Adult Search
ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Procedury obowiązujące w PIT-LANE

Pozostając w temacie analizy przepisów obowiązujących w Formule 1, dzisiejszy artykuł zostanie poświęcony zasadom panującym w alei serwisowej. Duży wpływ na wybór tematu miał także wypadek, do którego doszło podczas ostatniego wyścigu odbywającego się w Bahrainie. Na skutek błędów zespołu Ferrari, podczas procedury zmiany opon w bolidzie Kimiego Raikonena, skomplikowanego złamania nogi doznał jeden z mechaników włoskiego teamu.[1]

Normy dotyczące PIT–LANE zostały zawarte w ust. 28 Regulacji Sportowych F1 (Regulacje)[2]. Składa się on z 14 punktów, szczegółowo określających zasady, których złamanie w najlepszym wypadku może prowadzić do odpowiedzialności w postaci grzywny, a w najgorszym do narażenia życia i zdrowia osób uczestniczących w zawodach. PIT-LANE jest to wydzielony obszar toru, przy którym znajdują się garaże zespołów, składający się z dwóch pasów. Pierwszy z nich nazywany „Fast Lane” służy do poruszania się po alei serwisowej. Natomiast na drugim, określanym jako „Inner Lane” znajdują się wjazdy do garaży drużyn wraz ze specjalnymi, pojedynczymi miejscami postojowymi, na których dochodzi do popularnego pit-stopu. Przygotowanie nawierzchni na obu pasach należy do obowiązków organizatorów. Ponieważ serwisowanie pojazdu w trakcie zawodów jest jednym z najbardziej newralgicznych momentów, a każda sekunda jest istotna, w punkcie 9 Regulacji znajduje się zakaz poprawiania przyczepności miejsca postojowego w inny sposób niż np. poprzez osuszanie go lub zamiatanie.[3]

Na podstawie punktu 12 Regulacji, mechanicy mogą poruszać się po PIT-LANE jedynie bezpośrednio przed serwisowaniem pojazdu oraz muszą opuścić go niezwłocznie po dokonaniu modyfikacji.[4] Dalsza część przytoczonego przepisu nakłada na zespoły konieczność zapewnienia wszystkim ich członkom wykonującym pracę przy bolidzie, spełniającego wymogi Międzynarodowej Federacji Samochodowej kombinezonu wraz z kaskiem oraz wyposażeniem zapewniającym odpowiednią ochronę dla oczu. Prędkość z jaką mogą poruszać się kierowcy w PIT-LANE ze względów bezpieczeństwa jest ograniczona do 80 km/h. Przekroczenie tej wartości skutkuje grzywną dla zespołu w wysokości 100 € za każdy kolejny km/h oraz karą przejechania przez aleję serwisową lub karą czasową nakładaną na kierowcę. Ponadto zgodnie z punktem 6, przy zmianie opon w trakcie wyścigu, w celu podniesienia samochodu można korzystać jedynie z urządzeń napędzanych ludzkimi mięśniami.[5] Mimo to, czas potrzebny na wjazd do alei serwisowej, dokonanie przez mechaników zmian w pojeździe oraz powrót do rywalizacji, oscyluje w zależności od toru w okolicach 30 sekund, z czego sam serwis trwa zaledwie kilka z nich. Najszybszym pit-stopem w historii na chwilę obecną, mogą pochwalić się mechanicy zespołu Williams. Wymiana 4 kół zajęła im zaledwie 1,92 sekundy.

Ostatnią kwestią wartą poruszenia w kontekście procedury PIT-LANE jest opuszczanie miejsca postojowego przez bolid. Dowodem, że jest to moment niebezpieczny pozostaje chociażby sytuacja przedstawiona na początku niniejszego artykułu. Szczegóły procedury omówione są w punkcie 13 Regulacji.[6] Podpunkt a) wyraźnie wskazuje, iż kierowca może opuścić pit-stop jedynie w momencie, w którym nie zagraża innym zawodnikom oraz personelowi znajdującemu się w alei serwisowej. Podczas zawodów w Bahrainie, w trakcie wymiany opon przez zespół Ferrari, jeden z mechaników znalazł się obok tylnego koła bolidu. Kierowca, po zbyt szybkim otrzymaniu zezwolenia na wznowienie jazdy, najechał na członka swojego teamu, łamiąc mu przy tym nogę. W efekcie zrealizowane zostały przesłanki nałożenia kary przewidziane w podpunkcie c). Gdyby kierowca pomimo zaistnienia niebezpiecznej sytuacji kontynuował zawody, sędziowie mogliby zastosować w stosunku do niego karę przewidzianą w ust. 38 pkt 3 podpunkt d), polegającą na 10-cio sekundowym postoju w alei serwisowej. Jednakże zawodnik natychmiast po zajściu otrzymał drogą radiową informację o konieczności zatrzymania się i wycofania z wyścigu.  Znalazła zatem zastosowanie druga sankcja wskazana w podpunkcie c) – kara grzywny nakładana na zespół. Po dogłębnej analizie okoliczności zdarzenia, Ferrari zostało ukarane przez sędziów grzywną w wysokości 50 000 €.

Biorąc pod uwagę fakt, że pit-stopy są nieodzowną i wzbudzającą emocje procedurą, równocześnie mogącą stwarzać zagrożenie, nie dziwi kompleksowa regulacja ustalająca ich zasady. Odpowiednio zredagowane normy w połączeniu z profesjonalnie przygotowanymi zespołami, znacząco ograniczają możliwość wystąpienia wypadków. Do tych jednak czasami dochodzi. Niemniej, w moim odczuciu należy je wpisać w ryzyko właściwe dla sportów wyczynowych.

[1] https://www.formula1.com/en/latest/headlines/2018/4/ferrari-handed-big-fine-for-raikkonen-unsafe-release.html

[2] 2018 Formula One Sporting Regulations, https://www.fia.com/regulation/category/110

[3] Ust. 28 pkt 9. Other than by drying or sweeping, or by laying tyre rubber when cars leave their pit stop position, competitors may not attempt to enhance the grip of the surface in the pit lane unless a problem has been clearly identified and a solution agreed to by the FIA safety delegate.

[4] Ust. 28 pkt 12. Team personnel are only allowed in the pit lane immediately before they are required to work on a car and must withdraw as soon as the work is complete.

[5] Ust. 28 pkt 6. No powered device may be used to lift any part of a car in the pit lane during a race.

[6] Ust. 28 pkt 13.

a) Cars must not be released from a garage or pit stop position in way that could endanger pit lane personnel or another driver. Competitors must provide a means of clearly establishing, when being viewed from both above and in the front of the car, when a car was released.

b) If a car is deemed to have been released in an unsafe condition during any practice session, the stewards may drop the driver such number of grid positions as they consider appropriate.

c) If a car is deemed to have been released in an unsafe condition during a race a penalty under Article 38.3(d) will be imposed on the driver concerned. However, if the driver retires from the race as a result of the car being released in an unsafe condition a fine may be imposed upon the team.

d) An additional penalty will be imposed on any driver who, in the opinion of the stewards, continues to drive a car knowing it to have been released in an unsafe condition.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Rewolucja FIFA na rynku transferowym?

Prezydent FIFA Gianni Infantino zamierza przeforsować znaczące zmiany w wielomiliardowym biznesie transferowym piłki nożnej, które mają ograniczyć rosnące w zatrważającym tempie ceny zawodników i zmniejszyć rolę agentów na piłkarskim rynku. Propozycje, wyszczególnione w wewnętrznym raporcie FIFA stworzonym na żądanie Infantino, stanowiłyby największą reformę systemu transferowego od jego powstania.

Czytaj dalej Rewolucja FIFA na rynku transferowym?

Opublikowane w

Europejska piłka w grze

Wtorkowymi i środowymi meczami rozpoczęły się rozgrywki fazy grupowej piłkarskiej Ligi Mistrzów, a dziś startują zmagania w grupach w Lidze Europy. Podobnie jak przed rokiem, nie ma na tym etapie żadnej polskiej drużyny, a polskim kibicom pozostaje się emocjonować występami reprezentantów Polski występujących na co dzień w klubach – uczestnikach Ligi Mistrzów i Ligi Europy albo kibicować ulubionym zespołom zagranicznym.

Czytaj dalej Europejska piłka w grze

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Prawnik, absolwent stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego.

Wpisy autora

Opublikowane w

Podsumowanie „UEFA’s elite youth development programme”

Jednym z głównych celów, jakie stawia przed sobą Europejską Federacja Piłkarska (UEFA) jest szeroko zakrojone wsparcie dla młodych adeptów piłkarskich, służące ich dynamicznemu rozwojowi. Pilotażowy program, zainaugurowany w roku 2014 objął młodzież z czterech słabiej rozwiniętych federacji futbolowych – armeńskiej, białoruskiej, gruzińskiej i macedońskiej. Jego wynik miał odpowiedzieć na pytanie, czy określony rodzaj pomocy, zaproponowany przez UEFA korzystnie wpłynie na poziom sportowy zawodników, a tym samym czy warto kontynuować projekt na terenie całej Europy.

Czytaj dalej Podsumowanie „UEFA’s elite youth development programme”

Opublikowane w

Kara dla Olympique Marsylia

Nie milkną echa środowej kary nałożonej na Sławomira Peszkę przez Komisję Ligi Ekstraklasy za niesportowy faul na Arvydasie Novikovasie, o której pisaliśmy już tutaj. Kontynuując tematykę piłkarskiej odpowiedzialności dyscyplinarnej warto przybliżyć najważniejsze punkty orzeczenia The UEFA Control, Ethics and Disciplinary Body (CEDB) wydanym tego samego dnia, dotyczącym Olympique Marsylii, a pozostającym w cieniu wyroku w sprawie reprezentanta Polski.

Czytaj dalej Kara dla Olympique Marsylia

Opublikowane w

Precedensowe postępowanie przed FIFA

6 lipca 2018 r. do Komisji Rozstrzygania Sporów FIFA wpłynął pozew klubu piłkarskiego Sporting Lizbona CP przeciwko jego byłemu bramkarzowi – Rui Patricio oraz angielskiemu klubowi Wolverhampton Wanderers F.C., o zapłatę 54 mln Euro.[1] Rozstrzygnięcie Komisji może mieć kapitalny wpływ na obraz współczesnego futbolu.

Czytaj dalej Precedensowe postępowanie przed FIFA

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.
TS Escorts