ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Kierowcy w F1

Zainspirowany poznaną ostatnio historią kilkuletniego chłopca z Polski, święcącego już triumfy w międzynarodowych zawodach wyścigowych, stwierdziłem iż dzisiejszy artykuł poświęcony zostanie przedstawieniu najważniejszych regulacji dotyczących kierowców rywalizujących w Formule 1. Wzorem dla młodego Polaka, jak sam twierdzi, jest Robert Kubica. Jednakże, aby w przyszłości godnie zastąpić doświadczonego kierowcę Williamsa, chłopiec będzie musiał spełnić wiele istotnych kryteriów.

Po raz kolejny, dla analizy przedstawionego w tytule zagadnienia nieocenione będą Regulacje Sportowe F1[1] (dalej: Regulacje). Oprócz kwestii technicznych, opisujących szczegółowo m.in. poszczególne etapy weekendu wyścigowego, zasady prowadzenia rywalizacji, kary dla zawodników, procedury zachowań na i poza torem, przepisy F1 precyzyjnie określają również obowiązki stawiane zawodnikom. Mowa zarówno o kierowcach będących już członkami zespołów, jak i o tych, którzy dopiero mają w planach stać się ich częścią.

Interesujące nas normy zostały umiejscowione w różnych częściach Regulacji. Art. 4 dotyczy wyłącznie licencji zawodników natomiast w art. 26 znaleźć można obowiązki stawiane zespołom, związane z pracującymi dla nich kierowcami. Kluczowym wymogiem dla zawodników jest posiadanie Super Licencji FIA[2]. Aby ją uzyskać zawodnik musi spełnić szereg obligatoryjnych przesłanek. Pierwszą z nich jest ukończenie 18 lat. Ponadto, w ciągu trzech lat poprzedzających wniosek o przyznanie licencji, aplikant musi zgromadzić co najmniej 40 punktów, przy czym sposób ich obliczenia uzależniony jest od serii wyścigowych, w których zawodnik brał udział oraz osiągniętych wyników. Oprócz uzyskania wymaganej liczby punktów zawodnik musi także mieć za sobą wstępy w kategoriach juniorskich (przynajmniej dwa lata), rywalizujących w klasie „single-seater”. Są to serie wyścigowe, w których bolid posiada tylko jedno miejsce. Co więcej kierowca powinien posiadać klasyczne prawo jazdy, uprawniające do poruszania się po zwykłych drogach, a także zdać egzamin z przepisów dotyczących Formuły 1. Zanim uzyska zezwolenie na starty w zawodach obowiązany jest odbyć testy w aktualnym bolidzie, przez co rozumie się przejechanie nim co najmniej 300 kilometrów. Trzeba jednakże wziąć pod uwagę, że liczba zespołów w stawce, a w efekcie kierowców, jest ograniczona. Z uwagi na ewentualną konieczność oczekiwania na swoją szansę po zakwalifikowaniu się do uzyskania Super Licencji, przepisy przewidują 3-letni okres, w którym wyniki aplikanta zachowują ważność.

Zgodnie z art. 26 Regulacji, w obecnym sezonie zespoły rywalizujące w F1 mają możliwość skorzystania z 4 kierowców. Przyjęło się, że dwaj z nich pełnią funkcję zawodników podstawowych, a pozostałych dwóch – testowych. To na dwóch pierwszych spoczywa obowiązek zdobywania punktów podczas wyścigów, aczkolwiek nie można umniejszać roli zawodników rezerwowych. Oprócz wkładu w rozwój samochodu oraz przeprowadzanych testów, mogą oni także w wypadku zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności zastąpić kierowców podstawowych. Zmiana musi jednak nastąpić zgodnie z przepisami zawartymi w art. 26 Regulacji. Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt a, w weekend wyścigowy zespół może zmienić kierowcę za zgodą stewardów przed rozpoczęciem sobotniej sesji treningowej. Nowy kierowca musi korzystać z silnika i opon przewidzianych dla podstawowego zawodnika. Oznacza to mniej więcej tyle, że wymiana obejmuje jedynie kierowcę. Podstawowe podzespoły przygotowane i zatwierdzone na dane zawody muszą pozostać niezmienione.

Natomiast gdyby doszło do konieczności zmiany kierowcy w trakcie pierwszych dwóch sesji treningowych, lub wystąpienia w nich więcej niż dwóch zawodników, warunki przeprowadzenia zmian zostały przedstawione w art. 26 ust. 1 pkt b oraz c.
Zgodnie z nimi kierowca testowy może podejść do sesji, jeżeli zostaną spełnione następujące wymogi:

Stewardzi zostaną poinformowani przed końcem wstępnego badania kontrolnego, poprzedzającego sesję, który bolid i którego kierowcę zespół zamierza wystawić w sesji. Późniejsze zmiany mogą być dokonywane tylko za zgodą stewardów.

  • W jednej sesji nie może brać udziału więcej niż z czterech zawodników z jednego zespołu.
  • Każdy zawodnik musi mieć swój indywidualny i oficjalny numer.
  • Zmiennik korzysta z silnika i kompletu opon przypisanych kierowcy zmienianemu.
  • Zawodnik musi posiadać Super Licencję.

W niniejszym artykule zostały przedstawione jedynie najistotniejsze normy dotyczące uzyskiwania licencji zawodnika F1 oraz możliwości występów w zawodach. Należy podkreślić, że o ile warunki nie wydają się być zbyt wygórowane, otrzymanie miejsca w zespole Formuły 1 jest marzeniem dla ogromnej rzeszy zawodników, dlatego rywalizacja o każde jedno miejsce jest niewyobrażalna. Warto zatem pamiętać podczas oglądania zawodów, że pomimo uzyskiwania różnych wyników przez poszczególnych kierowców, przeszli oni wyjątkową selekcję, udowadniając, że są doskonałymi sportowcami.

[1] 2018 Formula One Sporting Regulations, https://www.fia.com/regulation/category/110

[2] Fédération Internationale de l’Automobile – Międzynarodowa Federacja Samochodowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Na czym polega fenomen nowej gry Epic Games – Fortnite?

Mimo faktu, że gra istnieje bardzo krótko aktualnie dałoby się napisać na jej temat pokaźną książkę. Tytuł ten pobił wszelkie rekordy, nie tylko w oglądalności i ilości graczy, ale głównie ustanawiając bardzo wysoką finansową poprzeczkę dla innych gier, które chcą zainteresować swoim tytułem profesjonalnych graczy i przetrzeć swoje szlaki do e-sportu.

Czytaj dalej Na czym polega fenomen nowej gry Epic Games – Fortnite?

Opublikowane w

Brak trenera z licencją podczas meczu

Poprzednio pisałem o przypadku ukarania grającego trenera czerwoną kartką i konsekwencjach takiego czynu. Dziś o jeszcze jednym przypadku będącym często przedmiotem orzeczeń dyscyplinarnych w polskiej piłce nożnej i też dotyczącym trenera, ale już nie tylko grającego trenera, ale każdego szkoleniowca, czyli o przypadku „trenera bez licencji”.

Czytaj dalej Brak trenera z licencją podczas meczu

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Student V roku stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego. Praktykant w Kancelarii Prawa Gospodarczego i Sportowego Tomasz Dauerman.

Wpisy autora

Opublikowane w

Treningi i kwalifikacje w F1

W najbliższy weekend odbędzie się jeden z najpopularniejszych wyścigów w całym kalendarzu mistrzostw Formuły 1. Mowa o rywalizacji rozgrywanej na miejskich ulicach malowniczo położonego Monako. Z uwagi na charakterystykę trasy, wyprzedzanie tam jest manewrem wyjątkowo trudnym. O końcowym wyniku niejednokrotnie decyduje z jednej strony właściwa strategia postojów w alei serwisowej, natomiast z drugiej wyniki w kwalifikacjach. Dlatego też w dzisiejszym artykule chciałbym poświęcić uwagę procedurom związanym z kwalifikacjami do wyścigu oraz treningami bezpośrednio je poprzedzającymi. Jak zwykle, nieocenione przy analizie zagadnienia będą Regulacje Sportowe F1[1].

Czytaj dalej Treningi i kwalifikacje w F1

Opublikowane w

Projekt “The Girls on Track” w Porto

Pierwszy, “krajowy” etap programu The Girls on Track Karting Challange odbył się 15.05.2018 r. w Porto – nadmorskim mieście położonym w północnej części Portugalii. Zgodnie z oficjalnymi danymi opublikowanymi przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), udział w zmaganiach mających wyłonić 3 reprezentantki kraju, wzięło 130 młodych dziewcząt w wieku pomiędzy 13, a 18 lat.

Czytaj dalej Projekt “The Girls on Track” w Porto

Opublikowane w

Bezpieczna prędkość

Intuicyjnie zdawać by się mogło, że bolidy konkurujące w Formule 1 są niebezpieczne z uwagi na osiągane prędkości. Nic bardziej mylnego. Zgodnie z wytycznymi FIA[1] oraz Regulacjami Technicznymi F1[2], konstrukcja pojazdów Formuły 1 oraz używane przy ich budowie materiały są ściśle kontrolowane przez przepisy w celu wszechstronnej maksymalizacji bezpieczeństwa.

Czytaj dalej Bezpieczna prędkość

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.