ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Przekształcenie OSiR w spółkę kapitałową

Na terenie całej Polski licznie i pod różnymi nazwami działają tzw. Ośrodki Sportu i Rekreacji. W dzisiejszym wpisie poruszymy temat możliwości optymalizacji funkcjonowania OSiR przekształcając go w spółkę kapitałową.

Obecnie brak definicji ustawowej OSiR-ów, tym niemniej można przyjąć, że są one tworzone w celu stworzenia warunków dla rozwoju i upowszechniania sportu, kultury fizycznej i rekreacji wśród mieszkańców danej miejscowości. Niejednokrotnie do ich zadań należy utrzymywanie obiektów sportowych, prowadzenie sekcji sportowych oraz organizacja zawodów sportowych. OSiR-y najczęściej prowadzone są w formie bądź to jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego.

Jednostka budżetowa posiada swój statut, lecz nie ma osobowości prawnej, jej wydatki pokrywane są bezpośrednio z budżetu danej jednostki samorządu terytorialnego (j.s.t.) a pobrane dochody odprowadzane są na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Takie rozwiązanie sprawia, że wysokość wydatków w jednostce budżetowej nie zależy od wysokości osiągniętych przez nią dochodów.

Jeżeli chodzi o samorządowy zakład budżetowy, to wykonuje on swoje zadania odpłatnie, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, tym niemniej ma on możliwość otrzymywania różnego rodzaju dotacji.  Samorządowy zakład budżetowy także nie posiada osobowości prawnej.

W celu optymalizacji funkcjonowania danego OSiR można rozważyć jego przekształcenie w spółkę kapitałową. Przekształcenie w inną formę organizacyjno-prawną (np. spółkę kapitałową) zarówno w przypadku jednostki budżetowej, jak i samorządowego zakładu budżetowego odbywa się w drodze tzw. przekształcenia przez likwidację. Za likwidację jednostki budżetowej odpowiedzialny będzie organ stanowiący danej j.s.t., który podejmując odpowiednią uchwałę określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie jednostki budżetowej. Organ stanowiący może w konkretnym przypadku postanowić o utworzeniu jednostki o innej formie organizacyjno-prawnej, a także fakultatywnie zdecydować o przejęciu należności i zobowiązań likwidowanej jednostki budżetowej przez nową jednostkę, co będzie równoznaczne z przekształceniem. Jeżeli chodzi o samorządowy zakład budżetowy to podstawę do jego przekształcenia w spółkę kapitałową daje art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. W myśl powyższego przepisu organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Proces przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego można sprowadzić do trzech zasadniczych etapów, na który składają się: (1) opracowanie koncepcji przekształcenia, (2) podjęcie uchwały przez organ stanowiący danej j.s.t. o likwidacji zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki z o.o. lub spółki akcyjnej i (3) wykonanie uchwały. Za wykonanie uchwały odpowiedzialny jest organ wykonawczy j.s.t., którym w przypadku gminy jest odpowiednio wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Chociaż procedura przekształcenia OSiR została w niniejszym wpisie przedstawiona w sposób syntetyczny to należy wskazać, że w danym przypadku może ona być bardzo czasochłonna i złożona. Trzeba, zatem odpowiedzieć sobie na pytanie, czy gra jest warta świeczki i po co właściwie przekształcać OSiR? Zwolennicy przekształcenia OSiR-ów w spółki jako argumenty przemawiające za jego dokonaniem wskazują: zmianę sposobu finansowania, nieskrępowaną możliwość generowania zysków (szczególnie przy przekształceniu jednostki budżetowej), możliwość odzyskiwania podatku VAT, większą motywacja do działania, szybszy proces decyzyjny, uzyskanie osobowości prawnej, lepsze wykorzystanie personelu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

VAR na Mundialu

Dziś będzie o systemie VAR czyli Video Assistant Referee i jego stosowaniu podczas finałów piłkarskich Mistrzostw Świata Rosja 2018. My – polscy kibice futbolu znamy ten system z meczów Ekstraklasy, wszak sezon 2017/2018 był premierowym, jeśli chodzi o stosowanie VAR-u. Tak się przyzwyczailiśmy, źe gdy przyszło do ostatniej kolejki sezonu zasadniczego i niemożności rozegrania wszystkich ośmiu spotkań z VAR-em, to Prezes PZPN Zbigniew Boniek rzucił propozycję by kolejkę rozłożyć na 2 dni. Kluby się nie zgodziły i chciały grać w jednym terminie o jednej godzinie i kolejkę rozegrano bez VAR-u by szanse wszystkich były równe.

Czytaj dalej VAR na Mundialu

Opublikowane w

Ograniczenia w zakresie reklamy i działalności marketingowej podczas Mundialu w Rosji

Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Rosji trwają już w najlepsze a zainteresowanie widzów z całego świata pochłania przede wszystkim rywalizacja sportowa. Mundial może być jednak ciekawy nie tylko z perspektywy sportowej, ale również prawnej.

Czytaj dalej Ograniczenia w zakresie reklamy i działalności marketingowej podczas Mundialu w Rosji

O autorze

Marcin Kryszko

Marcin Kryszko

Od 2015 roku aplikant adwokacki przy Izbie Adwokackiej we Wrocławiu. Absolwent prawa Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Pracownik Kancelarii Prawa Sportowego i Gospodarczego Dauerman.

Wpisy autora

Opublikowane w

Ograniczenia w zakresie reklamy i działalności marketingowej podczas Mundialu w Rosji

Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Rosji trwają już w najlepsze a zainteresowanie widzów z całego świata pochłania przede wszystkim rywalizacja sportowa. Mundial może być jednak ciekawy nie tylko z perspektywy sportowej, ale również prawnej.

Czytaj dalej Ograniczenia w zakresie reklamy i działalności marketingowej podczas Mundialu w Rosji

Opublikowane w

RODO a orzeczenia lekarskie w klubie sportowym

W ubiegły piątek obowiązywać zaczęły przepisy Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO), czego nie sposób było nie zauważyć – nasze skrzynki pocztowe zapełniły się mailami o aktualizacji polityk prywatności oraz treścią obowiązków informacyjnych. Przepisy RODO jeszcze przed 25 maja 2018 r. wzbudzały dużo kontrowersji oraz wątpliwości i pomimo wzmożonej ostatnimi czasy kampanii informacyjnej, w szczególności ze strony Ministerstwa Cyfryzacji, niewiele się w tej kwestii zmieniło. Mając powyższe na uwadze, w naszych wpisach będziemy starali się przybliżać tematykę stosowania przepisów RODO w działalności sportowej.

Czytaj dalej RODO a orzeczenia lekarskie w klubie sportowym

Opublikowane w

Ochrona danych to nie tylko RODO

Zbliżająca się rewolucja w ochronie danych osobowych to nie tylko rozpoczęcie bezpośredniego stosowania przepisów Rozporządzenia ogólnego o ochronie danych (RODO) w krajach członkowskich UE ale również szereg zmian na poziomie ustawodawstwa krajowego. Zmiany te odczują niemal wszyscy, w tym również podmioty zajmujące się działalnością sportową.

Czytaj dalej Ochrona danych to nie tylko RODO

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.