ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Prawo na drodze do utworzenia Polskiego Związku E-Sportowego. Gracze tracą pierwsi

Niezależnie od czyichkolwiek zapatrywań na ten temat e-sport się rozwinął na przestrzeni lat do ogromnych rozmiarów. Istnieją nie tylko gry komputerowe, ale prasa, telewizje, radia oraz kompleksowa struktura eventowa związana z tą tematyką. Nie można oczywiście zapomnieć o profesjonalnych graczach, ich trenerach, drużynach, sponsorach oraz prawnikach specjalizujących się w e-sporcie.

Przy tak rozwiniętym rynku gier komputerowych Polska nie może dłużej ignorować tej dziedziny, ponieważ tracą na tym nikt inny jak Polacy. W aktualnym stanie faktycznym polscy gracze mają notoryczne problemy z uzyskaniem wiz wjazdowych do innych krajów, znajdują się na słabszej pozycji negocjacyjnej ze względu na to, że nie ma nikogo kto zadbać o ich interes, również polskie prawo nie wychodzi na przeciw innowacjom technologicznym związanym z tym rynkiem.

Doprowadza to do nieprzyjemnych sytuacji tak jak ta, która miała miejsce między polskim graczem Marcinem “Kori” Wolskim i drużyną MeetYourMakers, który pomocy podczas rozwiązywania powstałego konfliktu musiał poszukiwać u organizatora turnieju – posiadającego przecież konkretnie ukierunkowane interesy. Trzeba bowiem pamiętać, że graczami są bardzo często ludzie niepełnoletni, a co za tym idzie niedoświadczeni w negocjowaniu warunków umowy. Powoduje to sytuację, w której chcąc podjąć się pracy jako zawodowy gracz muszą ufać menadżerom, którzy oferują im swoje usługi oraz drużynom, które zapraszają ich do współpracy. Dodatkowo niejednokrotnie wszystko odbywa się w języku angielskim. W tak zarysowanym stanie faktycznym nie trudno o doprowadzenie do sytuacji wyzysku graczy, który naturalnie są na słabszej pozycji negocjacyjnej. Każdy z tych podmiotów łączy bowiem odmienny stosunek cywilnoprawny. Sytuacja jest akceptowalna jeżeli podmioty te są równe. Jednak pozycja gracza w tym stosunku cywilnoprawnym jest porównywalna do pozycji konsumenta w styczności z przedsiębiorcą – wymaga ochrony.

Rozwiązaniem tego problemu jest powołanie organizacji, która będzie stała na straży porządku i dbała o zmianę przepisów krajowych, panujących zwyczajów i podejścia organizacji e-sportowych. Można na przykład można powołać Polski Związek E-Sportowy – na drodze stoi jednak… prawo.

Polski Związek Sportowy powstaje w formie stowarzyszenia na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210). W związku z uchyleniem Rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie wykazu dyscyplin i dziedzin sportu, w których mogą działać polskie związki sportowe, oraz szczegółowych warunków i trybu udzielania zezwoleń na tworzenie polskich związków sportowych, aktualnie wymogi stawiane utworzeniu takiego związku zawarte są w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1463, 1600) o sporcie. Wraz z wnioskiem do Ministra o utworzenie polskiego związku sportowego przedstawić trzeba:

1) projekt statutu polskiego związku sportowego;

2) aktualny na dzień składania wniosku odpis z Krajowego Rejestru Sądowego wnioskodawcy;

3) szczegółowy opis sportu, w którym zamierza organizować i prowadzić współzawodnictwo, wraz z dokładną informacją o warunkach jego uprawiania oraz regułach i systemie współzawodnictwa w tym sporcie;

4) zaświadczenie o przynależności do międzynarodowej federacji sportowej działającej w sporcie olimpijskim lub paraolimpijskim lub innej uznanej przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski.

W kontekście e-sportu problematycznym punktem jest pkt 4. tj. zaświadczenie o przynależności do międzynarodowej federacji sportowej działającej w sporcie olimpijskim lub paraolimpijskim lub innej uznanej przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski. Międzynarodowa Federacja Sportowa dzieli się na pomniejsze – w wolnym tłumaczeniu – Związki Federacji:

1) Federacja Sportów Letnich (ASOIF),

2) Federacja Sportów Zimowych (AIOWF),

3) Federacja Sportów Uznanych (ARISF),

4) Global Association of International Sport Federations.

W tym ostatnim miejsce dla siebie znalazły m.in.: Międzynarodowy Związek Cheerleaderek, Międzynarodowy Związek Psów Zaprzęgowych czy Międzynarodowy Związek Gry w Rzutki. W związku z powyższym nie ma przeszkód, żeby Międzynarodowa Federacja E-Sportu (IeSF), również przynależała do SportAcoord. I tu pojawia się kolejny problem, gdyż niestety niezależnie od tego czy IeSF należy do Global Association of International Sport Federations czy nie – polskie orzecznictwo poszło w kierunku przyznawania statusu krajowego związku tylko związkom przynależącym do Federacji Sportów Letnich (ASOIF), Federacji Sportów Zimowych (AIOWF) lub Federacji Sportów Uznanych (ARISF).

Europa w porównaniu do innych części świata jest “do tyłu” jeżeli chodzi o przepisy i regulacje dotyczące e-sportu. W innych częściach świata e-sport jest uznawany za sport – dzięki temu rozwijają się podmioty chroniące interesy gracza i pomagające graczom na każdym etapie rozwoju kariery. Powoduje to zmniejszenie nadużyć, które prawie zawsze powstają w sytuacji nierówności stron i prowadzi do profesjonalizacji branży. Konieczność utworzenia prawnej możliwości powstawania instytucji mających na celu poprawę sytuacji i umożliwienie rozwoju e-sportu w Polsce powinna zostać zauważona przez ustawodawcę, gdyż 2018 rok może istotnym w branży sportów elektronicznych. Jeżeli przepisy krajowe nie zostaną dostosowane do powstającej cyfrowej rzeczywistości to gracze, a właściwie powinno się powiedzieć – sportowcy, pierwsi na tym stracą.

(źródło: ESL)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Usunięcie z ławki rezerwowych

Rozgrywki piłkarskie sezonu 2017/2018 są już w decydującej fazie zarówno w Europie, jak i w Polsce. Jak ostatnio wspominałem, towarzyszy im sporo emocji i to niekoniecznie samych pozytywnych. W poprzednim odcinku pisałem o naruszeniu nietykalności cielesnej sędziego, a dziś pora na przepisy dyscyplinarne, dotyczące trenerów i innych osób funkcyjnych, zasiadających na ławce rezerwowych.

Opublikowane w

Naruszenie nietykalności cielesnej w polskiej piłce nożnej

Rozgrywki sezonu 2017/2018 w Polsce wkroczyły w decydującą fazę. Na wszystkich frontach trwa walka o punkty, znamy już także finalistów Pucharu Polski, o którym ostatnio sporo pisaliśmy, a tej walce towarzyszą emocje, czasem niezdrowe i niesportowe zachowania, także groźby, a nawet przemoc lub naruszenie nietykalności cielesnej.

O autorze

Justyna Wrona

Justyna Wrona

Aplikant adwokacki

Wpisy autora

Opublikowane w

Afera Facebookowa

O co chodzi w aferze facebookowej? Cała sprawa dotyczy tego, jak wykorzystywane są informacje, które zostawiamy po sobie w Internecie. Zanim przejdziemy do szczegółów warto jednak przyjrzeć się powodowi całego zamieszania.

Opublikowane w

Parę słów o Geolokalizacji

Geolokalizacja to technologia pozwalająca na określenie dokładnego położenia geograficznego danego urządzenia (telefon, tablet) za pomocą współrzędnych GPS. Polega na ustaleniu informacji o położeniu geograficznym, w którym znajduje się dane urządzenie. Wykorzystuje się w tym celu różne infrastruktury techniczne i informacje zawarte w bazach danych różnych podmiotów prywatnych i publicznych.

Opublikowane w

Co to jest STREAMING?

Zgodnie z powszechną definicją streaming to przesyłanie plików multimedialnych (rzadziej samego dźwięku) poprzez internet do komputera użytkownika i odtwarzanie go na ekranie w czasie rzeczywistym.

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.