ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Market pool w rozgrywkach Ligi Mistrzów i Ligi Europy w sezonie 2017/2018

W ostatnim czasie UEFA udostępniła sprawozdanie finansowe z rozgrywek Ligi Mistrzów oraz Ligi Europy w sezonie 2017/2018. Zostały w nim ujęte premie przyznane klubom, a każdą kwotę przydzielono do odpowiedniego źródła. Przedstawioną przez europejską federację tabelę moglibyśmy odwrócić do góry nogami, gdyby nie uwzględniać w niej jednej kategorii – market pool.

Sprawozdania obu rozgrywek obejmują następujące kategorie i premie:

  • udział w eliminacjach,
  • premia dla uczestników rozgrywek grupowych – w Lidze Mistrzów 12,7 mln euro, a w Lidze Europy 2,6 mln euro,
  • premia za wyniki,
  • market pool,
  • premie za awans do poszczególnych faz rozgrywek:
    • 1/16 – w Lidze Europy – 0,5 mln euro,
    • 1/8 – w Lidze Mistrzów – 6 mln euro; w Lidze Europy – 0,75 mln euro,
    • 1/4 – w Lidze Mistrzów – 6,5 mln euro; w Lidze Europy – 1 mln euro,
    • 1/2 – w Lidze Mistrzów – 7,5 mln euro, w Lidze Europy – 1,6 mln euro;
  • finał – w Lidze Mistrzów: dla zwycięzcy 15,5 mln euro, a dla pokonanego 11 mln euro; w Lidze Europy: dla zwycięzcy 6,5 mln euro, a dla pokonanego 3,5 mln euro.

Premie przyznawane za osiągnięcia sportowe są klarowne i łatwe do zrozumienia – im lepsze wyniki, tym wyższe premie. Komplikacje pojawiają się przy zyskach z market pool, które wielokrotnie prowadzą do niezrozumiałych sytuacji.

Czym jest market pool? Jest to składowa kilku czynników, które tworzą ogromne rozbieżności w przyznanych klubom środkach. Co istotne, jest ona praktycznie niezwiązana z osiąganymi przez zespoły wynikami sportowymi w danym turnieju. Na zmienną market pool wpływa pozycja zajęta przez klub w ostatnich rozgrywkach ligowych, wielkość rynku telewizyjnego w danym kraju, osiągnięty przez zespół etap rozgrywek oraz etap rozgrywek osiągnięty przez inne kluby z tego samego kraju. Spośród tych elementów zdecydowanie dominującą rolę odgrywa rynek telewizyjny. Idealną sytuacją jest zdobycie mistrzostwa kraju, w którym piłka nożna jest chętnie oglądana oraz dobrnięcie do dalszego etapu europejskich rozgrywek, aniżeli inni krajowi rywale. Zdecydowanymi liderami w tym aspekcie są kluby z czołowych lig – Anglii, Niemiec, Hiszpanii, Włoch i Francji.

W udostępnionych przez UEFA sprawozdaniach doskonale widać jak ogromne są różnice w środkach otrzymanych przez kluby. Wielokrotnie zespół, który osiągnął znacznie słabsze wyniki sportowe przebił w otrzymanych premiach drużyny docierające do praktycznie samego końca rozgrywek.

W Lidze Mistrzów rozpiętość wpływów z market pool sięga od 1,119 mln euro przyznanych drużynie Qarabağ Ağdam do 48 964 mln euro otrzymanych przez Juventus Turyn. Brak związku wysokości środków płynących z market pool z wynikami sportowymi unaocznią zamieszczone poniżej przykłady. AS Monaco, które zdobyło tylko 2 punkty i zajęło ostatnie miejsce w grupie otrzymało 32 874 mln euro, natomiast APOEL Nikozja, który osiągnął taki sam wynik sportowy, otrzymał 1,99 mln euro. Dwa punkty zdobył również wspomniany wcześniej Qarabağ Ağdam (1,119 mln euro). Zdobywca jednego punktu więcej – NK Maribor otrzymał 2,24 mln euro. Z kolei wśród drużyn, które zakończyły udział w rozgrywkach na etapie 1/8 poszczególne z nich otrzymały:

  • FC Porto – 5,32 mln euro,
  • Paris Saint-Germain – 35,203 mln euro,
  • Szachtar Donieck – 4,21 mln euro,
  • Chelsea Londyn – 40,563 mln euro,
  • FC Basel – 3,56 mln euro.

Rekordzista w zyskach, Juventus Turyn, zakończył swój udział w ćwierćfinale rozgrywek i uzyskał podane wcześniej prawie 49 mln euro. Pozostali ćwierćfinaliści otrzymali zdecydowanie niższe kwoty np.: FC Sevilla 16 469 mln euro, a FC Barcelona 24 715 mln euro. Świetny wynik osiągnęła włoska AS Roma, która również sportowo zaskoczyła wielu kibiców. Dotarła aż do półfinału i otrzymała tytułem wypłat z market pool 45 209 mln euro. Z kolei inny półfinalista, Bayern Monachium, pozyskał 29 639 mln euro. Obaj finaliści – Liverpool (29 190 mln euro) oraz Real Madryt (33 430 mln euro) osiągnęły niższe lub nieznacznie wyższe przychody od AS Monaco, które nie odniosło ani jednego zwycięstwa w całym turnieju.

Podobne rozbieżności można zauważyć w rozgrywkach Ligi Europy. Rozpiętość przychodów sięga od 364,6 tys. euro przelanych na konto Sheriff Tyraspol do 28 977,5 mln euro otrzymanych przez londyński Arsenal. Punktem odniesienia może być Everton, który zakończył udział w rozgrywkach w fazie grupowej i otrzymał 10 989,3 mln euro. Na tym samym etapie odpadły: Maccabi Tel Awiw (490,3 tys. euro), Sheriff Tyraspol (364,6 tys euro) czy też BATE Borysów (435,2 tys. euro). Niewiele lepszy wynik osiągnęły grająca w 1/16 FK Astana (513,5 tys. euro) oraz grająca w 1/8 Viktoria Pilzno (669,3 tys. euro). Zyski na poziomie Evertonu wypracowało dopiero Lazio Rzym, które dobrnęło do ćwierćfinału (10 048,3 mln euro).Ogromna różnica widoczna jest wśród półfinalistów – Red Bull Salzburg otrzymał 2,24 mln euro, a przywołany już wcześniej w tekście Arsenal prawie 29 mln euro. Olympique Marsylia rozegrał wszystkie mecze w ubiegłorocznej edycji Ligi Europy i tytułem przychodów z market pool otrzymał 11 660,2 mln euro, czyli… niewiele więcej od Evertonu, który wygrał jeden mecz, jeden zremisował i aż cztery przegrał.

Zyski z market pool potrafią w niektórych krajach przekroczyć bonifikaty otrzymane za osiągnięte wyniki sportowe. W tym aspekcie bardzo często liderują kluby tureckie, które zwykle nie osiągają końcowych etapów rozgrywek, co przekłada się na niższe premie sportowe. Natomiast ogromny rynek telewizyjny i fanatyzm kibiców sprawiają, iż wpływy z market pool są dla tureckich zespołów bardzo pokaźne.

Łącznie w Lidze Mistrzów w minionym sezonie rozdysponowano z tego tytułu 596 196 mln euro, natomiast w Lidze Europy 188 319 mln euro. Można z jednej strony zrozumieć głosy mówiące, iż kluby z mniejszych państw dysponujące mniejszymi środkami pozostają na uboczu, gdyż nawet jeśli zdobędą wyższe premie sportowe to i tak płatności związane z prawami telewizyjnymi tę różnicę zniwelują. Ale z drugiej strony to jednak kluby z dużych piłkarskich lig są chętniej oglądane przez kibiców, a to przekłada się na generowanie zdecydowanie większych dochodów z transmisji telewizyjnych. Pytanie kluczowe brzmi: czy da się znaleźć rozwiązanie zadowalające wszystkich? Obawiam się, że odpowiedzią na postawione pytanie może być parafraza polskiego przysłowia: „jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim z market pool dogodził”.

Warto posłuchać w formie Podcastu:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Przepisy dotyczące transferów w PZPS

Okienko transferowe w polskiej siatkówce dobiega końca. Wydawać by się mogło, że czasu na ewentualne zmiany barw klubowych jest sporo, aczkolwiek zważywszy na potencjalne negocjacje, spory, tudzież kwestie formalne związane z transferem, właśnie teraz wybija ostatni dzwonek.

Czytaj dalej Przepisy dotyczące transferów w PZPS
Opublikowane w

Naruszenie zasad konkurencji w sporcie na przykładzie Światowej Federacji Pływackiej

Pod koniec ubiegłego roku Włoska Federacja Pływacka (ISF) planowała zorganizowanie turnieju „Energy for Swim”, w którym zawodnicy i zawodniczki rywalizowaliby indywidualnie, bez reprezentowania swoich federacji krajowych. W grudniowych zawodach przeprowadzonych w Turynie miały wziąć udział największe światowe gwiazdy, rywalizujące nie tylko o wynik sportowy, lecz również o pokaźne nagrody finansowe. Wydarzenie to miało stać się pierwszym krokiem dla utworzenia nowej międzynarodowej ligi pływackiej.

Czytaj dalej Naruszenie zasad konkurencji w sporcie na przykładzie Światowej Federacji Pływackiej

O autorze

Oskar Majchrzak

Oskar Majchrzak

Aplikant adwokacki. Absolwent stacjonarnych studiów prawa na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo handlowe.

Wpisy autora

Opublikowane w

Co dalej z Wisłą Kraków? Analiza potencjalnych skutków zawieszenia licencji na rozgrywki Ekstraklasy w sezonie 2018/2019

Wczoraj na łamach portalu Konrad Makar dokonał analizy przepisów licencyjnych pod kątem sytuacji Wisły Kraków. Autor wskazał również, iż w najgorszym dla klubu przypadku Komisja ds. Licencji Klubowych PZPN może zawiesić licencję lub ją cofnąć na mocy art. 4.3.5. Podręcznika Licencyjnego dla klubów Ekstraklasy na sezon 2018/2019 (dalej: Podręcznik Licencyjny). Przepowiednie okazały się trafne, gdyż jeszcze tego samego dnia wydano komunikat, że Komisja ds. Licencji Klubowych PZPN zawiesiła przyznaną klubowi licencję.

Czytaj dalej Co dalej z Wisłą Kraków? Analiza potencjalnych skutków zawieszenia licencji na rozgrywki Ekstraklasy w sezonie 2018/2019
Opublikowane w

System KO w Turnieju Czterech Skoczni

Od kilku dni można odczuć, iż wszechogarniająca świąteczna gorączka osiągnęła szczyt swoich możliwości. Święta Bożego Narodzenia niejako zatrzymują świat w miejscu i pozwalają zapomnieć o wszelkich zawodowych obowiązkach i sportowych emocjach. Przerwa od tych ostatnich nie jest jednak zbyt długa, gdyż również z tym wyjątkowym okresem w roku wiążą się tradycje sportowego współzawodnictwa.

Czytaj dalej System KO w Turnieju Czterech Skoczni

Opublikowane w

Medyczne aspekty Rules & Regulations of the World Boxing Council

Bokserzy toczą w czasie kariery wiele istotnych walk, jednak najważniejszą z nich rozgrywa obecnie Adonis Stevenson, były mistrz świata wagi półciężkiej federacji WBC. Kanadyjczyk tuż po przegranej przez nokaut walce poczuł ból, w następstwie czego został przetransportowany do szpitala. Przebywa w nim aż do dzisiaj i walczy o swoje życie.

Czytaj dalej Medyczne aspekty Rules & Regulations of the World Boxing Council

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.