ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Dirty Racing

W Formule 1, jak w każdym innym sporcie, sportowcy nie zawsze są w stanie zapanować nad emocjami. Czasami pokusa niedozwolonego zachowania, „urywającego” kilka sekund jest zbyt silna. Zdarzają się też w trakcie zawodów sytuacje charakterystyczne dla ruchu samochodowego na całym świecie, takie jak zajeżdżanie drogi, blokowanie innych, specjalne hamowanie lub delikatne przepychanie.

Zdając sobie sprawę z konieczności odpowiedniej penalizacji tego typu torowych wybryków, Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA)  uchwaliła Międzynarodowy Kodeks Sportowy[1] (Kodeks) mający zastosowanie do zrzeszonych w niej serii wyścigowych i rajdowych.

Potwierdzeniem tych słów są początkowe przepisy Kodeksu:

Artykuł 1.1 Międzynarodowe Regulacje Sportów Motorowych

1.1.1. FIA będzie głównym międzynarodowym organem sportowym uprawnionym do wykonywania
i egzekwowania przepisów bazujących na fundamentalnych zasadach bezpieczeństwa i uczciwości
w sporcie, wspierania i kontroli zawodów samochodowych, oraz organizowania międzynarodowych mistrzostwa FIA.

1.1.2. FIA będzie ostateczną międzynarodową instancją odwoławczą do rozstrzygania sporów wynikających z ww przepisów; Międzynarodowa Federacja Motocyklowa korzysta z tych samych uprawnień w stosunku do pojazdów o jednym, dwóch lub trzech kołach.

W artykule 12 Kodeksu zamieszczono zasady generalne, charakterystyczne dla współzawodnictwa samochodowego, których złamanie pociąga za sobą konieczność nałożenia kary. Co ważne podlegają im zarówno kierowcy w związku z działaniami na torze, ale również inżynierowie, mechanicy oraz inne osoby zaangażowane w rywalizację. W  tym samym przepisie wskazano zamknięty katalog kar, które podlegają konkretyzacji w regulacjach sportowych, poszczególnych serii wyścigowych zrzeszonych w FIA. Kształtuje się on następująco:

Artykuł 12.3 – SKALA KAR

12.3.1 Kary mogą być wymierzane w następujący sposób:

12.3.1.a nagana;

12.3.1.b. grzywna;

12.3.1.c zobowiązanie do wykonania pracy na cele społeczne;

12.3.1.d skasowanie okrążeń klasyfikacyjnych;

12.3.1.e obniżenie pozycji startowej;

12.3.1.f obowiązek, rozpoczęcia wyścigu z pit lane;

12.3.1.g kara czasowa lub karne okrążenie;

12.3.1.h spadek miejsc w klasyfikacji zawodów;

12.3.1.i karny przejazd przez pit lane;

12.3.1.j karny postój w pit lane;

12.3.1.k Dyskwalifikacja;

12.3.1.l Zawieszenie;

12.3.1.m Wykluczenie.

Zasady obowiązujące zawodników na torze kompleksowo usystematyzowano w  rozdziale IV Aneksu L Kodeksu[2] pod tytułem „CODE OF DRIVING CONDUCT ON CIRCUITS”. Zostały w nim wskazane różnego rodzaju „nieczyste” zagrania, których dopuszczają się kierowcy podczas wyścigów. Do najpopularniejszych zalicza się wielokrotną zmianę kierunku jazdy po rozpoczęciu zawodów w celu obrony pozycji, bowiem zgodnie z przepisami kierowca może zmienić kierunek po starcie wyłącznie raz. Innymi przewinieniami są: falstart, powodowanie wypadku możliwego do uniknięcia, niesportowe blokowanie wyprzedzającego rywala oraz przekraczanie dozwolone prędkości w pit lane. Co więcej kierowcy muszą dołożyć wszelkich starań, aby przez cały wyścig korzystać z toru. Opuszczenie go jest dozwolone jedynie w uzasadnionych wypadkach. Jeżeli zawodnik „zetnie” zakręt i wyprzedzi tym samym rywala, musi oddać zdobytą pozycję. Sytuacje niezgodne z przepisami na bieżąco rozpatrują sędziowie. Decyzje przekazuje się zarówno poprzez specjalny, radiowy system komunikacji, jak i różnokolorowe flagi.

Kary obwiązujące w F1 uregulowane są w art. 38 Regulacji Sportowych Formuły 1 na rok 2018[3]. Są one konkretyzacją tych wskazanych w Kodeksie. Najczęściej stosowanymi są: kara przejazdu przez pit lane, kara 5-sekundowego postoju w pit lane oraz kara 10-sekundowego postoju w pit lane. Po otrzymaniu kary zawodnik musi wykonać ją w ciągu 3 okrążeń. Jeżeli tego nie zrobi otrzymuje tzw. black flag – karę wykluczenia z wyścigu. Kary czasowe mogą występować w dwóch formach
– bezwzględnej i względnej. W pierwszym przypadku kierowca musi zjechać do pit lane, zatrzymać się na określony czas, poczym wznowić wyścig. W drugim, w przypadkach określonych w przepisach, zawodnik może ukończyć wyścig, a karny czas zostanie dodany do klasyfikacji końcowej.
W sytuacjach skrajnych sędziowie mogą zastosować kary specjalne. Mogą one przybrać postać obniżenia pozycji startowej w kolejnym wyścigu, reprymendy lub  wykluczenia z kolejnych zawodów. Trzy reprymendy w trakcie sezonu oznaczają przesunięcie pozycji startowej w dół o 10 pól
w kolejnym wyścigu. Zawodnikom Formuły 1 mogą zostać również przyznane punkty karne. Jeżeli „uda” im się skompletować 12 pkt w przeciągu 12 miesięcy, automatycznie pozbawiani są licencji kierowcy na jeden wyścig. W przypadkach ciężkich do rozwiązania w trakcie rywalizacji, sędziowie mają możliwość rozpatrzenia incydentu po jej zakończeniu.

Podobnie jak w typowych regulacjach karnych, również w przepisach F1 przewidziana jest zasada domniemania niewinności. Zgodnie z art. 38.2a Regulacji Sportowych:

„Jeżeli stewardzi (sędziowie – przyp. autora) nie są pewni, że kierowca był w całości lub
w przeważającej mierze winien incydentu, kary nie zostaną nałożone.”

 

Na koniec warto podkreślić, że do łamania zasad sportowych dochodziło, dochodzi i dochodzić będzie. Oczywiście, nieprzestrzeganie przepisów i uzyskiwanie korzyści z niedozwolonych zagrań należy potępiać, jednakże trzeba przyznać, że zawsze wprowadzają one do rywalizacji dodatkowy smaczek. Niejednokrotnie tor pisał własną historię, przez co sędziowie musieli mierzyć się
z naprawdę dużymi problemami interpretacyjnymi. Mimo to, analizując obecne regulacje należy stwierdzić, że są one kompleksowe i spełniają swoją rolę.

 

[1] INTERNATIONAL SPORTING CODE, https://www.fia.com/regulation/category/123

[2]  APPENDIX L TO THE INTERNATIONAL SPORTING CODE, https://www.fia.com/regulation/category/123

[3]  2018 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS, https://www.fia.com/regulation/category/110

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Usunięcie z ławki rezerwowych

Rozgrywki piłkarskie sezonu 2017/2018 są już w decydującej fazie zarówno w Europie, jak i w Polsce. Jak ostatnio wspominałem, towarzyszy im sporo emocji i to niekoniecznie samych pozytywnych. W poprzednim odcinku pisałem o naruszeniu nietykalności cielesnej sędziego, a dziś pora na przepisy dyscyplinarne, dotyczące trenerów i innych osób funkcyjnych, zasiadających na ławce rezerwowych.

Opublikowane w

Naruszenie nietykalności cielesnej w polskiej piłce nożnej

Rozgrywki sezonu 2017/2018 w Polsce wkroczyły w decydującą fazę. Na wszystkich frontach trwa walka o punkty, znamy już także finalistów Pucharu Polski, o którym ostatnio sporo pisaliśmy, a tej walce towarzyszą emocje, czasem niezdrowe i niesportowe zachowania, także groźby, a nawet przemoc lub naruszenie nietykalności cielesnej.

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Student V roku stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego. Praktykant w Kancelarii Prawa Gospodarczego i Sportowego Tomasz Dauerman.

Wpisy autora

Opublikowane w

Procedura startowa F1

Start jest jednym z najbardziej emocjonujących momentów, nie tylko w Formule 1, ale w każdej serii wyścigów torowych. Skrupulatne przygotowywanie samochodu przez personel techniczny, obecność całej stawki kierowców na niewielkiej przestrzeni oraz finalne odliczanie stanowią spory zastrzyk adrenaliny zarówno dla zawodników, jak i kibiców. Cały proces od momentu otworzenia wyjazdu z PIT-LANE, po ostatnie sekundy poprzedzające rozpoczęcie rywalizacji zostało precyzyjnie uregulowane w przepisach[1]. To właśnie on będzie tematem dzisiejszego artykułu.

Opublikowane w

Procedury obowiązujące w PIT-LANE

Pozostając w temacie analizy przepisów obowiązujących w Formule 1, dzisiejszy artykuł zostanie poświęcony zasadom panującym w alei serwisowej. Duży wpływ na wybór tematu miał także wypadek, do którego doszło podczas ostatniego wyścigu odbywającego się w Bahrainie. Na skutek błędów zespołu Ferrari, podczas procedury zmiany opon w bolidzie Kimiego Raikonena, skomplikowanego złamania nogi doznał jeden z mechaników włoskiego teamu.[1]

Opublikowane w

Regulacje F1 dotyczące Safety Car

Pierwszy tegoroczny weekend najpopularniejszej samochodowej serii wyścigowej zaserwował kibicom wiele emocji. Jednakże wbrew oczekiwaniom, tym razem przysłowiowe „pierwsze skrzypce” przypadły nie zawodnikom, a jednej z procedur bezpieczeństwa, obecnej w zmaganiach torowych od lat – Samochodowi Bezpieczeństwa. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości odnośnie zasadności zastosowania go podczas minionych zawodów, dzisiejszy artykuł poświęcony zostanie przybliżeniu przepisów dotyczących popularnego Safety Car.

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.