Adult Search
ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Umowy typu kit sponsorship i naming rights

Kluby by mogły prawidłowo się rozwijać i funkcjonować w dzisiejszym świecie, nierzadko potrzebują wsparcia sponsora, który zapewni im byt. W tym celu zawierane są liczne umowy sponsoringu.

Umowa sponsoringu jest tzw. umową nienazwaną, zawieraną w ramach tzw. swobody umów, wyrażonej w treści art. 3531  Kodeksu cywilnego.

Strony zawierające taką umowę mogą ułożyć swój stosunek prawny według własnego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Istotnym aspektem jest zobowiązujący i odpłatny charakter tej umowy, a zatem również wzajemny, stąd nie winno się jej mylić z umową darowizny, co często niestety ma miejsce.

Ponieważ wspomniana umowa sponsoringowa daje korzyści każdej ze stron, należy wykazać się znajomością tematu przy tworzeniu wzajemnych obowiązków i zasad odpowiedzialności. Jest to o tyle kluczowe, że rzutować może później i na samo funkcjonowanie klubu, jak i jego postrzeganie wśród jego kibiców.

Typy umów sponsoringowych

W obrocie prawnym spotykamy różne typy umów sponsoringowych. Możemy je podzielić na jednorazowe lub ramowe, a nawet wieloletnie. Do każdej z nich strony mogą przewidzieć skorzystanie z tzw. OWU, czyli ogólnych warunków umowy, które określają najważniejsze kwestie i stanowią podstawę wyjściową do kolejnych umów szczegółowych. Najczęściej umowy sponsorskie określają świadczenia rzeczowe lub usługowe, ale także wykorzystania licencji do znaków towarowych i innych praw.

Jak wspomniano na wstępie, umowa sponsoringowa daje olbrzymie możliwości marketingowe przedsiębiorcom chcącym zaistnieć w świadomości lokalnej społeczności, albo, jeżeli mamy do czynienia z klubem ogólnopolskim, również w świadomości wszystkich kibiców danego sportu, ponieważ treść współpracy, a zatem i reklamy danego przedsiębiorcy, można dopasować do zapotrzebowania i możliwości każdej branży.

Kit sponsorship

Najczęściej spotykanym przykładem zastosowania umów sponsoringowych w sporcie są kontrakty dotyczące obrandowania logotypami lub nazwą sponsora strojów drużyny – tzw. kit sponsorship. Warto pamiętać, że klub nie musi ograniczać się do jednego sponsora na strojach. Najlepszym przykładem w piłce nożnej jest tu chociażby Chojniczanka Chojnice. Należy jednak pamiętać, aby tak określić prawa i obowiązki stron w każdej z tych umów, aby jedna nie blokowała drugiej. To samo dotyczy dresów, czy strojów treningowych. Najnowszym przykładem jest tu AS Roma, która w ramach takiej właśnie umowy ma otrzymać od swojego sponsora ok. 8 mln euro za sezon.

Naming rights

Umowy sponsoringowe, czasem obejmują możliwość sprzedaży praw do nazwy obiektu sportowego. Pozwala to podreperować budżety klubów, ale wiąże się ze zmianą obrandowania takiego obiektu i jego późniejszym nazewnictwem używanym w obrocie i wszelkich komunikatach, czego należy z należytą starannością pilnować. Ten typ transakcji określa się sformułowaniem naming rights, czyli właśnie sprzedażą praw do nazwy obiektu sportowego.

Rozwój rynku sponsoringowego, a naming rights

Rynek sponsoringu w Polsce cały czas się rozwija. By Państwu przybliżyć nieco temat, jedynie zaznaczę, jaki ma on potencjał. Wyraża się on w tzw. wartości mediowej sponsoringu, czyli kosztu, który należy ponieść, by dotrzeć do określonej liczby odbiorców. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrósł on o ok. 1150 %. Nic zatem dziwnego, że rośnie zainteresowanie reklamą przedsiębiorców przez sport. Poza naturalnymi pozytywnymi skojarzeniami, przynosi on wymierne korzyści.

Eksperci od marketingu sportowego prognozują zwłaszcza wzrost zainteresowania umowami naming rights. Na podstawie takiej umowy firma nabywa pakiet praw do korzystania z wizerunku obiektu sportowego, najczęściej stadionu, tak jak ma to miejsce w przypadku PGE Narodowego, Enea Stadionu, czy wcześniejsza nazwa stadionu warszawskiej Legii – Pepsi Arena. To tylko kilka przykładów, jak firmy mogą korzystać z tak wynegocjowanych pakietów. Przedmiotem kontraktu naming rights jest przede wszystkim określenie praw i obowiązków przyznanych danemu przedsiębiorcy (sponsorowi) przez posiadacza praw do obiektu.

Umowa musi określać szczegółowe zasady współpracy stron oraz zasady odpowiedzialności z tytułu  jej naruszenia.  Najważniejszym aspektem jest jednak nabycie przez sponsora praw do używania tytułu sponsora tytularnego obiektu, jak i samodzielnego ustalenia logo stadionu w zamian za odpowiednie wynagrodzenie dla właściciela stadionu lub klubu. Oczywiście umowy te są o wiele bardziej szczegółowe. Mogą określać również kwestie umieszczenia logo sponsora w określonych miejscach na stadionie, umiejscowienie reklam dookoła obiektu, organizowanie różnego rodzaju imprez tematycznych, czy też ustanowienie tzw. pakietu hospitality, który pozwala firmie zapewnić sobie pewne miejsce na obiekcie.

Podsumowanie

Jak widzimy, umowy sponsoringowe dają olbrzymie możliwości, a stadion, czy strój danego klubu mogą stać się idealnym miejscem reklamy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Od kapap do krav maga (historia krav maga)

Kapap to system walki wręcz, który stanowił plan treningowy dla żołnierzy służących w Palmach.[1] Nazwa jest skrótem utworzonym od Krav Panim El Panim, co znaczy „walka twarzą w twarz”.[2] Techniki kapap wywodzą się z innych sztuk i systemów walki.[3] Naczelnymi instruktorami byli: Gershon Kopler, którego dyscyplinami wiodącymi były boks i jujutsu; Yehuda Marcus, zajmujący się jujutsu oraz Mishel Hurwitz, który specjalizował się w walce pałką i kijem.[4]

Czytaj dalej Od kapap do krav maga (historia krav maga)

Opublikowane w

I… po Mundialu

Emocjonujący finał zakończony zwycięstwem Francji nad Chorwacją 4:2 był ostatnim meczem rozgrywanych w Rosji finałów piłkarskich Mistrzostw Świata. Wcześniej, w meczu o 3. Miejsce Belgia pokonała Anglię 2:0. Francuzi po raz drugi sięgnęli po Puchar Świata, wcześniej w 1998 roku. Nie powiększyła się tym samym liczba triumfatorów i nadal wynosi ośmiu.

Czytaj dalej I… po Mundialu

O autorze

prawosportowe

Prawo Sportowe

Redakcja prawosportowe.pl

Wpisy autora

Opublikowane w

Ekspert Kancelarii Dauerman na falach eteru

Ekspert Kancelarii Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman” – Maciej Broda będzie we wtorek 12 czerwca, po godzinie 10.30 gościem Polskiego Radia 24.  Tematem programu będą świadczenia finansowe dla klubów w związku z udziałem zawodników na Mundialu. Audycję poprowadzi Jakub Kukla. Zapraszamy do słuchania tutaj.

Opublikowane w

Dyskwalifikacja czasowa, a zmiana klubu przez piłkarza

Ostatnio pisałem o karze dla klubu, którego drużyna prowadzona była w zawodach przez trenera bez ważnej licencji, wcześniej było o wykluczeniu grającego trenera, a dziś pora na wykluczenie zawodnika z meczu (ukaraniem czerwoną kartką), a konkretnie przewinienie uregulowane w art. 61 §2 Regulaminu Dyscyplinarnego Polskiego Związku Piłki Nożnej i konsekwencje jakie dyskwalifikacja czasowa niesie za sobą w przypadku zmiany klubu, a idąc jeszcze dalej zmiany krajowej federacji czyli zmiany klubu na zagraniczny.

Czytaj dalej Dyskwalifikacja czasowa, a zmiana klubu przez piłkarza

Opublikowane w

Kolejne zmiany w regulaminach europejskich rozgrywek

Ponieważ, w przyszłym sezonie rozpoczyna się nowy, trzyletni cykl międzynarodowych rozgrywek klubowych, mogliśmy być pewni, że w regulaminach Ligi Mistrzów i Ligi Europy UEFA wprowadzi jakieś nowości, które będą stosowane od początku sezonu 2018/19 i tak też się stało.

Czytaj dalej Kolejne zmiany w regulaminach europejskich rozgrywek

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.
TS Escorts