ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Główne założenia Kodeksu Dobrego Zarządzania dla Polskich Związków Sportowych

15 grudnia 2017 r. Minister Sportu i Turystyki zaprezentował Kodeks Dobrego Zarządzania dla Polskich Związków Sportowych. Jaki charakter ma ten dokument, kogo obowiązuje i kiedy wchodzi w życie – między innymi na te pytania postaram się udzielić odpowiedzi w niniejszym artykule.

Prace nad Kodeksem rozpoczęły się w listopadzie 2016 r., kiedy powołano zespół roboczy, który opracował założenia powyższego dokumentu, przedstawione następnie członkom Społecznej Rady Sportu podczas posiedzenia 22 marca 2017 r. W październiku 2017 r. przekazał do uzgodnień w Ministerstwie, po czym 15 grudnia 2017 r. został udostępniony do wiadomości publicznej i przekazany do konsultacji z Polskim Komitetem Olimpijskim oraz Polskim Komitetem Paraolimpijskim.

Jak wskazano w treści samego Kodeksu, jest on oparty na idei zbliżonej do koncepcji „umowy społecznej”, której stronami są polskie związki sportowe oraz Minister Sportu i Turystyki. Nie ma on zatem mocy powszechnie obowiązującej, choć zawarte są w nim obowiązki wynikają m.in. z ustawy o sporcie (np. zakazy dotyczące członków zarządu lub ograniczenia kadencyjności), ustawy – Prawo o stowarzyszeniach (np. w zakresie wymagań co do statutu polskich związków sportowych) oraz ustawy o rachunkowości.

Adresatami kodeksu są polskie związki sportowe zamierzające korzystać ze wsparcia ze środków publicznych na realizację zadań publicznych zlecanych przez Ministra Sportu i Turystyki. Podstawą finansowania są umowy zawierane pomiędzy Ministrem a polskim związkiem sportowym, w oparciu o ogłoszony w formie decyzji program przez MSiT. Z kolei sama decyzja Ministra wydawana jest m.in. na podstawie m.in następujących przepisów prawa powszechnie obowiązujących:

art. 29 ust. 1 i 7 ustawy o sporcie:

1. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej może dofinansowywać uprawianie lub organizowanie sportu oraz jego promocję.

(…)

7. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej, w zakresie dofinansowania zadań związanych z przygotowywaniem kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach świata lub mistrzostwach Europy, może zlecać polskim związkom sportowym, Polskiemu Komitetowi Olimpijskiemu i Polskiemu Komitetowi Paraolimpijskiemu realizację zadań publicznych z pominięciem otwartego konkursu ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60 i 573). Przepisy art. 47 i art. 151 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych stosuje się odpowiednio.

Art. 151 ustawy o finansach publicznych:

1. Dysponent części budżetowej może zlecić organizacji pozarządowej realizację swoich zadań na podstawie zawartej z tą organizacją umowy, przyznając jednocześnie dotację celową na realizację tych zadań.

2. Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna określać:

1) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania;

2) wysokość udzielonej dotacji i tryb płatności;

3) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego;

4) tryb kontroli wykonywania zadania;

5) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji;

6) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku zadania realizowanego za granicą – 30 dni od określonego w umowie dnia jego wykonania.

Warto na uwadze mieć również przepisy ustawy o grach hazardowych w zakresie Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

W przypadku realizacji zadań publicznych ze środków MSiT przez polskie związki sportowe, ogłoszone programy będą uzależniać możliwość zawarcia umowy lub wysokość dotacji od realizacji wytycznych przedstawionych w Kodeksie. Należy w tym momencie podkreślić, iż wytyczne wskazane w każdym z obszarów mają różną moc wiążącą i w sposób odmienny wpływają na dofinansowanie zadań zleconych polskim związkom sportowym przez Ministra Sportu i Turystyki:

  • Wytyczne bezwzględnie wiążące – mają zastosowanie do wszystkich polskich związków sportowych
  • Wytyczne wiążące pod pewnymi warunkami – mają zastosowanie tylko do niektórych polskich związków sportowych lub których stosowanie uzależnione jest od wystąpienia pewnej okoliczności lub od posiadania przez dany polski związek sportowy określonej cechy
  • Wytyczne niewiążące – mające charakter zaleceń, stanowiących przykłady dobrych praktyk dla organizacji sportowych.

Wytyczne w Kodeksie zostały oznaczone w sposób zindywidualizowany według następującego wzoru:

Łącznie w Kodeksie przedstawiono 12 obszarów zarządzania, na które polskie związki sportowe powinny zwrócić uwagę tworząc wewnętrzny system prawny oraz strategię rozwoju:

  • Organizacja i kompetencje organów;
  • Zarządzanie strategiczne;
  • Przejrzystość działania;
  • Zarządzanie finansami;
  • Nadzór i kontrola wewnętrzna;
  • Odpowiedzialność za rozwój sportu;
  • Uczciwość w sporcie;
  • Kadry dla sportu;
  • Współpraca w środowisku sportowym;
  • Postępowania dyscyplinarne;
  • Polityka oparta na faktach;
  • Zawodnik i trener w polityce związku.

Co istotne, pierwsze programy wykorzystujące posiłkowo Kodeks do oceny ofert na realizację zadań publicznych będą ogłoszone na rok 2019. Oznacza to, że wprawdzie polskie związki sportowe mają jeszcze czas na dostosowanie swoich przepisów wewnętrznych do zaprezentowanych wytycznych, jednakże już teraz powinny rozpocząć przygotowania do wprowadzania zmian, w szczególności mając na uwadze, że realizacja wielu zaleceń wymaga dokonania zmian w statutach, które wejdą w życie dopiero po uzyskaniu zgody Ministra Sportu i Turystyki oraz wpisie dokonanym przez sąd rejestrowy.

W najbliższych artykułach postaramy się przybliżyć postanowienia Kodeksu dotyczące poszczególnych obszarów. Co istotne, dokument ten nie musi jedynie znaleźć zastosowania do polskich związków sportowych, lecz również może okazać się wartościową podstawą dla zapewnienia odpowiednich standardów prawnych również w innych organizacjach sportowych, w tym regionalnych związkach sportowych oraz klubach. Mając to na uwadze, zachęcamy również te organizacje do zapoznania się z dokumentem przedstawionym w niniejszym artykule.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Czy e-sport to sport?

Na dziś, na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu zaplanowano ogólnopolską konferencję naukową „Prawne aspekty e-sportu”. Temat modny,  na czasie – tym bardziej żałuję, że inne obowiązki nie pozwoliły mi wziąć bezpośredniego udziału.

Opublikowane w

Finansowe Fair Play 2.0 – rewolucja w transferach na szczycie

Tego mogliśmy i raczej powinniśmy się spodziewać – UEFA rozpoczęła prace nad wprowadzeniem zmian do zasad finansowego fair play, czyli zatwierdzonej w 2009 r., a obowiązującej od roku 2011 koncepcji.

O autorze

Maciej Broda

Maciej Broda

Od 2015 roku aplikant adwokacki przy Izbie Adwokackiej we Wrocławiu. Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunkach: prawo oraz administracja. Pracownik Kancelarii Prawa Gospodarczego i Sportowego Tomasz Dauerman

Wpisy autora

Opublikowane w

Redakcja statutu zgodnie z Kodeksem Dobrego Zarządzania dla Polskich Związków Sportowych

Na łamach portalu kontynuujemy omawianie Kodeksu Dobrego Zarządzania dla Polskich Związków Sportowych. W dzisiejszym wpisie chciałbym omówić wpływ ogłoszenia Kodeksu na treść statutów polskich związków sportowych.

Opublikowane w

Wykluczenie członka a pomówienie na gruncie przepisów karnych

W dzisiejszym wpisie chciałbym omówić problematykę wykluczenia członków stowarzyszeń sportowych w kontekście popełnienia określonego w art. 212 k.k., tj. pomówienia.

Opublikowane w

Prawne aspekty nakładania klubowych kar dyscyplinarnych na przykładzie Pogoni Szczecin

W dzisiejszym artykule ponownie chciałbym poruszyć zagadnienia związane z nakładaniem kar dyscyplinarnych na piłkarzy w ramach klubowych postępowań dyscyplinarnych. Kolejny raz „inspiracją” do napisania tekstu okazały się działania podjęte przez władze Pogoni Szczecin

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

Zapytaj prawnika

Masz do nas pytanie na temat prawa sportowego? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.