenie współzawodnictwa. Tworzone są one przez związki sportowe i wymagają zgody wyrażonej przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej.[1]

Czytaj dalej Możliwość utworzenia Polskiego Związku Krav Maga

O autorze

Marcin Kryszko

Marcin Kryszko

Adwokat. Absolwent prawa Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Pracownik Kancelarii Prawa Sportowego i Gospodarczego Dauerman.

Wpisy autora

Opublikowane w

Fotografowanie imprez masowych w kontekście RODO

Przepisy Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) generują wiele wątpliwości wśród podmiotów prowadzących działalność sportową w kontekście organizacji wydarzeń sportowych i utrwalania wizerunków osób biorących w nich udział. Rodzi się pytanie, czy utrwalanie i publikacja wizerunków uczestników imprez jest dopuszczalna i z jakimi dodatkowymi obowiązkami należy się liczyć.

Czytaj dalej Fotografowanie imprez masowych w kontekście RODO

Opublikowane w

Ustalenie stawki VAT dla usług związanych z rekreacją

Zarządzający obiektami sportowymi świadczącymi usługi dla konsumentów polegające na sprzedaży karnetów wstępu oraz uczestnictwa w zajęciach rekreacyjno-sportowych często stosują do nich preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 8%, niezależnie od charakteru konkretnej usługi. Czy takie działanie jest jednak uzasadnione w każdym przypadku?

Czytaj dalej Ustalenie stawki VAT dla usług związanych z rekreacją

Opublikowane w

Postępowanie UOKiK w sprawie kartelu na rynku fitness

W ogłoszonym dnia 29 czerwca 2018 r. komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o prowadzonym postępowaniu w związku z podejrzeniem zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję na rynku fitness.

Czytaj dalej Postępowanie UOKiK w sprawie kartelu na rynku fitness

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.
TS Escorts