Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

E-sport

Igrzyska Olimpijskie przy komputerze

20.02.2018

Podczas gdy Azja wprowadza na swoje Igrzyska Olimpijskie pierwsze gry komputerowe, Europa nadal pozostaje lekko zaskoczona i onieśmielona sukcesem branży sportów elektronicznych. Zjawisko masowych pokazów i profesjonalnych turniejów rozgrywanych w wirtualnych światach otwiera właśnie nowy rozdział w swojej historii. Krok po kroku sporty elektroniczne zbliżają się do bram Igrzysk Olimpijskich i raczej już nikt ich nie cofnie.

We wrześniu 2017 r. podczas piątego “Asian Indoor and Martial Arts Games” Azjatycki Komitet Olimpijski zaprosił 64 Narodowe Komitety Olimpijskie (45 z Azji oraz 19 z Oceanii) do uczestniczenia w eSportowych rozgrywkach i seriach kwalifikacji, które wyłonią finalistę tego spotkania. Podczas wydarzenia odbyły się turnieje w 4 kategoriach gier:

  1. MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) - wybraną grą była Dota 2
  2. RTS (Real-Time Strategy) - wybraną grą był StarCraft II: Legacy of the Void
  3. Karty - wybraną grą był Hearthstone
  4. Sportowa gra - wybraną grą była FIFA.

Mimo, iż rozgrywki odbyły się jako pokazowa część wydarzenia z informacji zapewnionych przez Azjatycki Komitet Olimpijski wynika, że uzna on rozgrywki e-sportowe za sporty medalowe. Czemu to ważne? Igrzyska Azjatyckie są określane jako drugie co do wielkości wydarzenie sportowe na świecie. W 2014 roku w rywalizacji uczestniczyło ok. 10 tysięcy sportowców, a liczba ta zwiększa się z każdą kolejną edycją. Ponadto Igrzyska Azjatyckie 2022 mogłyby stworzyć precedens, o który mogą oprzeć się inne komitety, by włączyć e-sport do pozostałych wydarzeń, jak np. Igrzyska Europejskie czy Panamerykańskie. Stąd już prosta droga do królowej wydarzeń sportowych, czyli Igrzysk Olimpijskich. Międzynarodowy Komitet Olimpijski podczas szczytu w październiku 2017 r. potwierdził, że eSport może być uznany w przyszłości za sport pod warunkiem, że wpisuje się w wartości i cele jakie reprezentują sobą Igrzyska Olimpijskie. Przewodniczący MKOl Thomas Bach zaznaczył, że świat gier musi przejść pewne zmiany. "Chcemy promować tolerancję, pokój oraz odżegnywanie się od używania siły. To nie do końca łączy się z tym, co widać w grach wideo pełnych przemocy, zabijania i eksplozji. Trzeba wyznaczyć w tej kwestii jasne standardy" - mówił niedawno Bach. Podczas toczących się dyskusji kontynent azjatycki jednak nie próżnuje i już ogłosił, że podczas Asian Games w 2022 r. w Hangzhou rozdane zostaną pierwsze medale w sportach elektronicznych. Azja już teraz zaadaptowała e-sport dużo ściślej pod względem kulturowym niż kraje europejskie czy amerykańskie - niemniej jednak ogrom zainteresowania sportami elektronicznymi, a także pieniądze, które ta branża za sobą niesie spowodowały, że sprawy nabierają rozpędu, a prywatne podmioty - chcąc czy nie chcąc - dostosowują się do nowych realiów rynkowych. To jak wielce elastyczna staje się rzeczywistość pod wpływem środków finansowych możemy zaobserwować podczas toczących się Zimowych Igrzysk Olimpijskich. 156 tysięcy dolarów - tyle wynosiła pula Intel Extreme Masters w popularnej grze Starcraft II, której finały miały miejsce właśnie w Pjongczangu. Osiemnastu graczy walczyło o główną nagrodę oraz pierwsze, jeszcze nieoficjalne, medale igrzysk olimpijskich w esporcie. Do ćwierćfinałów dostał się nawet nasz rodak Mikołaj "Elazer" Ogonowski. Całość turnieju wygrała jednak osoba, która pod względem stereotypów nie powinna nawet pojawić się w tym turnieju - Sasha "Scarlett" Hostyn. Nie pochodzi bowiem z Azji oraz jest… dziewczyną! Turniej ten był oficjalnie częścią Zimowych Igrzysk Olimpijskich - jest to więc duży ukłon w stronę sportów elektronicznych i zapowiada dla nich nowe, lepsze czasy! Rzecz wydaje się więc przesądzona - eSport zawita na salony i nie tylko tam zostanie, ale będzie brylował w towarzystwie stając się może nawet bardziej kasową branżą niż cały świat sportów tradycyjnych.    

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

Al. Śląska 1

54-118 Wrocław

Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności