Adult Search
ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Bezpieczna prędkość

Intuicyjnie zdawać by się mogło, że bolidy konkurujące w Formule 1 są niebezpieczne z uwagi na osiągane prędkości. Nic bardziej mylnego. Zgodnie z wytycznymi FIA[1] oraz Regulacjami Technicznymi F1[2], konstrukcja pojazdów Formuły 1 oraz używane przy ich budowie materiały są ściśle kontrolowane przez przepisy w celu wszechstronnej maksymalizacji bezpieczeństwa.

Kluczowym miejscem, wokół którego koncentruje się uwaga konstruktorów i projektantów w ramach udoskonalania bezpieczeństwa, jest tak zwana „komórka bezpieczeństwa”. Składa się na nią kokpit dla kierowcy oraz elastyczne ogniwo paliwowe, znajdujące się bezpośrednio za zawodnikiem, ale w odseparowanej przestrzeni. Ponieważ najgroźniejsze incydenty w F1 od zawsze wiązały się z zapłonem paliwa, przewód umiejscowiony w tak newralgicznym miejscu musi sprostać wyjątkowo surowym wymogom. W pierwszej kolejności podczas konstruowania go, muszą zostać zachowane minimalne rozmiary, gwarantujące zwiększoną odporność. Ponadto bolid wyposażony zostaje w specjalne struktury, których zadaniem jest absorpcja uderzeń i wstrząsów pochodzących z każdej możliwej strony – od przodu, tyłu, gdzie znajduje się skrzynia biegów, a także z boków. Po obu stronach komórki bezpieczeństwa zainstalowane są panele wykonane z Zylonu. Jest to materiał syntetyczny często występujący w kamizelkach kuloodpornych. Z uwagi na właściwości przeciwdziałające przebiciu, znakomicie sprawdza się w przypadku małych elementów mogących naruszyć powierzchnię pojazdu. Panele ciągną się od spodu pojazdu do krawędzi kokpitu, okalając głowę zawodnika. Czasami zdarzają się kolizję, w których bolid mówiąc potocznie „koziołkuje”. W takich sytuacjach bezpieczeństwo kierowcy zapewniają dwie struktury. Pierwsza z nich znajduje się za głową zawodnika. Kształtem przypomina garb. Drugą natomiast jest system HALO, otaczający głowę kierowcy łuk z tworzywa sztucznego, o którym pisałem przed rozpoczęciem obecnego sezonu wyścigowego.

Zarówno cały bolid, jak i sama „komórka bezpieczeństwa” muszą przejść restrykcyjne testy bezpieczeństwa. Obejmują one badanie podatności na zderzenia, obciążenia statyczne, a także dachowanie. Testy są przeprowadzane w obecności delegata technicznego FIA na podstawie artykułów 16-18 Regulacji Technicznych FIA. Dopiero po pozytywnym przejściu wszystkich pomiarów bolid dopuszczony jest do fazy testów torowych. Testy zderzeniowe ogniskują się w głównej mierze wokół kokpitu. Bez względu na to, czy uderzenie pochodzi z przodu, tyłu lub z bocznych stref, nie może zostać naruszona konstrukcja okalająca kokpit. Oznacza to, że dopuszczone są uszkodzenia strukturalne jedynie elementów peryferyjnych takich jak np. koła, spoilery, elementy aerodynamiczne, nos pojazdu. Uderzenie głową w kierownicę jest zdarzeniem mało prawdopodobnym ze względu na obowiązek stosowania specjalnych pasów bezpieczeństwa i kołnierza. Jednakże w Regulacjach technicznych znajdują się również wymogi dla kolumny kierownicy, przewidujące taką okoliczność. Zgodnie z nimi kolumna musi się odkształcić, absorbując tym samym uderzenie. Jednocześnie mechanizm umożliwiający szybkie odłączenie kierownicy nie może zostać uszkodzony. W przeciwnym razie zawodnik nie mógłby opuścić pojazdu w sytuacji kryzysowej. Wspomniane testy obciążeniowe obejmują przede wszystkim podłogę zbiornika paliwa, podłogę kokpitu, obrzeże kokpitu, boki kokpitu, dziób, boczną oraz tylną strukturę zderzeniową.

Aby zapobiec sytuacjom, w których po pomyślnym przejściu wszelkich badań i testów, zastosowane zostałyby rozwiązania konstrukcyjne niezgodne z przepisami, FIA wprowadza również kontrolę następczą. Urzeczywistnia się ona np. poprzez art. 15 ust. 4 pkt 1 Regulacji Technicznym, zgodnie z którym: „Każda komórka bezpieczeństwa musi zawierać trzy transpondery dostarczone przez FIA do celów identyfikacji. Urządzenia te muszą być stałą częścią komórki bezpieczeństwa, muszą być umieszczone zgodnie z rysunkiem 6, stanowiącym załącznik do Regulacji, oraz muszą być dostępne do weryfikacji w dowolnym momencie.” Dzięki nim delegaci FIA mają możliwość zbadania trwałości konstrukcji bolidu np. po zaistniałym wypadku. Wiele podobnych rozwiązań znajduje się w pozostałych częściach omawianego dokumentu.

Jednym z głównych celów FIA jest promowanie i propagowanie bezpieczeństwa w motoryzacji. Każdy sport motorowy pociąga za sobą pewne ryzyko. Przyjmuje się, że im większa prędkość, tym większe zagrożenie. Dlatego też Formuła 1, seria wyścigowa, w której bolidy z łatwością osiągają prędkości przekraczające 320 km/h, w szczególny sposób musi gwarantować bezpieczeństwo zawodników. Z uwagi na ogromny prestiż i niemniejsze pieniądze, F1 w wielu wypadkach jest prekursorem pewnych rozwiązań w tej dziedzinie. Przeważnie są one inkorporowane przez inne serie wyścigowe, a także producentów pojazdów „cywilnych”. Mając na uwadze powyższe, w moim odczuciu, niebezpieczeństwo związane z F1, jest coraz mniejsze.

[1] Międzynarodowa Federacja Samochodowa

[2] 2018 FORMULA ONE TECHNICAL REGULATIONS, https://www.fia.com/regulation/category/110

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Zmiany w polskim karate i kwestia reprezentowania Polski na Igrzyskach Olimpijskich 2020

Polskie karate w 2018 roku przechodzi prawdziwą rewolucję organizacyjną. Za sprawą decyzji Komitetu Wykonawczego Światowej Federacji Karate (WKF) z 13 kwietnia bieżącego roku, Polski Związek Karate, który reprezentował Polskę na arenie międzynarodowej od 38 lat, stracił status członka największej światowej organizacji tej dyscypliny i przestał być przez nią uznawany. Jednocześnie WKF przyjął w swoje struktury powstałą w grudniu 2017 roku Polską Unię Karate i to ta organizacja jest obecnie uprawniona do wystawiania polskich karateków w zawodach pod egidą Światowej Federacji Karate.

Czytaj dalej Zmiany w polskim karate i kwestia reprezentowania Polski na Igrzyskach Olimpijskich 2020

Opublikowane w

Kontrowersyjny zapis w Terminarzu Rozgrywek Młodzieżowych w piłce siatkowej

Polski Związek Piłki Siatkowej opublikował Terminarz Rozgrywek Młodzieżowych na sezon 2018/2019. Został w nim zawarty ciekawy zapis dotyczący udziału młodszych zawodników w rozgrywkach wyższych kategorii wiekowych, który natychmiastowo stał się przedmiotem ożywionej dyskusji w świecie siatkówki.

Czytaj dalej Kontrowersyjny zapis w Terminarzu Rozgrywek Młodzieżowych w piłce siatkowej

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Prawnik, absolwent stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego.

Wpisy autora

Opublikowane w

Podsumowanie „UEFA’s elite youth development programme”

Jednym z głównych celów, jakie stawia przed sobą Europejską Federacja Piłkarska (UEFA) jest szeroko zakrojone wsparcie dla młodych adeptów piłkarskich, służące ich dynamicznemu rozwojowi. Pilotażowy program, zainaugurowany w roku 2014 objął młodzież z czterech słabiej rozwiniętych federacji futbolowych – armeńskiej, białoruskiej, gruzińskiej i macedońskiej. Jego wynik miał odpowiedzieć na pytanie, czy określony rodzaj pomocy, zaproponowany przez UEFA korzystnie wpłynie na poziom sportowy zawodników, a tym samym czy warto kontynuować projekt na terenie całej Europy.

Czytaj dalej Podsumowanie „UEFA’s elite youth development programme”

Opublikowane w

Kara dla Olympique Marsylia

Nie milkną echa środowej kary nałożonej na Sławomira Peszkę przez Komisję Ligi Ekstraklasy za niesportowy faul na Arvydasie Novikovasie, o której pisaliśmy już tutaj. Kontynuując tematykę piłkarskiej odpowiedzialności dyscyplinarnej warto przybliżyć najważniejsze punkty orzeczenia The UEFA Control, Ethics and Disciplinary Body (CEDB) wydanym tego samego dnia, dotyczącym Olympique Marsylii, a pozostającym w cieniu wyroku w sprawie reprezentanta Polski.

Czytaj dalej Kara dla Olympique Marsylia

Opublikowane w

Precedensowe postępowanie przed FIFA

6 lipca 2018 r. do Komisji Rozstrzygania Sporów FIFA wpłynął pozew klubu piłkarskiego Sporting Lizbona CP przeciwko jego byłemu bramkarzowi – Rui Patricio oraz angielskiemu klubowi Wolverhampton Wanderers F.C., o zapłatę 54 mln Euro.[1] Rozstrzygnięcie Komisji może mieć kapitalny wpływ na obraz współczesnego futbolu.

Czytaj dalej Precedensowe postępowanie przed FIFA

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.
TS Escorts