ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Sędziowie w F1

W Formule 1, podobnie jak w przypadku każdej innej dyscypliny sportowej, obecność sędziów jest niezbędna. Mnogość przepisów, a także zwyczajów odnoszących się do rywalizacji torowej wymaga, aby charakteryzowali się oni najwyższą wiedzą sportową. Natomiast z uwagi na wykorzystywanie przez zespoły zaawansowanej technologii, konieczne jest również znakomite przygotowanie od strony technicznej.

Zagadnienia dotyczące sposobu wyboru sędziów, zadań stojących przed poszczególnymi członkami sztabu sędziowskiego, a także zakresu kompetencji zostały zawarte w art. 15 i 16 Regulacji Sportowych F1.[1] Należy w tym miejscu dodać, iż mowa będzie o sędziach głównych, bowiem gro zadań administracyjnych oraz czysto technicznych wykonują specjalnie oddelegowani do tych zadań stewardzi Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA).

Zgodnie z art. 15 ust 1 i 2 Regulacji, na każdych zawodach w sezonie musi być obecnych siedmiu sędziów głównych, zwanych też „kluczowymi”. Ich pierwszorzędnym zadaniem jest zapewnienie płynności i bezpieczeństwa przy przeprowadzeniu wyścigu, poprzez szybkie reagowanie na zdarzenia mające miejsce na torze, a także monitorowanie i kontrolowanie działań stewardów, o których wspomniałem powyżej. Pięciu sędziów zostaje wybranych przez FIA. Wśród nich znajdują się: główny dyrektor wyścigu, stały sędzia startowy oraz trzech dodatkowych sędziów, z których jeden jest byłym, doświadczonym kierowcą wyścigowym F1. Pozostałych dwóch arbitrów (w tym kierownika toru) wskazuje właściwy ds. sportu organ państwa, na terenie którego odbywa się Grand Prix. Co ważne każdy z kandydatów na sędziego musi posiadać Super Licencje FIA.

Na podstawie art. 15 ust. 3 Regulacji, sędziowie odpowiadają podczas imprezy za następujące aspekty rywalizacji:

  • Kontrola treningów, wyścigu, harmonogramu Grand Prix oraz, jeśli sędziowie uznają to za konieczne, składanie propozycji do stewardów, w celu modyfikacji owego harmonogramu zgodnie z Regulacjami Sportowymi.
  • Zatrzymanie samochodu zgodnie z obowiązującymi przepisami sportowymi.
  • Przerwanie treningu lub zawieszenie wyścigu zgodnie z regulaminem sportowym, jeżeli uważają, że ​​kontynuowanie zawodów jest niebezpieczne, a następnie zapewnienie prawidłowej procedury restartu.
  • Zainicjowanie procedury startowej.
  • Podjęcie decyzji o wprowadzeniu na tor samochodu bezpieczeństwa.

O ile decyzje podejmowane są wspólnie, decydujący głos każdorazowo ma dyrektor wyścigu. Zarządzenia wprowadzające w życie rozstrzygnięcia arbitrów wydaje kierownik toru. Obwieszcza się je poprzez specjalny system informacyjny FIA, dzięki czemu mogą trafić zarówno do stewardów, zespołów, jak i konkretnych kierowców. Co więcej, w przypadku incydentu dotyczącego konkretnego zawodnika sędziowie muszą przeanalizować zaistniałą sytuacje, podjąć decyzję oraz przekazać mu ją w ciągu 25 min (art. 16 ust.3 Regulacji).

Rozpatrując zdarzenia torowe do dyspozycji arbitrów pozostają wszelkie dostępne systemy video oraz inne środki techniczne, które mogą pomóc przy podejmowaniu decyzji. Z uwagi na przebywanie w różnych strefach obiektu, sędziowie mają obowiązek pozostawania w stałym kontakcie radiowym, za każdym razem, gdy na torze znajdują się kierowcy. Równocześnie w centrali kontroli zawodów musi być obecny kierownik toru. Nie ma przy tym znaczenia czy to w trakcie treningów, czy wyścigu (art. 15 ust. 5).

Art. 15 ust. 4 przewiduje dodatkowy obowiązek nakładany na dyrektora wyścigu, kierownika toru, oraz Delegata Technicznego FIA. Mając na uwadze ich kluczowe znaczenie dla wszelkich procedur i kwestii związanych z organizacją treningów, kwalifikacji i wyścigu, wszyscy trzej muszą być obecni na imprezie w dzień pierwszych treningów (przeważnie czwartek) od godziny 10.00.

Obserwując zmagania torowe w F1 należy stwierdzić, że przyjęte rozwiązania, dotyczące sędziów spełniają swoją rolę. Decyzje podejmowane są szybko, a pomyłki zdarzają się sporadycznie. Ponadto wszelkie niebezpieczne zachowania kierowców na torze są dotkliwie penalizowane, dzięki czemu kultura jazdy i rywalizacji ulega ciągłemu doskonaleniu. Jednocześnie sedzowie pomimo realizowanych zadań, pozostają w pewien sposób „niewidoczni” i nie zapadają w pamięć, co w pracy arbitrów sportowych jest kluczowe.

[1] 2018 Formula One Sporting Regulations, https://www.fia.com/regulation/category/110

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

VAR na Mundialu

Dziś będzie o systemie VAR czyli Video Assistant Referee i jego stosowaniu podczas finałów piłkarskich Mistrzostw Świata Rosja 2018. My – polscy kibice futbolu znamy ten system z meczów Ekstraklasy, wszak sezon 2017/2018 był premierowym, jeśli chodzi o stosowanie VAR-u. Tak się przyzwyczailiśmy, źe gdy przyszło do ostatniej kolejki sezonu zasadniczego i niemożności rozegrania wszystkich ośmiu spotkań z VAR-em, to Prezes PZPN Zbigniew Boniek rzucił propozycję by kolejkę rozłożyć na 2 dni. Kluby się nie zgodziły i chciały grać w jednym terminie o jednej godzinie i kolejkę rozegrano bez VAR-u by szanse wszystkich były równe.

Czytaj dalej VAR na Mundialu

Opublikowane w

Ograniczenia w zakresie reklamy i działalności marketingowej podczas Mundialu w Rosji

Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Rosji trwają już w najlepsze a zainteresowanie widzów z całego świata pochłania przede wszystkim rywalizacja sportowa. Mundial może być jednak ciekawy nie tylko z perspektywy sportowej, ale również prawnej.

Czytaj dalej Ograniczenia w zakresie reklamy i działalności marketingowej podczas Mundialu w Rosji

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Student V roku stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego. Praktykant w Kancelarii Prawa Gospodarczego i Sportowego Tomasz Dauerman.

Wpisy autora

Opublikowane w

1 etap The Girls On Track w Polsce

W miniony weekend w Tychach odbyła się pierwsza część polskich eliminacji projektu The Girls On Track – Karting Challange, którego głównym pomysłodawcą i organizatorem jest Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA). Zgodnie z przewidywaniami wydarzenie przyciągnęło wiele uczestniczek i kibiców.

Czytaj dalej 1 etap The Girls On Track w Polsce

Opublikowane w

Treningi i kwalifikacje w F1

W najbliższy weekend odbędzie się jeden z najpopularniejszych wyścigów w całym kalendarzu mistrzostw Formuły 1. Mowa o rywalizacji rozgrywanej na miejskich ulicach malowniczo położonego Monako. Z uwagi na charakterystykę trasy, wyprzedzanie tam jest manewrem wyjątkowo trudnym. O końcowym wyniku niejednokrotnie decyduje z jednej strony właściwa strategia postojów w alei serwisowej, natomiast z drugiej wyniki w kwalifikacjach. Dlatego też w dzisiejszym artykule chciałbym poświęcić uwagę procedurom związanym z kwalifikacjami do wyścigu oraz treningami bezpośrednio je poprzedzającymi. Jak zwykle, nieocenione przy analizie zagadnienia będą Regulacje Sportowe F1[1].

Czytaj dalej Treningi i kwalifikacje w F1

Opublikowane w

Projekt “The Girls on Track” w Porto

Pierwszy, “krajowy” etap programu The Girls on Track Karting Challange odbył się 15.05.2018 r. w Porto – nadmorskim mieście położonym w północnej części Portugalii. Zgodnie z oficjalnymi danymi opublikowanymi przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), udział w zmaganiach mających wyłonić 3 reprezentantki kraju, wzięło 130 młodych dziewcząt w wieku pomiędzy 13, a 18 lat.

Czytaj dalej Projekt “The Girls on Track” w Porto

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.