ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Treningi i kwalifikacje w F1

W najbliższy weekend odbędzie się jeden z najpopularniejszych wyścigów w całym kalendarzu mistrzostw Formuły 1. Mowa o rywalizacji rozgrywanej na miejskich ulicach malowniczo położonego Monako. Z uwagi na charakterystykę trasy, wyprzedzanie tam jest manewrem wyjątkowo trudnym. O końcowym wyniku niejednokrotnie decyduje z jednej strony właściwa strategia postojów w alei serwisowej, natomiast z drugiej wyniki w kwalifikacjach. Dlatego też w dzisiejszym artykule chciałbym poświęcić uwagę procedurom związanym z kwalifikacjami do wyścigu oraz treningami bezpośrednio je poprzedzającymi. Jak zwykle, nieocenione przy analizie zagadnienia będą Regulacje Sportowe F1[1].

Zasady przeprowadzania sesji treningowych zostały szczegółowo opisane w art. 31 i 32 Regulacji. Rozkład sesji treningowych jest następujący. Dwie z nich określane mianem P1 oraz P2 odbywają się w piątek poprzedzający weekendowe zawody. Podczas imprezy w Monako wyjątkowo treningi przeprowadzane są w czwartki. Każda z sesji treningowych trwa 1,5 godziny, a przerwa pomiędzy nimi nie może wynosić mniej niż 2,5 godziny. Trzecia sesja treningowa poprzedza sobotnie kwalifikacje. Sam trening trwa godzinę, natomiast przerwa pomiędzy nim, a kwalifikacjami, musi wynosić co najmniej 2 godziny. Co do zasady, zgodnie art. 31 ust. 1 Regulacji, uczestnictwo w treningach jest nieobowiązkowe, jednakże, aby móc podejść do kwalifikacji, a tym samym wziąć udział w niedzielnym wyścigu, zawodnik musi wyjechać na tor przynajmniej w jednej sesji treningowej. Ważnym jest, iż wszelkie wykroczenia popełnione przez zawodników w trakcie treningów, w konsekwencji mogą prowadzić do karnego przesunięcia pozycji startowej wywalczonej w sesji kwalifikacyjnej.

Ta zaś uregulowana jest w art. 33. Cała sesja trwa około godziny i podzielona jest na trzy etapy (Q1, Q2, Q3). Podczas kwalifikacji, na każdym z etapów, zawodnicy mogą wykonać dowolną ilość okrążeń, co więcej, kierowcy walczą o najlepsze czasy równocześnie pozostając na torze. W pierwszej części kwalifikacji – Q1 – udział bierze wszystkich 20 zawodników. Trwa ona 18 minut. Po upływie wyznaczonego czasu pięciu uczestników z najsłabszymi wynikami odpada, nie mogąc tym samym podejść do kolejnej rundy. Zostają sklasyfikowani na pozycjach 16-20 wg uzyskanych czasów okrążeń. Wyjątkowa regulacja, dotycząca wyeliminowanych po Q1 znalazła się w art. 35 ust. 1. Jeżeli czas, który zawodnik uzyskał przekracza 107 % najszybszego czasu ustanowionego podczas Q1, nie może on w ogóle wziąć udziału w wyścigu, chyba że inną decyzję podejmą sędziowie z uwagi na szczególne okoliczności. Przykładowo – gdy najlepszy czas w Q1 to 90 sekund, art. 35 ust, 1 znajdzie zastosowanie w stosunku do każdego kierowcy, który osiągnął czas powyżej 96,3 sekundy.  Po zakończeniu Q1 następuje 7 minutowa przerwa.

Q2 trwa 15 min i bierze w niej udział 15 zawodników. Podobnie jak w przypadku Q1, po zakończeniu tej rundy kwalifikacyjnej także odpada 5 najwolniejszych kierowców. Sklasyfikowani zostają na pozycjach 11-15. Po 8 – minutowej przerwie pozostała 10 zawodników przystępuje do finałowej, 12 – minutowej sesji. Najszybszy zawodnik zdobywa pierwszą pozycję startową, popularnie nazywaną „pole position”

W Regulacjach Sportowych przewidziane są również kary za niesportowe zachowanie podczas kwalifikacji. Kierowca, który przeszkodzi innemu wpływając tym samym niekorzystnie na jego czas może zostać ukarany anulowaniem wyniku lub przesunięciem pozycji startowej. Poza naruszeniem przepisów zachowania się na torze, podobna kara przewidziana jest za niedozwolone modyfikacje techniczne pojazdu, dokonane w trakcie kwalifikacji.

Oprócz oczywistej nagrody za uzyskanie najlepszego wyniku w trakcie kwalifikacji, jaką jest możliwość wystartowania do wyścigu z pierwszej pozycji, przewidziane jest także trofeum dodatkowej. Zostaje ono przyznane zawodnikowi, który zdobył najwięcej pole positions podczas sezonu. W przypadku remisu, zwycięzcą zostaje posiadacz największej liczby drugich miejsc, a jeśli sprawa w dalszym ciągu nie zostanie rozstrzygnięta – trzecich i tak dalej.  Od tego roku nagroda nosi miano „The Pirelli Pole Position Award”. Jest nią pełnowymiarowa opona do bolidu F1 z wygrawerowanymi wszystkimi datami, miejscami i czasami pole positions zawodnika.

O tym, kto przybliży się do tej nagrody, tym samym zwiększając swoje szanse na zwycięstwo w Grand Prix Monako, można się przekonać śledząc kwalifikacje w najbliższą sobotę.

[1]  2018 Formula One Sporting Regulations, https://www.fia.com/regulation/category/110.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

VAR na Mundialu

Dziś będzie o systemie VAR czyli Video Assistant Referee i jego stosowaniu podczas finałów piłkarskich Mistrzostw Świata Rosja 2018. My – polscy kibice futbolu znamy ten system z meczów Ekstraklasy, wszak sezon 2017/2018 był premierowym, jeśli chodzi o stosowanie VAR-u. Tak się przyzwyczailiśmy, źe gdy przyszło do ostatniej kolejki sezonu zasadniczego i niemożności rozegrania wszystkich ośmiu spotkań z VAR-em, to Prezes PZPN Zbigniew Boniek rzucił propozycję by kolejkę rozłożyć na 2 dni. Kluby się nie zgodziły i chciały grać w jednym terminie o jednej godzinie i kolejkę rozegrano bez VAR-u by szanse wszystkich były równe.

Czytaj dalej VAR na Mundialu

Opublikowane w

Ograniczenia w zakresie reklamy i działalności marketingowej podczas Mundialu w Rosji

Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Rosji trwają już w najlepsze a zainteresowanie widzów z całego świata pochłania przede wszystkim rywalizacja sportowa. Mundial może być jednak ciekawy nie tylko z perspektywy sportowej, ale również prawnej.

Czytaj dalej Ograniczenia w zakresie reklamy i działalności marketingowej podczas Mundialu w Rosji

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Student V roku stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego. Praktykant w Kancelarii Prawa Gospodarczego i Sportowego Tomasz Dauerman.

Wpisy autora

Opublikowane w

Sędziowie w F1

W Formule 1, podobnie jak w przypadku każdej innej dyscypliny sportowej, obecność sędziów jest niezbędna. Mnogość przepisów, a także zwyczajów odnoszących się do rywalizacji torowej wymaga, aby charakteryzowali się oni najwyższą wiedzą sportową. Natomiast z uwagi na wykorzystywanie przez zespoły zaawansowanej technologii, konieczne jest również znakomite przygotowanie od strony technicznej.

Czytaj dalej Sędziowie w F1

Opublikowane w

1 etap The Girls On Track w Polsce

W miniony weekend w Tychach odbyła się pierwsza część polskich eliminacji projektu The Girls On Track – Karting Challange, którego głównym pomysłodawcą i organizatorem jest Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA). Zgodnie z przewidywaniami wydarzenie przyciągnęło wiele uczestniczek i kibiców.

Czytaj dalej 1 etap The Girls On Track w Polsce

Opublikowane w

Projekt “The Girls on Track” w Porto

Pierwszy, “krajowy” etap programu The Girls on Track Karting Challange odbył się 15.05.2018 r. w Porto – nadmorskim mieście położonym w północnej części Portugalii. Zgodnie z oficjalnymi danymi opublikowanymi przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), udział w zmaganiach mających wyłonić 3 reprezentantki kraju, wzięło 130 młodych dziewcząt w wieku pomiędzy 13, a 18 lat.

Czytaj dalej Projekt “The Girls on Track” w Porto

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.