ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Unijne reguły konkurencji a działalność sportowa

Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie Walrave, przesądza, że z uwagi na cele UE uprawianie sportu jest dziedziną, która jest objęta prawem wspólnotowym w zakresie w jakim stanowi ona działalność gospodarczą. Użyte sformułowanie „prawem wspólnotowym” oznacza, ogół przepisów prawa unijnego, w tym również unijne reguły konkurencji.

 W dobie profesjonalizacji i komercjalizacji kluby sportowe, aby przetrwać i rozwijać swoje społeczne przesłanie krzewienia kultury fizycznej, kierują się nie tylko elementem socjalizacji, lecz także koniecznością zdobycia przewagi konkurencyjnej, która jest niezbędna dla wszystkich organizacji rywalizujących o względy nabywców. Jednakże oprócz tego celu, organizacjom sportowym przyświeca szereg innych, które są zależne od rodzaju organizacji sportowej oraz strategii zarządzania nią. Wyróżnić można takie jak zwycięstwa sportowe, satysfakcja prezesów z zarządzania klubem, kształcenie młodych sportowców oraz integracja środowiska lokalnego. Powyższe cele wynikają ze specyfiki sportu i odróżniają organizacje sportowe od innych przedsiębiorstw działających w różnych branżach, które kierują się jedynie maksymalizacją zysku udziałowców lub akcjonariuszy.

Jako że unijne prawo konkurencji nie zawiera szczegółowych uregulowań prawnych odnoszących się do konkurencji w sektorze sportu, ta dziedzina podlega generalnym regułom konkurencji, o ile jej uprawianie stanowi działalność gospodarczą. Z uwagi jednak na szczególne cechy wyróżniające sport spośród innych sektorów gospodarki, zakres objęcia tej działalności regułami konkurencji rynku wewnętrznego został dookreślony w działalności orzeczniczej TSUE oraz decyzjach KE.

W Raporcie Helsińskim z 1998 r. (dalej: Raport) Komisja Europejska wyróżniła trzy grupy praktyk sportowych w oparciu o kryterium ich związku z unijnymi regułami konkurencji. Pierwszą grupę stanowią praktyki, które co do zasady nie podlegają unijnemu prawu konkurencji, gdyż są nierozłącznie związane ze sportem, który nie mógłby bez nich istnieć bądź są niezbędne dla jego organizacji. W tej grupie znajdują się przede wszystkim reguły gry. W drugiej grupy znajdują się praktyki co do zasady zakazane przez prawo konkurencji. Trzecią grupę natomiast stanowią praktyki, które powodują ograniczenie konkurencji, lecz mogą być zwolnione z zakazów art. 101 i 102 TFUE, jeśli spełniają traktatowe bądź orzecznicze przesłanki zwolnienia.

W Raporcie KE wskazała, iż relacja między unijnym prawem konkurencji a sportem kształtowana być winna w oparciu o dialog między zainteresowanymi podmiotami oraz z poszanowaniem zasad obu porządków prawnych. KE wskazała zatem, iż podobnie jak w przypadku ustalania zakresu zastosowania swobód gospodarczych do konkretnej sytuacji związanej z działalnością sportową, należy wziąć pod uwagę pewne szczególne cechy sportu, które mogą uzasadniać odstępstwo od reguł generalnych.

Podobnie wyraziła się KE w Białej Księdze na temat sportu, w której podkreśliła, że działalność sportowa o charakterze gospodarczym podlega regułom konkurencji, jednak stosowanie tych reguł musi uwzględniać specyfikę sportu. Mimo bowiem, iż organizacje oraz kluby sportowe stały się ważnymi podmiotami gospodarczymi oraz mogą być uznane za przedsiębiorstwa w rozumieniu prawa konkurencji UE, cechują je specyficzne relacje wzajemne.

Istotą rynku sportu jest wzajemne uwarunkowanie klubów sportowych jako podmiotów oferujących produkty sportu. Wykluczona jest możliwość występowania monopolistycznej struktury rynkowej, czyli jednego klubu w rozgrywkach lub jednego zawodnika bez przeciwników. Z drugiej strony  międzynarodowe federacje sportowe w podległych im dyscyplinach są monopolistami, którzy ustalają reguły rządzące daną dyscypliną oraz organizują zawody na poziomie międzynarodowym, co charakteryzuje europejski model sportu. Zastosowanie unijnych reguł konkurencji musi więc uwzględniać te szczególne uwarunkowania rynku sportowego, które są immanentnie związane z funkcjonowaniem sportu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Czy e-sport to sport?

Na dziś, na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu zaplanowano ogólnopolską konferencję naukową „Prawne aspekty e-sportu”. Temat modny,  na czasie – tym bardziej żałuję, że inne obowiązki nie pozwoliły mi wziąć bezpośredniego udziału.

Opublikowane w

Finansowe Fair Play 2.0 – rewolucja w transferach na szczycie

Tego mogliśmy i raczej powinniśmy się spodziewać – UEFA rozpoczęła prace nad wprowadzeniem zmian do zasad finansowego fair play, czyli zatwierdzonej w 2009 r., a obowiązującej od roku 2011 koncepcji.

O autorze

Joanna Maj

Joanna Maj

Wpisy autora

Opublikowane w

Działalność sponsoringowa spółek Skarbu Państwa w obszarze sportu profesjonalnego

Dobre praktyki w zakresie prowadzenia działalności sponsoringowej przez spółki z udziałem Skarbu Państwa to publikacja Ministerstwa Skarbu Państwa porządkująca zagadnienia związane z prowadzeniem działań sponsoringowych oraz zaprezentowania oczekiwanych standardów ich realizacji przez spółki z udziałem Skarbu Państwa. Oprócz ogólnych wytycznych w nim zawartych, Ministerstwo zawarło także osobny dział poświęcony działalności sponsoringowej sportu profesjonalnego.

Opublikowane w

Prawo pierwotne w odniesieniu do działań UE w dziedzinie sportu

W systemie prawa UE prawo pierwotne ma najwyższą rangę, gdyż zawiera przepisy regulujące podstawowe zasady funkcjonowania UE. Prawo pierwotne ma bezwzględna wyższość nad prawem pochodnym. Cechą charakterystyczną jest bezpośrednie tworzenie prawa pierwotnego przez państwa członkowskie, a nie przez instytucje UE.

Opublikowane w

MSIT ogłasza nową edycję Programu „Sport Wszystkich Dzieci”

Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło konkurs na dofinansowanie w 2018 r. programu „Sport Wszystkich Dzieci”, który ma na celu wdrożenie nowego modelu zarządzania projektami sportu powszechnego jako podstawy wszystkich działań systemowych kierowanych do dzieci i młodzieży. Środki na dofinansowanie mogą uzyskać podmioty spoza sektora finansów publicznych, w szczególności polskie związki sportowe oraz podmioty, które w ramach swojej podstawowej działalności statutowej realizują zadania w zakresie upowszechniania kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży. Istotne jest, iż na realizację wskazanych poniżej programów Ministerstwo przeznaczyło aż 55 mln zł.

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

Zapytaj prawnika

Masz do nas pytanie na temat prawa sportowego? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.