ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Regulacje F1 dotyczące Safety Car

Pierwszy tegoroczny weekend najpopularniejszej samochodowej serii wyścigowej zaserwował kibicom wiele emocji. Jednakże wbrew oczekiwaniom, tym razem przysłowiowe „pierwsze skrzypce” przypadły nie zawodnikom, a jednej z procedur bezpieczeństwa, obecnej w zmaganiach torowych od lat – Samochodowi Bezpieczeństwa. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości odnośnie zasadności zastosowania go podczas minionych zawodów, dzisiejszy artykuł poświęcony zostanie przybliżeniu przepisów dotyczących popularnego Safety Car.

Od pierwszych sesji treningowych, jako faworyta do zdobycia całej puli w Australii wskazywano kierowcę Mercedesa – Lewisa Hamiltona. Brytyjczyk po uzyskaniu w sobotnich kwalifikacjach najlepszego czasu liczył, że równie pewnie sięgnie po zwycięstwo podczas wyścigu. Do 26 okrążenia wszystko układało się po jego myśli. Wtedy to, na skutek źle dokręconej opony zawodnik zespołu Haas, musiał zatrzymać się w obrębie toru. Służby porządkowe zasygnalizowały pozostałym zawodnikom potencjalne niebezpieczeństwo za pomocą żółtej flagi. Jako że był to drugi i niezależny komunikat o podobnej treści w tym samym sektorze, dla bezpieczeństwa rywalizujących, sędziowie uruchomili procedurę VSC – Wirtualnego Samochodu Bezpieczeństwa. W efekcie, będący na drugiej pozycji Hamilton został zmuszony do zwolnienia tempa, przez co nie zdołał wyprzedzić wyjeżdżającego z alei serwisowej zawodnika Ferrari Sebastiana Vettela. Niemiec do końca skutecznie odpierał ataki rywala i ostatecznie wygrał wyścig. W wywiadach triumfator podkreślał, że szczęście tym razem się do niego uśmiechnęło, natomiast Brytyjczyk z żalem wskazywał na niezawinioną przez siebie porażkę.

Zasady dotyczące omawianego zagadnienia zostały zawarte w artykułach 39 i 40 Regulacji Sportowych F1[1]. W oparciu o wskazane przepisy można wymienić dwie podstawowe metody neutralizacji zagrożeń czyhających na zawodników, a wynikających albo z wypadków na torze, albo ze złych warunków pogodowych. Mowa o samochodzie bezpieczeństwa (SC) i wirtualnym samochodzie bezpieczeństwa (VSC). Analizując kolejno obie procedury należy wskazać, że pierwszorzędne znaczenie dla zastosowania SC ma art. 39. ust. 3 Regulacji:

39.3. Na polecenie dyrektora wyścigu samochód bezpieczeństwa może zostać wprowadzony na tor w celu zneutralizowania wyścigu.

Będzie on użyty wyłącznie, gdy zawodnicy znajdujący się na torze lub w jego obrębie pozostają w bezpośrednim niebezpieczeństwie fizycznym, ale okoliczności nie uzasadniają zawieszenia wyścigu.

Jeżeli w trakcie zawodów dojdzie do sytuacji spełniającej przesłanki wskazane w cytowanym przepisie, wszystkie zespoły otrzymują oficjalną wiadomość poprzez system komunikacji o zastosowaniu SC, a na torze pojawia się specjalnie oznakowany pojazd, posiadający pomarańczowe, migające światła. Wedle art. 39 ust. 7 Regulacji, od tego momentu kierowcy nie mogą się nawzajem wyprzedzać, mają obowiązek zmniejszyć prędkość oraz uformować za samochodem bezpieczeństwa szyk, w którym dystans pomiędzy poszczególnymi zawodnikami nie może przekraczać 10 długości bolidu. Informacja o SC umieszczona jest także na panelach świetlnych znajdujących się w obrębie toru. Samochód bezpieczeństwa ma za zadanie przewodzić kolumnie bolidów, dopóki służby porządkowe nie uprzątną skutków ewentualnej kolizji lub warunki pogodowe nie ulegną poprawie. Gdy dyrektor wyścigu zdecyduje, że samochód bezpieczeństwa może zostać odwołany, wiadomość o tym fakcie zostaje wysłana do wszystkich drużyn za pośrednictwem oficjalnego systemu powiadamiania, a pomarańczowe światła samochodu zostają zgaszone. Jest to sygnał dla drużyn i kierowców, że SC wjedzie do alei serwisowej pod koniec okrążenia. Po opuszczeniu przez niego toru, zielone światła oraz sygnalizacyjne flagi dają znak do podjęcia dalszej rywalizacji.

Z kolei procedura VSC, będąca głównym „bohaterem” australijskiego wyścigu, znajduje zastosowanie w przypadku określonym przez art. 40 ust. 1 Regulacji:

40.1. Procedura VSC może zostać zainicjowana w celu zneutralizowania sesji treningowej lub wyścigu na zlecenie dyrektora wyścigu.

Jest ona stosowana, gdy na dowolnej części toru dojdzie do podwójnej sygnalizacji poprzez żółte flagi, a zawodnicy mogą być w niebezpieczeństwie, jednakże okoliczności nie uzasadniają użycia samochodu bezpieczeństwa.

Podobnie jak w przypadku klasycznego samochodu bezpieczeństwa, jeśli wystąpi okoliczność uzasadniająca aktywację VSC, zespoły zostają powiadomione o tym fakcie za pośrednictwem systemu przesyłania komunikatów, natomiast kierowcy uzyskują informację z paneli świetlnych wyświetlających krótki komunikat „VSC”. Podczas procedury VSC kierowcy muszą zmniejszyć prędkość do odgórnie ustalonej przez ECU[2], właściwej dla danego sektora toru. Ideą jest spowolnienie zawodników stosownie do niebezpiecznej sytuacji na torze, w sposób mniej inwazyjny niż w przypadku SC. Kierowcy nie mogą prowadzić pojazdu zbyt wolno, nieregularnie lub w sposób, który mógłby zostać uznany za potencjalnie niebezpieczny dla innych zawodników. Obowiązuje również zakaz wyprzedzania, chyba że inny kierowca wjeżdża do alei serwisowej lub zwalnia z powodu „oczywistego” problemu (np. awarii).W momencie gdy zakończenie procedury VSC zostanie uznane za bezpieczne, zespoły zostają o tym powiadomione za pośrednictwem systemu komunikacyjnego. Następnie w okresie od 10 do 15 sekund później, panele świetlne zmieniają kolor na zielony, co jest znakiem dla kierowców, iż mogą wznowić współzawodnictwo.

Zastosowanie wirtualnego samochodu bezpieczeństwa było podczas wyścigu w Melbourne uzasadnione. Na skutek wystąpienia dwóch żółtych flag w jednym sektorze organizatorzy byli zobligowani zastosować procedurę scharakteryzowaną powyżej. Przetasowanie na kluczowych pozycjach było dziełem przypadku. Jednocześnie rację trzeba przyznać obu zawodnikom.
Z jednej strony był to przykład wyjątkowego szczęścia. Z drugiej – niesprawiedliwy zbieg okoliczności. Dla pozostałych kierowców będzie to przestroga, aby nigdy nie być zbyt pewnym siebie, ponieważ każdy wyścig to odmienna historia.

[1] 2018 Formula One Sporting Regulations, https://www.fia.com/regulation/category/110

[2] Elektroniczna Jednostka Sterująca (ECU), będąca na wyposażeniu każdego bolidu. ECU jest produkowana przez wyznaczonego dostawcę Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) zgodnie ze specyfikacją określoną przez FIA. ECU ma za zadanie sterować wszystkimi komponentami jednostki napędowej, skrzyni biegów, sprzęgła i mechanizmu różnicowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Usunięcie z ławki rezerwowych

Rozgrywki piłkarskie sezonu 2017/2018 są już w decydującej fazie zarówno w Europie, jak i w Polsce. Jak ostatnio wspominałem, towarzyszy im sporo emocji i to niekoniecznie samych pozytywnych. W poprzednim odcinku pisałem o naruszeniu nietykalności cielesnej sędziego, a dziś pora na przepisy dyscyplinarne, dotyczące trenerów i innych osób funkcyjnych, zasiadających na ławce rezerwowych.

Opublikowane w

Naruszenie nietykalności cielesnej w polskiej piłce nożnej

Rozgrywki sezonu 2017/2018 w Polsce wkroczyły w decydującą fazę. Na wszystkich frontach trwa walka o punkty, znamy już także finalistów Pucharu Polski, o którym ostatnio sporo pisaliśmy, a tej walce towarzyszą emocje, czasem niezdrowe i niesportowe zachowania, także groźby, a nawet przemoc lub naruszenie nietykalności cielesnej.

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Student V roku stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego. Praktykant w Kancelarii Prawa Gospodarczego i Sportowego Tomasz Dauerman.

Wpisy autora

Opublikowane w

Procedura startowa F1

Start jest jednym z najbardziej emocjonujących momentów, nie tylko w Formule 1, ale w każdej serii wyścigów torowych. Skrupulatne przygotowywanie samochodu przez personel techniczny, obecność całej stawki kierowców na niewielkiej przestrzeni oraz finalne odliczanie stanowią spory zastrzyk adrenaliny zarówno dla zawodników, jak i kibiców. Cały proces od momentu otworzenia wyjazdu z PIT-LANE, po ostatnie sekundy poprzedzające rozpoczęcie rywalizacji zostało precyzyjnie uregulowane w przepisach[1]. To właśnie on będzie tematem dzisiejszego artykułu.

Opublikowane w

Procedury obowiązujące w PIT-LANE

Pozostając w temacie analizy przepisów obowiązujących w Formule 1, dzisiejszy artykuł zostanie poświęcony zasadom panującym w alei serwisowej. Duży wpływ na wybór tematu miał także wypadek, do którego doszło podczas ostatniego wyścigu odbywającego się w Bahrainie. Na skutek błędów zespołu Ferrari, podczas procedury zmiany opon w bolidzie Kimiego Raikonena, skomplikowanego złamania nogi doznał jeden z mechaników włoskiego teamu.[1]

Opublikowane w

Dirty Racing

W Formule 1, jak w każdym innym sporcie, sportowcy nie zawsze są w stanie zapanować nad emocjami. Czasami pokusa niedozwolonego zachowania, „urywającego” kilka sekund jest zbyt silna. Zdarzają się też w trakcie zawodów sytuacje charakterystyczne dla ruchu samochodowego na całym świecie, takie jak zajeżdżanie drogi, blokowanie innych, specjalne hamowanie lub delikatne przepychanie.

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.