ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Spóźnione oświadczenie lustracyjne – konsekwencje prawne

W ostatnim czasie polski świat sportu obiegła informacja o pozbawieniu 66 członków zarządu polskich związków sportowych sprawowanych przez nich funkcji z powodu niezłożenia lub opóźnienia w złożeniu tzw. oświadczenia lustracyjnego. Obowiązek ten został nałożony na niniejsze osoby ostatnią nowelizacją ustawy o sporcie i to bezpośrednio z tego aktu prawnego wynikają dla osób nierespektujących niniejszej powinności te dotkliwe konsekwencje.

Zgodnie bowiem z ustawą z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 – 1990 oraz treści tych dokumentów, członkowie zarządu polskich związków sportowych pełniący swoje funkcje w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, którzy uchybili 1 – miesięcznemu terminowi do złożenia oświadczenia liczonemu od dnia doręczenia powiadomienia MSIT o wskazanej powinności lub nie złożyli oświadczenia wcale, zgodnie z art. 4 ust. 4 i 5 z mocy prawa zostają pozbawieni niniejszej funkcji publicznejZgodnie bowiem z treścią wskazanych artykułów:

„4. W przypadku niezłożenia w terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów, przez osobę, obowiązaną do jego złożenia na podstawie ust. 1, następuje skutek określony w art. 21e ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów.

5. Pozbawienie funkcji publicznej osoby, o której mowa w ust. 4, następuje z mocy prawa z dniem, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów. Fakt pozbawienia funkcji publicznej stwierdza podmiot właściwy w sprawie pozbawienia lub stwierdzenia wygaśnięcia funkcji publicznej.

Wspomniany art. 21e ust. 1 wskazuje z kolei:

1. Prawomocne orzeczenie sądu, stwierdzające fakt złożenia przez osobę lustrowaną niezgodnego z prawdą oświadczenia lustracyjnego, traktuje się jako obligatoryjną przesłankę pozbawienia tej osoby pełnionej przez nią funkcji publicznej, o której mowa w art. 4 pkt 2-54, 56, 57 i 61, z zastrzeżeniem art. 21f.

Treść wskazanych przepisów wskazuje przede wszystkim, iż niezależnie od przyczyn niedopełnienia niniejszej powinności skutek pozbawienia funkcji publicznej następuje ex lege, a więc z mocy prawa. Oznacza to, iż konsekwencje prawne wiążą się bezpośrednio z zaistnieniem obiektywnego faktu jakim jest opóźnienie lub niedopełnienie obowiązku i nie wynikają z wydania żadnego innego dokumentu w postaci np. decyzji administracyjnej. Taka konstrukcja prawna sprawia, iż nie ma możliwości zakwestionowania niniejszej sytuacji w przypadku realnego zaistnienia wskazanych okoliczności.

Należy jednak wskazać, iż zgodnie ze stanowiskiem MSIT uchybienie terminowi nie zamyka drogi do ponownego kandydowania na utracone stanowisko. W takiej sytuacji od początku trzeba jednak przejść procedurę składania oświadczeń lustracyjnych, jednak tym razem na podstawie art. 7 ustawy lustracyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Czy e-sport to sport?

Na dziś, na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu zaplanowano ogólnopolską konferencję naukową „Prawne aspekty e-sportu”. Temat modny,  na czasie – tym bardziej żałuję, że inne obowiązki nie pozwoliły mi wziąć bezpośredniego udziału.

Opublikowane w

Finansowe Fair Play 2.0 – rewolucja w transferach na szczycie

Tego mogliśmy i raczej powinniśmy się spodziewać – UEFA rozpoczęła prace nad wprowadzeniem zmian do zasad finansowego fair play, czyli zatwierdzonej w 2009 r., a obowiązującej od roku 2011 koncepcji.

O autorze

Joanna Maj

Joanna Maj

Wpisy autora

Opublikowane w

Działalność sponsoringowa spółek Skarbu Państwa w obszarze sportu profesjonalnego

Dobre praktyki w zakresie prowadzenia działalności sponsoringowej przez spółki z udziałem Skarbu Państwa to publikacja Ministerstwa Skarbu Państwa porządkująca zagadnienia związane z prowadzeniem działań sponsoringowych oraz zaprezentowania oczekiwanych standardów ich realizacji przez spółki z udziałem Skarbu Państwa. Oprócz ogólnych wytycznych w nim zawartych, Ministerstwo zawarło także osobny dział poświęcony działalności sponsoringowej sportu profesjonalnego.

Opublikowane w

Prawo pierwotne w odniesieniu do działań UE w dziedzinie sportu

W systemie prawa UE prawo pierwotne ma najwyższą rangę, gdyż zawiera przepisy regulujące podstawowe zasady funkcjonowania UE. Prawo pierwotne ma bezwzględna wyższość nad prawem pochodnym. Cechą charakterystyczną jest bezpośrednie tworzenie prawa pierwotnego przez państwa członkowskie, a nie przez instytucje UE.

Opublikowane w

MSIT ogłasza nową edycję Programu „Sport Wszystkich Dzieci”

Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło konkurs na dofinansowanie w 2018 r. programu „Sport Wszystkich Dzieci”, który ma na celu wdrożenie nowego modelu zarządzania projektami sportu powszechnego jako podstawy wszystkich działań systemowych kierowanych do dzieci i młodzieży. Środki na dofinansowanie mogą uzyskać podmioty spoza sektora finansów publicznych, w szczególności polskie związki sportowe oraz podmioty, które w ramach swojej podstawowej działalności statutowej realizują zadania w zakresie upowszechniania kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży. Istotne jest, iż na realizację wskazanych poniżej programów Ministerstwo przeznaczyło aż 55 mln zł.

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

Zapytaj prawnika

Masz do nas pytanie na temat prawa sportowego? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.