Adult Search
ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Nowy sezon – nowe oblicze F1

Odkąd w mediach pojawiły się pogłoski, że Robert Kubica wraca do Formuły 1, zainteresowanie tym sportem przeżyło swój renesans. Obecnie, gdy najbliższa przyszłość Polaka  jako kierowcy testowego w zespole Williams jest pewna, a on sam kilka dni temu odbył pierwsze przejazdy nowym bolidem FW41 w ramach zimowych testów, można skupić się na zmianach w przepisach, które będą miały bezpośredni wpływ na obraz rywalizacji w sezonie 2018.

W związku z polityką stałego rozwoju poziomu bezpieczeństwa prowadzoną przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), w której zrzeszona jest Formuła 1, tegoroczne bolidy zostały wyposażone w nowy system bezpieczeństwa o nazwie HALO. Jest to urządzenie mające zapewnić dodatkową ochronę kierowcy podczas potencjalnego wypadku, a także na okoliczność uderzenia
w głowę przez oderwany element innego pojazdu lub przedmiotu znajdującego się w obrębie toru. System HALO został zaprojektowany przez zespół Mercedesa w odpowiedzi na polecenie FIA z 2015 roku. Przez kolejne dwa lata urządzenie było testowane przez inne zespoły Formuły 1, aby zostać wprowadzone w tegorocznych rozgrywkach. Notabene jego finalna forma nie różni się od pierwotnej, zaproponowanej przez brytyjski zespół. Wyglądająca niepozornie pętla nad głową kierowcy wsparta na centralnie ustawionym filarze, na pierwszy rzut oka nie wydaje się być wytrzymała. Nic bardziej mylnego. W „najczulszym” miejscu system HALO jest w stanie wytrzymać uderzenie o mocy 46 kiloniutonów, natomiast w najwytrzymalszym 116 kiloniutonów. Warto dodać, że FIA nie uszczegółowiła wszystkich wymaganych parametrów dotyczących owego systemu. W związku z tym, w myśl zasady „co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone”, zespoły będą mogły modyfikować nieznacznie HALO pod względem aerodynamiki, aby poprawiać osiągi pojazdów. Mimo to, opisywane urządzenie wzbudza również kontrowersje. Po pierwsze, zawodnicy skarżą się na ograniczoną widoczność. Po drugie, zgodnie z informacjami podawanymi przez zespoły, całkowita masa HALO wraz z elementami mocującymi wynosi 14 kg, podczas gdy FIA zwiększyła przepisową wagę minimalną bolidu do 733 kg tj. jedynie o 6 kg.[1] Nadprogramowe 8 kg musi więc zostać zniwelowane kosztem innych elementów bolidu. Niewykluczone, że dojdzie do nacisków w stosunku do kierowców, aby Ci stracili nieco na wadze i tym samym „odchudzili” samochód.

Kolejną zmianą mającą znaczący wpływ na przebieg rywalizacji w najbliższym sezonie jest zmniejszona ilość silników, które mogą być wykorzystane w jego trakcie. W ubiegłym roku zespoły miały prawo skorzystać z 4 jednostek napędowych w przeciągu całych 20-sto wyścigowych mistrzostw. Zgodnie z art. 23 ust. 23.3 pkt a) regulacji sportowych Formuły 1[2], w sezonie 2018 zespoły startujące w rozgrywkach będą miały do dyspozycji jedynie 3 silniki na 21 wyścigów. Tym samym zmniejsza się możliwość ich modyfikacji w trakcie sezonu, co powoduje zacieklejszą rywalizację technologiczną przed jego rozpoczęciem. W konsekwencji tegoroczne rozgrywki będzie można uznać za o wiele bardziej wymagające, niż te z lat poprzednich. Zmniejszona ilość silników stawia wyzwanie przed ich konstruktorami, aby były wytrzymalsze niż kiedykolwiek. Równocześnie umiejętności kierowców zostaną poddane próbie. Aby osiągać najlepsze rezultaty zawodnicy będą musieli znaleźć złoty środek pomiędzy odpowiedzialną, a dynamiczną jazdą. Zbyt zachowawcza postawa uniemożliwi osiąganie wysokich pozycji, natomiast zbyt agresywna może prowadzić do uszkodzeń i odpadnięcia z rywalizacji.

Ostatnia ciekawa zmiana czekająca fanów F1 w nadchodzących rozgrywkach dotyczy ogumienia. Firma Pirelli, będąca jedynym producentem dostarczającym opony, przygotowała na rok 2018 siedem kompletów opon o różnym stopniu twardości. To o dwa rodzaje więcej niż w sezonie ubiegłym. Wybór został poszerzony o ogumienie określone jako „super-twarde” oraz „hyper-miękkie”. Na szczególną uwagę zasługuje to drugie. Przedstawiciele Pirelli, twierdzą, że jest to najbardziej miękka, a zarazem „najszybsza” mieszanka, jaką kiedykolwiek wyprodukowano dla Formuły 1. Znajduje to potwierdzenie w testach przeprowadzanych przez zespoły. Bolidy osiągają wyniki blisko o sekundę lepsze niż na dotychczasowym, najbardziej miękkim zestawie opon. Ponadto, delikatniejsze opony skutkują większą ilością pit stopów, co wpłynie pozytywnie na stopień torowej rywalizacji.

Trafność zmian wprowadzonych w przepisach Formuły 1 przed nadchodzącym sezonem, jak zwykle zweryfikują wydarzenia na torze. Cieszyć może troska o bezpieczeństwo zawodników oraz próba zwiększania konkurencji pomiędzy zespołami znajdującymi się w stawce. Natomiast stałym, jak i nowym fanom pozostaje z niecierpliwością czekać na pierwsze startowe odliczanie, które rozpocznie się za niecałe 23 dni.

Fot: Motorsport.com

[1] 2018 Formula One Technical Regulations published on 19 December 2017 https://www.fia.com/regulation/category/110

[2] 2018 Formula One Sporting Regulations published on 19 December 2017 https://www.fia.com/regulation/category/110

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Rewolucja FIFA na rynku transferowym?

Prezydent FIFA Gianni Infantino zamierza przeforsować znaczące zmiany w wielomiliardowym biznesie transferowym piłki nożnej, które mają ograniczyć rosnące w zatrważającym tempie ceny zawodników i zmniejszyć rolę agentów na piłkarskim rynku. Propozycje, wyszczególnione w wewnętrznym raporcie FIFA stworzonym na żądanie Infantino, stanowiłyby największą reformę systemu transferowego od jego powstania.

Czytaj dalej Rewolucja FIFA na rynku transferowym?

Opublikowane w

Europejska piłka w grze

Wtorkowymi i środowymi meczami rozpoczęły się rozgrywki fazy grupowej piłkarskiej Ligi Mistrzów, a dziś startują zmagania w grupach w Lidze Europy. Podobnie jak przed rokiem, nie ma na tym etapie żadnej polskiej drużyny, a polskim kibicom pozostaje się emocjonować występami reprezentantów Polski występujących na co dzień w klubach – uczestnikach Ligi Mistrzów i Ligi Europy albo kibicować ulubionym zespołom zagranicznym.

Czytaj dalej Europejska piłka w grze

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Prawnik, absolwent stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego.

Wpisy autora

Opublikowane w

Podsumowanie „UEFA’s elite youth development programme”

Jednym z głównych celów, jakie stawia przed sobą Europejską Federacja Piłkarska (UEFA) jest szeroko zakrojone wsparcie dla młodych adeptów piłkarskich, służące ich dynamicznemu rozwojowi. Pilotażowy program, zainaugurowany w roku 2014 objął młodzież z czterech słabiej rozwiniętych federacji futbolowych – armeńskiej, białoruskiej, gruzińskiej i macedońskiej. Jego wynik miał odpowiedzieć na pytanie, czy określony rodzaj pomocy, zaproponowany przez UEFA korzystnie wpłynie na poziom sportowy zawodników, a tym samym czy warto kontynuować projekt na terenie całej Europy.

Czytaj dalej Podsumowanie „UEFA’s elite youth development programme”

Opublikowane w

Kara dla Olympique Marsylia

Nie milkną echa środowej kary nałożonej na Sławomira Peszkę przez Komisję Ligi Ekstraklasy za niesportowy faul na Arvydasie Novikovasie, o której pisaliśmy już tutaj. Kontynuując tematykę piłkarskiej odpowiedzialności dyscyplinarnej warto przybliżyć najważniejsze punkty orzeczenia The UEFA Control, Ethics and Disciplinary Body (CEDB) wydanym tego samego dnia, dotyczącym Olympique Marsylii, a pozostającym w cieniu wyroku w sprawie reprezentanta Polski.

Czytaj dalej Kara dla Olympique Marsylia

Opublikowane w

Precedensowe postępowanie przed FIFA

6 lipca 2018 r. do Komisji Rozstrzygania Sporów FIFA wpłynął pozew klubu piłkarskiego Sporting Lizbona CP przeciwko jego byłemu bramkarzowi – Rui Patricio oraz angielskiemu klubowi Wolverhampton Wanderers F.C., o zapłatę 54 mln Euro.[1] Rozstrzygnięcie Komisji może mieć kapitalny wpływ na obraz współczesnego futbolu.

Czytaj dalej Precedensowe postępowanie przed FIFA

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.
TS Escorts