ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Dziewczyny na tor!

Do niedawna sport motorowy całkowicie zdominowany był przez mężczyzn. Problem tej sporej dysproporcji Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) zauważyła, gdy coraz więcej techników i inżynierów ubiegających się o miejsce w zespołach stanowiły kobiety, a na torach zawodniczki niczym nie ustępowały swoim kolegom, niejednokrotnie osiągając lepsze wyniki. Rozwiązaniem okazało się powołanie w 2009 roku Komisji ds. Kobiet w Motorsporcie (WIMC), działającej przy FIA.

Główne zadania, jakie postawiła przed sobą Komisja zostały wskazane w oficjalnej broszurze opublikowanej na stronie FIA.[1] Należą do nich m.in.: podejmowanie działań mających na celu stworzenie kultury zmierzającej do pełnego i wartościowego udziału kobiet we wszystkich aspektach motorsportu, nieustanne rozwijanie strategii edukacji i promocji sportu wśród kobiet i dziewcząt oraz współpraca z międzynarodowymi organizacjami, a także krajowymi związkami w ramach postawionych sobie zadań. W ciągu 9 lat funkcjonowania, WIMC stworzyło dwie serie wyścigowe dla kobiet – CIK-FIA Academy Trophy oraz Volkswagen Scirocco R-Cup. Z roku na rok szeregi Ambasadorów WIMC zasilają kolejne, znane w świecie sportu samochodowego kobiety. Swoim patronatem Komisja objęła wiele edukacyjnych projektów i wydarzeń. Na chwilę obecną zwieńczeniem dotychczasowej pracy ma być projekt THE GIRLS ON TRACK – KARTING CHALLENGE, wspierany czynnie przez FIA i Unię Europejską.

7 marca, podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie, zostało przedstawione całemu światu najnowsze przedsięwzięcie Komisji o nazwie “The European Young Women Programme”. W jego ramach w latach 2018-2019, 8 państw europejskich (w tym Polska) zorganizuje zawody eliminacyjne w slalomie kartingowym, mające na celu promowanie motorsportu wśród nastoletnich dziewcząt pomiędzy 13, a 18 rokiem życia. Projekt dofinansowany będzie ze środków europejskich, zgromadzonych na funduszu Erasmus +. Zawody mają odbywać się na zaaranżowanych torach, przygotowanych w obszarach miejskich. Miejsca wybrane są nieprzypadkowo. Pomysłodawcy akcji liczą, że lokalizacja krajowych zawodów w centrach miast, umożliwi jak najliczniejsze uczestnictwo w imprezie, zarówno po stronie zawodniczek, jak i kibiców. Eliminacje krajowe są zaplanowane w dwóch terminach wskazanych na oficjalnej stronie internetowej akcji.[2] Spośród wszystkich uczestniczek biorących udział w eliminacjach, każdy kraj wybierze 3 najlepsze zawodniczki, które stworzą zespół podczas wielkiego finału. Odbędzie się on na legendarnym torze Le Mans, w pierwszej połowie marca 2019 roku. Ze wszystkich 24 zawodniczek zostanie wytypowana najlepsza 6, która trafi do Zespołu Europejskiego. Nagrodą będzie uczestnictwo wspomnianej szóstki w Obozie Szkoleniowym dla Kierowców FIA, gdzie otrzymają możliwość pogłębienia swoich umiejętności w ramach specjalnych programów sportowego i edukacyjnego przygotowanych przez FIA. Koniec całego przedsięwzięcia zaplanowany jest na jesień 2019 roku. Wtedy to w Brukseli zorganizowane zostanie wydarzenie podsumowujące projekt. W jego ramach planowane są Konferencje prasowe z organizatorami i patronami akcji, a także pokaz kartingowy, na którym swoje umiejętności zaprezentują członkinie Zespołu Europejskiego.

O kompleksowości programu stanowi także analiza socjologiczna, której przygotowaniem zajmie się działający przy Uniwersytecie w Limonges ośrodek badań CDES-PROGESPORT. Ocena projektu zostanie przedstawiona w specjalnym raporcie, przekazanym następnie organizacjom sportowym oraz stosownym organom Unii Europejskiej i ONZ. FIA liczy, że posłuży ona promowaniu zwiększania udziału kobiet w sporcie i walki ze stereotypami płciowymi.

W Polsce za organizację eliminacji odpowiada Polski Związek Motorowy. Odbędą się one w dwóch terminach: 26 i 27 maja 2018 r. w Tychach oraz 11 i 12 sierpnia 2018 r. w Rzeszowie. Uczestnictwo wymaga wcześniejszej rejestracji. Wszelkie informacje znajdują się na stronie internetowej Związku.[3]

Tytułem końca, jako autor, życzę uczestniczkom świetnej zabawy oraz znakomitych wyników, natomiast jako kibic, życzę sobie oraz wszystkim pozostałym, aby w niedalekiej przyszłości przyszło nam się cieszyć z najbardziej utalentowanej generacji młodych zawodniczek na Starym Kontynencie.

(zdjęcie ma charakter ilustracyjny)

[1] https://www.fia.com/sites/default/files/fia_wimc_presentation_2016_sept_update.pdf

[2] https://www.fia.com/TheGirlsOnTrack

[3] https://www.pzm.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Brak trenera z licencją podczas meczu

Poprzednio pisałem o przypadku ukarania grającego trenera czerwoną kartką i konsekwencjach takiego czynu. Dziś o jeszcze jednym przypadku będącym często przedmiotem orzeczeń dyscyplinarnych w polskiej piłce nożnej i też dotyczącym trenera, ale już nie tylko grającego trenera, ale każdego szkoleniowca, czyli o przypadku „trenera bez licencji”.

Czytaj dalej Brak trenera z licencją podczas meczu

Opublikowane w

Treningi i kwalifikacje w F1

W najbliższy weekend odbędzie się jeden z najpopularniejszych wyścigów w całym kalendarzu mistrzostw Formuły 1. Mowa o rywalizacji rozgrywanej na miejskich ulicach malowniczo położonego Monako. Z uwagi na charakterystykę trasy, wyprzedzanie tam jest manewrem wyjątkowo trudnym. O końcowym wyniku niejednokrotnie decyduje z jednej strony właściwa strategia postojów w alei serwisowej, natomiast z drugiej wyniki w kwalifikacjach. Dlatego też w dzisiejszym artykule chciałbym poświęcić uwagę procedurom związanym z kwalifikacjami do wyścigu oraz treningami bezpośrednio je poprzedzającymi. Jak zwykle, nieocenione przy analizie zagadnienia będą Regulacje Sportowe F1[1].

Czytaj dalej Treningi i kwalifikacje w F1

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Student V roku stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego. Praktykant w Kancelarii Prawa Gospodarczego i Sportowego Tomasz Dauerman.

Wpisy autora

Opublikowane w

Treningi i kwalifikacje w F1

W najbliższy weekend odbędzie się jeden z najpopularniejszych wyścigów w całym kalendarzu mistrzostw Formuły 1. Mowa o rywalizacji rozgrywanej na miejskich ulicach malowniczo położonego Monako. Z uwagi na charakterystykę trasy, wyprzedzanie tam jest manewrem wyjątkowo trudnym. O końcowym wyniku niejednokrotnie decyduje z jednej strony właściwa strategia postojów w alei serwisowej, natomiast z drugiej wyniki w kwalifikacjach. Dlatego też w dzisiejszym artykule chciałbym poświęcić uwagę procedurom związanym z kwalifikacjami do wyścigu oraz treningami bezpośrednio je poprzedzającymi. Jak zwykle, nieocenione przy analizie zagadnienia będą Regulacje Sportowe F1[1].

Czytaj dalej Treningi i kwalifikacje w F1

Opublikowane w

Projekt “The Girls on Track” w Porto

Pierwszy, “krajowy” etap programu The Girls on Track Karting Challange odbył się 15.05.2018 r. w Porto – nadmorskim mieście położonym w północnej części Portugalii. Zgodnie z oficjalnymi danymi opublikowanymi przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), udział w zmaganiach mających wyłonić 3 reprezentantki kraju, wzięło 130 młodych dziewcząt w wieku pomiędzy 13, a 18 lat.

Czytaj dalej Projekt “The Girls on Track” w Porto

Opublikowane w

Bezpieczna prędkość

Intuicyjnie zdawać by się mogło, że bolidy konkurujące w Formule 1 są niebezpieczne z uwagi na osiągane prędkości. Nic bardziej mylnego. Zgodnie z wytycznymi FIA[1] oraz Regulacjami Technicznymi F1[2], konstrukcja pojazdów Formuły 1 oraz używane przy ich budowie materiały są ściśle kontrolowane przez przepisy w celu wszechstronnej maksymalizacji bezpieczeństwa.

Czytaj dalej Bezpieczna prędkość

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.