ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Prawne formy zwalczania ambush marketingu

Jak zderzymy kreatywność i szybkość działania agencji marketingowych z procesem stanowienia i stosowania prawa, to mamy łatwy do przewidzenia wynik. Nikt nie ma sensownego pomysłu w walce z ambush marketingiem. Czy tak też będzie i tym razem podczas zbliżającej się zimowej olimpiady? Czas pokaże.

Dla przypomnienia – jeśli myślisz, że masz do czynienia z oficjalnym sponsorem, a w rzeczywistości jest nim ktoś zupełnie inny – to znaczy, że skutecznie zadziałał ambush marketing (w jego tzw. wymiarze skojarzeniowym). Jeśli oglądasz wydarzenie sportowe i masz nieodparte wrażenie, że podczas niego jest promowana jakaś marka – to znaczy, że zadziałał ambush marketing (w tzw. wymiarze inwazyjnym). Zjawisko (marketing podstępny, zwodniczy, pasożytniczy) po raz pierwszy zdefiniowane zostało podczas Igrzysk Olimpijskich w Atlancie, kiedy to oficjalnym sponsorem był Reebok, tylko że wszyscy widzieli Nike (wykupili całą powierzchnię reklamową wokół głównych aren). I do dnia dzisiejszego nie ma skutecznych regulacji prawnych w tej materii. Wprawdzie Komisja Europejska już 10 lat temu opublikowała Białą Księgę na temat sportu i odniosła się do omawianego zjawiska, prawda jest jednak taka, że brak unijnych regulacji prawnych w tym zakresie do dziś. Nie pozostaje nic innego, jak oprzeć się na ustawodawstwie poszczególnych krajów.

W Polsce narzędzia prawne do walki z ambush marketingiem znajdziemy w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Mają one jednak wymiar tylko odpowiedzialności cywilnej, nie ma przewidzianej odpowiedzialności karnej. Jeżeli zatem uznamy, że ambush marketing jest nieuczciwą reklamą, sprzeczną z prawem lub dobrymi obyczajami, tudzież zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta, to wówczas mamy ochronę prawną w postaci następujących żądań : zaniechania niedozwolonych działań, usunięcia ich skutków, złożenia stosownego oświadczenia w odpowiedniej formie i treści, naprawienia wyrządzonej szkody i wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści. Oczywiście – niezależnie  – bardzo ważna jest umiejętność spisania umowy sponsorskiej z organizatorem imprezy. To właśnie w takiej umowie sponsor powinien maksymalnie zabezpieczyć swoje interesy wymagając od organizatora stałego monitowania miejsca imprezy, pod rygorem zapłaty ogromnych kar.

Jak zatem widać, w naszym ustawodawstwie instrumenty prawne są. Na tle innych krajów nie wypadamy najgorzej. Dziwi natomiast brak regulacji międzynarodowych. Tutaj wciąż jest kolizja pomiędzy interesem oficjalnych sponsorów dużych imprez, a sponsorami poszczególnych znanych sportowców na tych imprezach występujących. Nie wiadomo o co chodzi. A gdy nie wiadomo o co chodzi, to zawsze chodzi o ….

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Czy e-sport to sport?

Na dziś, na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu zaplanowano ogólnopolską konferencję naukową „Prawne aspekty e-sportu”. Temat modny,  na czasie – tym bardziej żałuję, że inne obowiązki nie pozwoliły mi wziąć bezpośredniego udziału.

Opublikowane w

Finansowe Fair Play 2.0 – rewolucja w transferach na szczycie

Tego mogliśmy i raczej powinniśmy się spodziewać – UEFA rozpoczęła prace nad wprowadzeniem zmian do zasad finansowego fair play, czyli zatwierdzonej w 2009 r., a obowiązującej od roku 2011 koncepcji.

O autorze

Tomasz Dauerman

Tomasz Dauerman

Radca prawny, wykładowca, autor ponad 250 publikacji z zakresu prawa sportowego.
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2000 roku właściciel Kancelarii Radcy Prawnego. Menedżer wielu znanych sportowców

Wpisy autora

Opublikowane w

Czy e-sport to sport?

Na dziś, na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu zaplanowano ogólnopolską konferencję naukową „Prawne aspekty e-sportu”. Temat modny,  na czasie – tym bardziej żałuję, że inne obowiązki nie pozwoliły mi wziąć bezpośredniego udziału.

Opublikowane w

Lobbing w sporcie – podsumowanie 2017 roku

Jak wiemy, zgodnie z Konstytucją RP, inicjatywa ustawodawcza przysługuje Prezydentowi RP, Radzie Ministrów, grupie 15 posłów lub komisji sejmowej, Senatowi RP oraz w ramach tzw. obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej grupie 100 000 polskich obywateli mających prawo wybierania do Sejmu.

Opublikowane w

Toast cydrem

Na wstępie w Nowym Roku chciałbym wszystkim państwu życzyć zdrowia, radości, tężyzny, realizacji planów i spełnienia marzeń. A toast wznoszę … cydrem. Już tłumaczę dlaczego.

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

Zapytaj prawnika

Masz do nas pytanie na temat prawa sportowego? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.