ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Unijne reguły konkurencji a działalność sportowa

Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie Walrave, przesądza, że z uwagi na cele UE uprawianie sportu jest dziedziną, która jest objęta prawem wspólnotowym w zakresie w jakim stanowi ona działalność gospodarczą. Użyte sformułowanie „prawem wspólnotowym” oznacza, ogół przepisów prawa unijnego, w tym również unijne reguły konkurencji.

 W dobie profesjonalizacji i komercjalizacji kluby sportowe, aby przetrwać i rozwijać swoje społeczne przesłanie krzewienia kultury fizycznej, kierują się nie tylko elementem socjalizacji, lecz także koniecznością zdobycia przewagi konkurencyjnej, która jest niezbędna dla wszystkich organizacji rywalizujących o względy nabywców. Jednakże oprócz tego celu, organizacjom sportowym przyświeca szereg innych, które są zależne od rodzaju organizacji sportowej oraz strategii zarządzania nią. Wyróżnić można takie jak zwycięstwa sportowe, satysfakcja prezesów z zarządzania klubem, kształcenie młodych sportowców oraz integracja środowiska lokalnego. Powyższe cele wynikają ze specyfiki sportu i odróżniają organizacje sportowe od innych przedsiębiorstw działających w różnych branżach, które kierują się jedynie maksymalizacją zysku udziałowców lub akcjonariuszy.

Jako że unijne prawo konkurencji nie zawiera szczegółowych uregulowań prawnych odnoszących się do konkurencji w sektorze sportu, ta dziedzina podlega generalnym regułom konkurencji, o ile jej uprawianie stanowi działalność gospodarczą. Z uwagi jednak na szczególne cechy wyróżniające sport spośród innych sektorów gospodarki, zakres objęcia tej działalności regułami konkurencji rynku wewnętrznego został dookreślony w działalności orzeczniczej TSUE oraz decyzjach KE.

W Raporcie Helsińskim z 1998 r. (dalej: Raport) Komisja Europejska wyróżniła trzy grupy praktyk sportowych w oparciu o kryterium ich związku z unijnymi regułami konkurencji. Pierwszą grupę stanowią praktyki, które co do zasady nie podlegają unijnemu prawu konkurencji, gdyż są nierozłącznie związane ze sportem, który nie mógłby bez nich istnieć bądź są niezbędne dla jego organizacji. W tej grupie znajdują się przede wszystkim reguły gry. W drugiej grupy znajdują się praktyki co do zasady zakazane przez prawo konkurencji. Trzecią grupę natomiast stanowią praktyki, które powodują ograniczenie konkurencji, lecz mogą być zwolnione z zakazów art. 101 i 102 TFUE, jeśli spełniają traktatowe bądź orzecznicze przesłanki zwolnienia.

W Raporcie KE wskazała, iż relacja między unijnym prawem konkurencji a sportem kształtowana być winna w oparciu o dialog między zainteresowanymi podmiotami oraz z poszanowaniem zasad obu porządków prawnych. KE wskazała zatem, iż podobnie jak w przypadku ustalania zakresu zastosowania swobód gospodarczych do konkretnej sytuacji związanej z działalnością sportową, należy wziąć pod uwagę pewne szczególne cechy sportu, które mogą uzasadniać odstępstwo od reguł generalnych.

Podobnie wyraziła się KE w Białej Księdze na temat sportu, w której podkreśliła, że działalność sportowa o charakterze gospodarczym podlega regułom konkurencji, jednak stosowanie tych reguł musi uwzględniać specyfikę sportu. Mimo bowiem, iż organizacje oraz kluby sportowe stały się ważnymi podmiotami gospodarczymi oraz mogą być uznane za przedsiębiorstwa w rozumieniu prawa konkurencji UE, cechują je specyficzne relacje wzajemne.

Istotą rynku sportu jest wzajemne uwarunkowanie klubów sportowych jako podmiotów oferujących produkty sportu. Wykluczona jest możliwość występowania monopolistycznej struktury rynkowej, czyli jednego klubu w rozgrywkach lub jednego zawodnika bez przeciwników. Z drugiej strony  międzynarodowe federacje sportowe w podległych im dyscyplinach są monopolistami, którzy ustalają reguły rządzące daną dyscypliną oraz organizują zawody na poziomie międzynarodowym, co charakteryzuje europejski model sportu. Zastosowanie unijnych reguł konkurencji musi więc uwzględniać te szczególne uwarunkowania rynku sportowego, które są immanentnie związane z funkcjonowaniem sportu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

CENTRUM MEDIACJI SPORTOWEJ przy Polskim Komitecie Sportów Nieolimpijskich

Z ogromną przyjemnością pragnę poinformować, iż w dniu dzisiejszym rozpoczyna działalność Centrum Mediacji Sportowej przy Polskim Komitecie Sportów Nieolimpijskich www.centrummediacjisportowej.pl

Opublikowane w

Afera Facebookowa

O co chodzi w aferze facebookowej? Cała sprawa dotyczy tego, jak wykorzystywane są informacje, które zostawiamy po sobie w Internecie. Zanim przejdziemy do szczegółów warto jednak przyjrzeć się powodowi całego zamieszania.

O autorze

Joanna Maj

Joanna Maj

Wpisy autora

Opublikowane w

Odpowiedzialność polskiego związku sportowego za rozwój sportu

W strukturze organizacyjnej sportu w Polsce kluczową rolę odgrywają polskie związki sportowe (dalej: PZS), które ustawa o sporcie czyni gospodarzami danego sportu. Zgodnie z ustawą, PZS mają monopol na organizację i prowadzenie współzawodnictwa o tytuł Mistrza Polski i o Puchar Polski, a także są uprawnione do reprezentowania polskiego sportu w środowisku międzynarodowym. Dodatkowo system finansowania sportu w naszym kraju daje PZS możliwość pozyskiwania na preferencyjnych warunkach środków z dotacji MSiT. W związku z tym, PZS dysponują realnym narzędziem kształtowania kierunków rozwoju sportu, w którym działają.

Opublikowane w

Standardy postępowania dyscyplinarnego według Kodeksu Dobrego Zarządzania dla PZS

Polskie Związki Sportowe jako podmioty realizujące odpowiedzialność dyscyplinarną w sporcie powinny gwarantować najwyższe standardy w zakresie jej dochodzenia, uwzględniając przy tym przyjęte zasady sprawiedliwości oraz szanując fundamentalne prawa zawodników. Tak ukształtowane standardy powinny przewidywać oddzielenie organów dochodzeniowych od orzekających, a także gwarantować osobom poddanym odpowiedzialności dyscyplinarnej prawo do bezstronnej rozprawy i osobistego w niej udziału lub swobodnej reprezentacji.

Opublikowane w

Prawo pierwotne w odniesieniu do działań w dziedzinie sportu

W systemie prawa UE prawo pierwotne ma najwyższą rangę, gdyż zawiera przepisy regulujące podstawowe zasady funkcjonowania UE. Prawo pierwotne ma bezwzględna wyższość nad prawem pochodnym. Cechą charakterystyczną jest bezpośrednie tworzenie prawa pierwotnego przez państwa członkowskie, a nie przez instytucje UE.

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.