Adult Search
ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Prawne formy zwalczania ambush marketingu

Jak zderzymy kreatywność i szybkość działania agencji marketingowych z procesem stanowienia i stosowania prawa, to mamy łatwy do przewidzenia wynik. Nikt nie ma sensownego pomysłu w walce z ambush marketingiem. Czy tak też będzie i tym razem podczas zbliżającej się zimowej olimpiady? Czas pokaże.

Dla przypomnienia – jeśli myślisz, że masz do czynienia z oficjalnym sponsorem, a w rzeczywistości jest nim ktoś zupełnie inny – to znaczy, że skutecznie zadziałał ambush marketing (w jego tzw. wymiarze skojarzeniowym). Jeśli oglądasz wydarzenie sportowe i masz nieodparte wrażenie, że podczas niego jest promowana jakaś marka – to znaczy, że zadziałał ambush marketing (w tzw. wymiarze inwazyjnym). Zjawisko (marketing podstępny, zwodniczy, pasożytniczy) po raz pierwszy zdefiniowane zostało podczas Igrzysk Olimpijskich w Atlancie, kiedy to oficjalnym sponsorem był Reebok, tylko że wszyscy widzieli Nike (wykupili całą powierzchnię reklamową wokół głównych aren). I do dnia dzisiejszego nie ma skutecznych regulacji prawnych w tej materii. Wprawdzie Komisja Europejska już 10 lat temu opublikowała Białą Księgę na temat sportu i odniosła się do omawianego zjawiska, prawda jest jednak taka, że brak unijnych regulacji prawnych w tym zakresie do dziś. Nie pozostaje nic innego, jak oprzeć się na ustawodawstwie poszczególnych krajów.

W Polsce narzędzia prawne do walki z ambush marketingiem znajdziemy w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Mają one jednak wymiar tylko odpowiedzialności cywilnej, nie ma przewidzianej odpowiedzialności karnej. Jeżeli zatem uznamy, że ambush marketing jest nieuczciwą reklamą, sprzeczną z prawem lub dobrymi obyczajami, tudzież zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta, to wówczas mamy ochronę prawną w postaci następujących żądań : zaniechania niedozwolonych działań, usunięcia ich skutków, złożenia stosownego oświadczenia w odpowiedniej formie i treści, naprawienia wyrządzonej szkody i wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści. Oczywiście – niezależnie  – bardzo ważna jest umiejętność spisania umowy sponsorskiej z organizatorem imprezy. To właśnie w takiej umowie sponsor powinien maksymalnie zabezpieczyć swoje interesy wymagając od organizatora stałego monitowania miejsca imprezy, pod rygorem zapłaty ogromnych kar.

Jak zatem widać, w naszym ustawodawstwie instrumenty prawne są. Na tle innych krajów nie wypadamy najgorzej. Dziwi natomiast brak regulacji międzynarodowych. Tutaj wciąż jest kolizja pomiędzy interesem oficjalnych sponsorów dużych imprez, a sponsorami poszczególnych znanych sportowców na tych imprezach występujących. Nie wiadomo o co chodzi. A gdy nie wiadomo o co chodzi, to zawsze chodzi o ….

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

FIFA i UEFA coraz mocniej wspierają kobiecy futbol

W 2015 roku Kobiece Mistrzostwa Świata, które odbyły się w Kanadzie śledziło na stadionach lub przed telewizorami ponad 750 milionów ludzi. Kobiece EURO 2017 rozgrywane w Holandii przyciągnęło przed wszelakiego rodzaju odbiorniki i na trybuny ponad 178 milionów fanów. Na przestrzeni lat 2012-2017 liczba młodzieżowych lig dziewczęcych wzrosła ze 164 do 266. W tym samym okresie liczba europejskich reprezentacji wszystkich szczebli wiekowych urosła do 233. Pod koniec 2017 roku zarejestrowanych piłkarek poniżej 18 roku życia było 960 959.

Czytaj dalej FIFA i UEFA coraz mocniej wspierają kobiecy futbol

Opublikowane w

Udział drużyny piłkarskiej w międzynarodowych spotkaniach w okresie trwania rozgrywek

Ostatnio pisałem o nieodbytym lub przerwanym meczu w rozgrywkach piłkarskich, a dziś mowa będzie o udziale drużyny w międzynarodowych spotkaniach w okresie trwania rozgrywek mistrzowskich czy pucharowych. Zapraszam do lektury.

Czytaj dalej Udział drużyny piłkarskiej w międzynarodowych spotkaniach w okresie trwania rozgrywek

O autorze

Tomasz Dauerman

Tomasz Dauerman

Radca prawny, wykładowca, autor ponad 250 publikacji z zakresu prawa sportowego. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2000 roku właściciel Kancelarii Radcy Prawnego. Menedżer wielu znanych sportowców

Wpisy autora

Opublikowane w

Stop bandytom stadionowym

Jednym z organów pomocniczych Prezesa Rady Ministrów jest Rada Bezpieczeństwa Imprez Sportowych. Do jej zadań w szczególności należy:

Czytaj dalej Stop bandytom stadionowym

Opublikowane w

Lider już świętuje

Wprawdzie Lechia Gdańsk to obecny lider tabeli, ale wizerunkowo jest znacznie gorzej – jakoś tak jej piłkarze często kojarzą się z tzw. aferami alkoholowymi. Albo się awanturują w taksówce, albo na ulicy są zwykłymi wandalami. Szkoda, że przez słabość kilku ucierpi cały klub.

Czytaj dalej Lider już świętuje

Opublikowane w

Miejski Klub Sportowy

Z zainteresowaniem zapoznałem się z zestawieniem przedstawiającym dofinansowanie przez poszczególne miasta koszykarskich klubów grających w PLK. Średnio rzecz ujmując jest to około 1,5 mln złotych. Czy oby na pewno są to wystarczające środki, jakie miasta przekazują klubom ?

Czytaj dalej Miejski Klub Sportowy

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.
TS Escorts