Adult Search
ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Biometryczne informacje z pierwszej ręki

W swoim ostatnim artykule pisałem o nowościach, które pojawią się w najbliższym sezonie Formuły 1. Wspomniałem w nim także, że jedną z głównych idei przyświecających Międzynarodowej Federacji Samochodowej jest ciągłe udoskonalanie systemów bezpieczeństwa, propagowanie właściwych postaw związanych ze sportem motorowym, a także globalna edukacja w tym zakresie.[1] Dzisiaj chciałbym skupić się na wynalazku, który mimo swoich niepozornych rozmiarów, może zrewolucjonizować dziedzinę bezpieczeństwa nie tylko w dyscyplinie określanej jako „Królowa Sportów Motorowych”, a w całym sporcie opartym na rywalizacji samochodowej.

Obowiązkowym zabezpieczeniem podczas zawodów Grand Prix jest sztab medyczny. W ciągu kilku minut może on udzielić pomocy kierowcy, który uległ wypadkowi. Jednakże do tej pory problem stanowiło szybkie i bezbłędne zdiagnozowanie stanu zawodnika. Dotychczasowy sprzęt medyczny pozwalał na to jedynie po zaistnieniu wypadku i pojawieniu się medyków na miejscu zdarzenia, w momencie gdy o życiu i zdrowiu mogły decydować sekundy. Rozwiązaniem ma być projekt przedstawiony przez Zastępcę Delegata Medycznego F1 dr Iana Robertsa i Kierowcę Samochodu Medycznego F1 Alana van der Merwe. Chodzi o biometryczne rękawice. Od zwykłych rękawic, używanych na co dzień we wszystkich odmianach wyścigów torowych, będą się różnić niewielkim, niespełna 3-milimetrowej grubości sensorem, monitorującym podstawowe czynności życiowe. W pierwszej kolejności czujnik ma przekazywać dane dotyczące tętna kierowcy i poziomu tlenu zawartego we krwi. Docelowo ma także umożliwiać pomiar temperatury ciała oraz częstość i „jakość” oddechów. Z uwagi jednak na małą ilość dostępnej przestrzeni, twórcy nie wykluczają zainstalowania sensorów w innych częściach wyścigowego kombinezonu.

Sposób działania ma opierać się na wykorzystaniu najnowszej wersji Bluetooth, mogącej przesyłać informację do odbiorników oddalonych nawet o 500 m od nadajnika. Pracę urządzenia przez kilka godzin gwarantować będzie wbudowany akumulator. Ładowanie ma odbywać się metodą indukcyjną. Aby „naładować” rękawicę wystarczy położyć ją na specjalnej macie ładującej. Ponadto, oprócz zdalnego wysyłania, dane będą zapisywane w twardej pamięci sensora. Dzięki temu po sesji treningowej lub wyścigu, całość informacji będzie można pobrać i przeanalizować w garażu.

Nie można jednak zapominać, że aby urządzenie zostało dopuszczone do użytku w trakcie zawodów, musi sprostać wymogom szczegółowo opisanym w Normie FIA[2]. Najtrudniejsze z nich dotyczą ochrony na wypadek pożaru pojazdu. Istotnym jest, aby rękawice nie straciły nic ze swojej dotychczasowej funkcjonalności po zainstalowaniu biometrycznego sensora. Warto przypomnieć, że obecne skafandry zawodników stworzone są z materiału o nazwie NOMEX™. Dzięki wykorzystaniu tej technologii kierowca może wytrzymać do 11 sekund w temperaturze 840oC. Dla porównania temperatura ognia podczas pożaru budynku oscyluje w granicach 800oC. Poza generalnymi przepisami bezpieczeństwa, czujnik musi spełniać wymagania postawione mu w dedykowanej urządzeniom biometrycznym Normie FIA, wydanej pod koniec ubiegłego roku.[3] Rozdziały 4 – 6 dokumentu ustalają m.in. dokładne rozmiary maksymalne, jakie może posiadać urządzenie (w tym kształt i powierzchnia), wymaganą odporność na wstrząsy i uderzenia, warunki uzyskania homologacji, a także obowiązki producentów.

Wczesne wersje prototypowe rękawic biometrycznych były testowane już w ubiegłym roku. Dalej trudno określić, czy w sezonie 2018 zagoszczą na stałe w rywalizacji a torze. Z całą pewnością technologia ta będzie dalej udoskonalana. Nieoficjalnie mówi się, że najwcześniej w przyszłorocznych rozgrywkach nowe rękawice uzyskają status obowiązkowych. Jeżeli tak się stanie, wykorzystanie tego zaawansowanego systemu monitorującego w pozostałych dyscyplinach motoryzacyjnych będzie wyłącznie kwestią czasu.

[1] https://www.fia.com/safety

[2] FIA STANDARD N° 8856-2000 – PROTECTIVE CLOTHING FOR AUTOMOBILE DRIVERS, https://www.fia.com/regulation/category/762

[3]  FIA STANDARD 8868-2018-  BIOMETRIC DEVICES, https://www.fia.com/regulation/category/762

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Zmiany w polskim karate i kwestia reprezentowania Polski na Igrzyskach Olimpijskich 2020

Polskie karate w 2018 roku przechodzi prawdziwą rewolucję organizacyjną. Za sprawą decyzji Komitetu Wykonawczego Światowej Federacji Karate (WKF) z 13 kwietnia bieżącego roku, Polski Związek Karate, który reprezentował Polskę na arenie międzynarodowej od 38 lat, stracił status członka największej światowej organizacji tej dyscypliny i przestał być przez nią uznawany. Jednocześnie WKF przyjął w swoje struktury powstałą w grudniu 2017 roku Polską Unię Karate i to ta organizacja jest obecnie uprawniona do wystawiania polskich karateków w zawodach pod egidą Światowej Federacji Karate.

Czytaj dalej Zmiany w polskim karate i kwestia reprezentowania Polski na Igrzyskach Olimpijskich 2020

Opublikowane w

Kontrowersyjny zapis w Terminarzu Rozgrywek Młodzieżowych w piłce siatkowej

Polski Związek Piłki Siatkowej opublikował Terminarz Rozgrywek Młodzieżowych na sezon 2018/2019. Został w nim zawarty ciekawy zapis dotyczący udziału młodszych zawodników w rozgrywkach wyższych kategorii wiekowych, który natychmiastowo stał się przedmiotem ożywionej dyskusji w świecie siatkówki.

Czytaj dalej Kontrowersyjny zapis w Terminarzu Rozgrywek Młodzieżowych w piłce siatkowej

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Prawnik, absolwent stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego.

Wpisy autora

Opublikowane w

Podsumowanie „UEFA’s elite youth development programme”

Jednym z głównych celów, jakie stawia przed sobą Europejską Federacja Piłkarska (UEFA) jest szeroko zakrojone wsparcie dla młodych adeptów piłkarskich, służące ich dynamicznemu rozwojowi. Pilotażowy program, zainaugurowany w roku 2014 objął młodzież z czterech słabiej rozwiniętych federacji futbolowych – armeńskiej, białoruskiej, gruzińskiej i macedońskiej. Jego wynik miał odpowiedzieć na pytanie, czy określony rodzaj pomocy, zaproponowany przez UEFA korzystnie wpłynie na poziom sportowy zawodników, a tym samym czy warto kontynuować projekt na terenie całej Europy.

Czytaj dalej Podsumowanie „UEFA’s elite youth development programme”

Opublikowane w

Kara dla Olympique Marsylia

Nie milkną echa środowej kary nałożonej na Sławomira Peszkę przez Komisję Ligi Ekstraklasy za niesportowy faul na Arvydasie Novikovasie, o której pisaliśmy już tutaj. Kontynuując tematykę piłkarskiej odpowiedzialności dyscyplinarnej warto przybliżyć najważniejsze punkty orzeczenia The UEFA Control, Ethics and Disciplinary Body (CEDB) wydanym tego samego dnia, dotyczącym Olympique Marsylii, a pozostającym w cieniu wyroku w sprawie reprezentanta Polski.

Czytaj dalej Kara dla Olympique Marsylia

Opublikowane w

Precedensowe postępowanie przed FIFA

6 lipca 2018 r. do Komisji Rozstrzygania Sporów FIFA wpłynął pozew klubu piłkarskiego Sporting Lizbona CP przeciwko jego byłemu bramkarzowi – Rui Patricio oraz angielskiemu klubowi Wolverhampton Wanderers F.C., o zapłatę 54 mln Euro.[1] Rozstrzygnięcie Komisji może mieć kapitalny wpływ na obraz współczesnego futbolu.

Czytaj dalej Precedensowe postępowanie przed FIFA

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.
TS Escorts