ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Ku fladze!

Pozostając w klimacie związanym z obchodami Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, dzisiejszy artykuł  także będzie się tyczyć flagi. Nie chodzi tu jednak o flagę narodową, a o tę najważniejszą dla współzawodnictwa torowego, tę którą jako pierwszy chce zobaczyć każdy rywalizujący zawodnik, bez względu na serię wyścigową czy rangę imprezy. Mowa o dobrze znanej, biało-czarnej fladze w kratkę, oznaczającej koniec zawodów. Zamieszczona poniżej analiza ma na celu omówienie kluczowych kwestii dotyczących procedury finiszu w Formule 1 oraz odpowiedzi na pytanie, co się dzieje po przekroczeniu linii mety przez zawodników.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że ilość okrążeń jaką mają do pokonania zawodnicy podczas wyścigu nie jest stała. Zależy ona ściśle od długości poszczególnych torów, na których odbywają się zawody. Szczegóły znajdują się w art. 5 ust. 3 Regulacji Sportowych F1 (Regulacje).[1] Zgodnie z nim kierowcy mają za zadanie przejechać najmniejszą możliwą liczbę pełnych okrążeń, odpowiadającą dystansowi możliwie najmniej przekraczającemu 305 km. Przykładowo, jeżeli tor ma długość 6 km, wyścig będzie się składał z 51 okrążeń, co da łączną odległość 306 km. Na końcu ostatniego okrążenia lider wyścigu ujrzy jako pierwszy popularną „szachownicę” oznaczającą jego zwycięstwo. Jednakże czas rywalizacji nie może przekraczać 2 godzin. Jeżeli na skutek różnych okoliczności wskazany czas upłynie zanim zostanie przejechany wyznaczony dystans, wyścig dobiega końca z momentem ukończenia przez lidera okrążenia, które pokonywał w momencie upływu 2 godzin od rozpoczęcia wyścigu. Przywołany przepis przewiduje 3 wyjątki: 1)  odległość wyścigu w Monako jest równa najmniejszej liczbie pełnych okrążeń, które przekraczają 260 km; 2) jeżeli wyścig zostanie zawieszony, długość zawieszenia zostanie dodana do czasu wyścigu, przy czym ich suma nie może przekraczać 4 godzin; 3) jeżeli okrążenie formujące, bezpośrednio poprzedzające wyścig rozpocznie się za samochodem bezpieczeństwa, całkowita liczba okrążeń zostanie pomniejszona zgodnie ze wzorem: liczba przejechanych okrążeń przez samochód bezpieczeństwa minus jeden.

Tak jak zostało przedstawione powyżej, wyścig kończy się w momencie zasygnalizowania tego faktu przez sędziego po przejechaniu określonego dystansu przez lidera. Jeżeli z jakiegokolwiek powodu koniec wyścigu zostanie zasygnalizowany zanim przewodzący stawce zawodnik wykona zaplanowaną liczbę okrążeń lub upłynie wyznaczony czas, wyścig uznaje się za zakończony, w momencie ostatniego przekroczenia linii mety przez lidera przed użyciem sygnału. Gdyby sygnał kończący wyścig został opóźniony, rywalizację uznaje się za zakończoną w momencie kiedy powinno to nastąpić. Po zakończeniu wyścigu wszyscy kierowcy w stawce muszą zjechać do specjalnie wyznaczonej strefy na padoku nazywanej „parc ferme”, gdzie odbywa się ważenie pojazdów oraz badanie wszelkich innych pomiarów, wynikających z odrębnych przepisów technicznych. Szczegółowa inspekcja ma na celu sprawdzenie, czy w bolidach nie zostały dokonane niezgodne z przepisami modyfikacje, rzutujące na wyniku wyścigu. Na obszarze badań, mogą przebywać jedynie osoby upoważnione do przeprowadzenia pomiarów. Wyjątek został przewidziany dla zwycięzcy wyścigu, który zgodnie z art. 43 ust. 3 Regulacji, przed zjazdem do „parc ferme” ma prawo do „aktu celebracji” w postaci honorowego okrążenia, o ile nie zagraża innym kierowcom i nie opóźni ceremonii wręczenia nagród.

Sama ceremonia została uregulowana w art. 46 Regulacji wraz z odesłaniem do załącznika nr 3. Znajdują się w nim szczegóły techniczne dotyczące m.in. wyglądu samego podium wraz z rozmieszczeniem  jego poszczególnych oznaczeń, parametry flag narodowych wywieszanych na cześć zawodników, którzy zdobyli miejsca na podium, procedury odgrywania hymnów państwowych, wymogów jakie muszą spełniać przyznane zawodnikom trofea i osoby wręczające owe nagrody. W ceremonii biorą udział zawodnicy, którzy zajęli miejsca 1-3 oraz przedstawiciel zespołu, którego bolid zajął pierwsze miejsce. Po otrzymaniu nagród, wysłuchaniu hymnów państwowych i oblaniu się tradycyjnym szampanem, zawodnicy oraz przedstawiciel zwycięskiego zespołu, mają obowiązek stawić się w strefie prasowej, gdzie pozostają przez co najmniej 1,5 godziny, udzielając wywiadów, biorąc udział w konferencji prasowej i pozostając do dyspozycji sponsorów.

Zdawać by się mogło, że finish oraz okres bezpośrednio po nim następujący  jest momentem pewnego rozprężenia, w którym rozwiązania proceduralne stosuje się zwyczajowo, z uwagi na konieczność odpoczynku po kilkudniowej, intensywnej pracy związanej ze startem. Jak zostało przedstawione w dzisiejszym artykule – nic bardziej mylnego. Każdy szczegół począwszy od flagi sygnalizującej koniec rywalizacji po wygląd dywanu wyściełającego podium (załącznik 3 Regulacji, ust. 2 lit. c) jest doprecyzowany w najmniejszym stopniu. Wszystkie te elementy składają się na popularność oraz prestiż jakimi cieszy się Formuła 1 wśród sportów motorowych.

[1] 2018 Formula One Sporting Regulations, https://www.fia.com/regulation/category/110

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Na czym polega fenomen nowej gry Epic Games – Fortnite?

Mimo faktu, że gra istnieje bardzo krótko aktualnie dałoby się napisać na jej temat pokaźną książkę. Tytuł ten pobił wszelkie rekordy, nie tylko w oglądalności i ilości graczy, ale głównie ustanawiając bardzo wysoką finansową poprzeczkę dla innych gier, które chcą zainteresować swoim tytułem profesjonalnych graczy i przetrzeć swoje szlaki do e-sportu.

Czytaj dalej Na czym polega fenomen nowej gry Epic Games – Fortnite?

Opublikowane w

Brak trenera z licencją podczas meczu

Poprzednio pisałem o przypadku ukarania grającego trenera czerwoną kartką i konsekwencjach takiego czynu. Dziś o jeszcze jednym przypadku będącym często przedmiotem orzeczeń dyscyplinarnych w polskiej piłce nożnej i też dotyczącym trenera, ale już nie tylko grającego trenera, ale każdego szkoleniowca, czyli o przypadku „trenera bez licencji”.

Czytaj dalej Brak trenera z licencją podczas meczu

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Student V roku stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego. Praktykant w Kancelarii Prawa Gospodarczego i Sportowego Tomasz Dauerman.

Wpisy autora

Opublikowane w

Treningi i kwalifikacje w F1

W najbliższy weekend odbędzie się jeden z najpopularniejszych wyścigów w całym kalendarzu mistrzostw Formuły 1. Mowa o rywalizacji rozgrywanej na miejskich ulicach malowniczo położonego Monako. Z uwagi na charakterystykę trasy, wyprzedzanie tam jest manewrem wyjątkowo trudnym. O końcowym wyniku niejednokrotnie decyduje z jednej strony właściwa strategia postojów w alei serwisowej, natomiast z drugiej wyniki w kwalifikacjach. Dlatego też w dzisiejszym artykule chciałbym poświęcić uwagę procedurom związanym z kwalifikacjami do wyścigu oraz treningami bezpośrednio je poprzedzającymi. Jak zwykle, nieocenione przy analizie zagadnienia będą Regulacje Sportowe F1[1].

Czytaj dalej Treningi i kwalifikacje w F1

Opublikowane w

Projekt “The Girls on Track” w Porto

Pierwszy, “krajowy” etap programu The Girls on Track Karting Challange odbył się 15.05.2018 r. w Porto – nadmorskim mieście położonym w północnej części Portugalii. Zgodnie z oficjalnymi danymi opublikowanymi przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), udział w zmaganiach mających wyłonić 3 reprezentantki kraju, wzięło 130 młodych dziewcząt w wieku pomiędzy 13, a 18 lat.

Czytaj dalej Projekt “The Girls on Track” w Porto

Opublikowane w

Bezpieczna prędkość

Intuicyjnie zdawać by się mogło, że bolidy konkurujące w Formule 1 są niebezpieczne z uwagi na osiągane prędkości. Nic bardziej mylnego. Zgodnie z wytycznymi FIA[1] oraz Regulacjami Technicznymi F1[2], konstrukcja pojazdów Formuły 1 oraz używane przy ich budowie materiały są ściśle kontrolowane przez przepisy w celu wszechstronnej maksymalizacji bezpieczeństwa.

Czytaj dalej Bezpieczna prędkość

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.