Adult Search
ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Ograniczenia w zakresie reklamy i działalności marketingowej podczas Mundialu w Rosji

Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Rosji trwają już w najlepsze a zainteresowanie widzów z całego świata pochłania przede wszystkim rywalizacja sportowa. Mundial może być jednak ciekawy nie tylko z perspektywy sportowej, ale również prawnej.

Organizacja tak dużego wydarzenia sportowego jak tegoroczne mistrzostwa świata w Rosji to wyzwanie wymagające ogromnych nakładów finansowych, wysiłku organizacyjnego, ale również wzmożonej działalności legislacyjnej. Sami pamiętamy, gdy w związku z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej w Polsce przyjęto chociażby tzw. specustawę EURO 2012[1]. Nie inaczej jest i w przypadku Rosji, gdzie obecnie obowiązuje ustawa federalna z dnia 07.06.2013 „O przygotowaniach i przeprowadzeniu w Federacji Rosyjskiej Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej FIFA 2018, Pucharu Konfederacji FIFA 2017 i wprowadzeniu zmian w niektórych aktach prawnych Federacji Rosyjskiej” (dalej: Ustawa FIFA).

Ustawa FIFA wprowadza szereg szczególnych regulacji, w tym m.in. przepisy mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa, ale również zakazy w zakresie korzystania z symboliki FIFA oraz działalności reklamowej i marketingowej.

Zgodnie z art. 19 Ustawy FIFA co do zasady zakazane jest posługiwanie się oficjalną symboliką FIFA bez wyrażenia zgody przez tę organizację. Do oficjalnej symboliki należą m.in. oficjalne nazwanie wydarzeń (np. FIFA 2018, Mundial, Mistrzostwa Świata), znaki towarowe FIFA, czcionka FIFA, oficjalny plakat, oficjalne plakaty miast-organizatorów oraz oficjalna koncepcja projektu wizualnego obejmująca ponad 100 elementy ujętych razem lub osobno w różnych kompozycjach (kompozycje związane z Rosją i kompozycje związane z miastami-organizatorami). FIFA przygotowała specjalne wytyczne dotyczące używania jej oficjalnej symboliki podczas Mundialu w Rosji, w których przedstawiono dużo przykładów legalnego i zabronionego posługiwania się symboliką FIFA.[2]

Ustawa FIFA wprost zakazuje także tzw. marketingu pasożytniczego czyli tworzenia fałszywego wrażenia o udziale/powiązaniu z FIFA lub Mistrzostwami Świata 2018. W szczególności, bez zgody FIFA zabronione jest:

  • wykorzystywanie wszelkiego rodzaju marketingu nakierowanego na wywarcie u konsumenta wrażenia o FIFA lub wydarzeniach FIFA;
  • przygotowanie lub przeprowadzenie w celach komercyjnych masowych wydarzeń, które tworzą fałszywe wyobrażenie o nich jakoby były wydarzeniami FIFA.

Nie powinna być zaskoczeniem także regulacja dotycząca posługiwania się reklamą. Zgodnie z art.  18 Ustawy FIFA zakazana jest reklama w miejscach przeprowadzenia wydarzeń FIFA, w promieniu 2 kilometrów od zewnętrznych granic miejsc przeprowadzania rozgrywek oraz w przestrzeni powietrznej nad takimi miejscami. Umieszczanie reklam firm, które nie są sponsorami lub partnerami FIFA jest ponadto ograniczone wzdłuż wyznaczonych tras – dróg, które łączą obiekty infrastruktury. Bez zgody FIFA nie można także posługiwać się w celach reklamowych (w tym w formie nagrody w promocji lub losowaniu) biletami na zawody i inne wydarzenia FIFA.

Jak można z łatwością zauważyć Mundial to nie tylko czas wielkich wydarzeń sportowych, ale również okres, w którym przepisy prawne na terenie państwa-organizatora ulegają znacznym modyfikacjom. Celem tych zmian jest nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego w trakcie imprez masowych lecz także ochrona interesów FIFA oraz jej partnerów i sponsorów.

[1] ustawa z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (Dz.U. z 2017 r. poz. 1372, ze zm.)

[2]https://resources.fifa.com/mm/document/affederation/marketing/02/85/05/06/2018fifaworldcuppublicguidelines_en_nov2016_neutral.pdf

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Precedensowe postępowanie przed FIFA

6 lipca 2018 r. do Komisji Rozstrzygania Sporów FIFA wpłynął pozew klubu piłkarskiego Sporting Lizbona CP przeciwko jego byłemu bramkarzowi – Rui Patricio oraz angielskiemu klubowi Wolverhampton Wanderers F.C., o zapłatę 54 mln Euro.[1] Rozstrzygnięcie Komisji może mieć kapitalny wpływ na obraz współczesnego futbolu.

Czytaj dalej Precedensowe postępowanie przed FIFA

Opublikowane w

Zawodnik i trener w polityce polskiego związku sportowego

W opublikowanym przez MSIT Kodeksie Dobrego Zarządzania w jeden z rozdziałów poświęcony został tematyce zawodnika i trenera w polityce polskiego związku sportowego. MSIT podkreśla, że to właśnie zawodnicy i trenerzy powinni być priorytetem w polityce związku.

Czytaj dalej Zawodnik i trener w polityce polskiego związku sportowego

O autorze

Marcin Kryszko

Marcin Kryszko

Adwokat. Absolwent prawa Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Pracownik Kancelarii Prawa Sportowego i Gospodarczego Dauerman.

Wpisy autora

Opublikowane w

Ustalenie stawki VAT dla usług związanych z rekreacją

Zarządzający obiektami sportowymi świadczącymi usługi dla konsumentów polegające na sprzedaży karnetów wstępu oraz uczestnictwa w zajęciach rekreacyjno-sportowych często stosują do nich preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 8%, niezależnie od charakteru konkretnej usługi. Czy takie działanie jest jednak uzasadnione w każdym przypadku?

Czytaj dalej Ustalenie stawki VAT dla usług związanych z rekreacją

Opublikowane w

Postępowanie UOKiK w sprawie kartelu na rynku fitness

W ogłoszonym dnia 29 czerwca 2018 r. komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o prowadzonym postępowaniu w związku z podejrzeniem zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję na rynku fitness.

Czytaj dalej Postępowanie UOKiK w sprawie kartelu na rynku fitness

Opublikowane w

RODO a orzeczenia lekarskie w klubie sportowym

W ubiegły piątek obowiązywać zaczęły przepisy Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO), czego nie sposób było nie zauważyć – nasze skrzynki pocztowe zapełniły się mailami o aktualizacji polityk prywatności oraz treścią obowiązków informacyjnych. Przepisy RODO jeszcze przed 25 maja 2018 r. wzbudzały dużo kontrowersji oraz wątpliwości i pomimo wzmożonej ostatnimi czasy kampanii informacyjnej, w szczególności ze strony Ministerstwa Cyfryzacji, niewiele się w tej kwestii zmieniło. Mając powyższe na uwadze, w naszych wpisach będziemy starali się przybliżać tematykę stosowania przepisów RODO w działalności sportowej.

Czytaj dalej RODO a orzeczenia lekarskie w klubie sportowym

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.
TS Escorts