Adult Search
ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Prawne formy zwalczania ambush marketingu

Jak zderzymy kreatywność i szybkość działania agencji marketingowych z procesem stanowienia i stosowania prawa, to mamy łatwy do przewidzenia wynik. Nikt nie ma sensownego pomysłu w walce z ambush marketingiem. Czy tak też będzie i tym razem podczas zbliżającej się zimowej olimpiady? Czas pokaże.

Dla przypomnienia – jeśli myślisz, że masz do czynienia z oficjalnym sponsorem, a w rzeczywistości jest nim ktoś zupełnie inny – to znaczy, że skutecznie zadziałał ambush marketing (w jego tzw. wymiarze skojarzeniowym). Jeśli oglądasz wydarzenie sportowe i masz nieodparte wrażenie, że podczas niego jest promowana jakaś marka – to znaczy, że zadziałał ambush marketing (w tzw. wymiarze inwazyjnym). Zjawisko (marketing podstępny, zwodniczy, pasożytniczy) po raz pierwszy zdefiniowane zostało podczas Igrzysk Olimpijskich w Atlancie, kiedy to oficjalnym sponsorem był Reebok, tylko że wszyscy widzieli Nike (wykupili całą powierzchnię reklamową wokół głównych aren). I do dnia dzisiejszego nie ma skutecznych regulacji prawnych w tej materii. Wprawdzie Komisja Europejska już 10 lat temu opublikowała Białą Księgę na temat sportu i odniosła się do omawianego zjawiska, prawda jest jednak taka, że brak unijnych regulacji prawnych w tym zakresie do dziś. Nie pozostaje nic innego, jak oprzeć się na ustawodawstwie poszczególnych krajów.

W Polsce narzędzia prawne do walki z ambush marketingiem znajdziemy w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Mają one jednak wymiar tylko odpowiedzialności cywilnej, nie ma przewidzianej odpowiedzialności karnej. Jeżeli zatem uznamy, że ambush marketing jest nieuczciwą reklamą, sprzeczną z prawem lub dobrymi obyczajami, tudzież zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta, to wówczas mamy ochronę prawną w postaci następujących żądań : zaniechania niedozwolonych działań, usunięcia ich skutków, złożenia stosownego oświadczenia w odpowiedniej formie i treści, naprawienia wyrządzonej szkody i wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści. Oczywiście – niezależnie  – bardzo ważna jest umiejętność spisania umowy sponsorskiej z organizatorem imprezy. To właśnie w takiej umowie sponsor powinien maksymalnie zabezpieczyć swoje interesy wymagając od organizatora stałego monitowania miejsca imprezy, pod rygorem zapłaty ogromnych kar.

Jak zatem widać, w naszym ustawodawstwie instrumenty prawne są. Na tle innych krajów nie wypadamy najgorzej. Dziwi natomiast brak regulacji międzynarodowych. Tutaj wciąż jest kolizja pomiędzy interesem oficjalnych sponsorów dużych imprez, a sponsorami poszczególnych znanych sportowców na tych imprezach występujących. Nie wiadomo o co chodzi. A gdy nie wiadomo o co chodzi, to zawsze chodzi o ….

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

I… po Mundialu

Emocjonujący finał zakończony zwycięstwem Francji nad Chorwacją 4:2 był ostatnim meczem rozgrywanych w Rosji finałów piłkarskich Mistrzostw Świata. Wcześniej, w meczu o 3. Miejsce Belgia pokonała Anglię 2:0. Francuzi po raz drugi sięgnęli po Puchar Świata, wcześniej w 1998 roku. Nie powiększyła się tym samym liczba triumfatorów i nadal wynosi ośmiu.

Czytaj dalej I… po Mundialu

Opublikowane w

Siatkarskie licencje klubowe na sezon 2018/19

12 lipca na oficjalnej stronie internetowej Polskiego Związku Piłki Siatkowej ukazał się komunikat Komisji Licencyjnej, która poinformowała o przyznaniu licencji na sezon 2018/19 następującym klubom:

Czytaj dalej Siatkarskie licencje klubowe na sezon 2018/19

O autorze

Tomasz Dauerman

Tomasz Dauerman

Radca prawny, wykładowca, autor ponad 250 publikacji z zakresu prawa sportowego. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2000 roku właściciel Kancelarii Radcy Prawnego. Menedżer wielu znanych sportowców

Wpisy autora

Opublikowane w

Wybór selekcjonera piłkarskiej Reprezentacji Polski

Jak wszyscy wiemy, Adam Nawałka  zrezygnował ze swojego stanowiska. Teraz czas poszukiwań nowego selekcjonera i podobnie jak w przypadku wyboru Nawałki, będzie to z pewnością autorski pomysł Prezesa Polskiego Związku Piłki Nożnej Zbigniewa Bońka.

Czytaj dalej Wybór selekcjonera piłkarskiej Reprezentacji Polski

Opublikowane w

PKOl + PKPar + PKSN = SPORT

W zeszłym tygodniu miałem przyjemność wziąć udział w dwóch bardzo ważnych dla mnie wydarzeniach. Najpierw 06 czerwca jako uczestnik konferencji naukowej nt. „problemów ruchu olimpijskiego w polskim prawie” organizowanym przez Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego wspólnie z Polskim Komitetem Olimpijskim, następnie 09 czerwca jako organizator spotkania społeczności nieolimpijskiej w ramach Polskiego Komitetu Sportów Nieolimpijskich.

Czytaj dalej PKOl + PKPar + PKSN = SPORT

Opublikowane w

Prawo szlaku

Spotkałem się z pojęciem, że rok 2017 był rokiem turystyki. Jak podkreślał Departament Turystyki MSiT, w 2017 roku wkład turystyki do narodowego PKB był bliski 6 % i wzrósł na przestrzeni ostatnich 3 lat o blisko 20 %, sam sektor turystyki tworzy zaś prawie 700 tyś miejsc pracy. To fakty, z których należy się tylko cieszyć i spodziewać dalszego wzrostu. Tak też zapowiadano, również w 2018 roku w odniesieniu do nowych regulacji prawnych dotyczących szlaków turystycznych.

Czytaj dalej Prawo szlaku

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.
TS Escorts