ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Biometryczne informacje z pierwszej ręki

W swoim ostatnim artykule pisałem o nowościach, które pojawią się w najbliższym sezonie Formuły 1. Wspomniałem w nim także, że jedną z głównych idei przyświecających Międzynarodowej Federacji Samochodowej jest ciągłe udoskonalanie systemów bezpieczeństwa, propagowanie właściwych postaw związanych ze sportem motorowym, a także globalna edukacja w tym zakresie.[1] Dzisiaj chciałbym skupić się na wynalazku, który mimo swoich niepozornych rozmiarów, może zrewolucjonizować dziedzinę bezpieczeństwa nie tylko w dyscyplinie określanej jako „Królowa Sportów Motorowych”, a w całym sporcie opartym na rywalizacji samochodowej.

Obowiązkowym zabezpieczeniem podczas zawodów Grand Prix jest sztab medyczny. W ciągu kilku minut może on udzielić pomocy kierowcy, który uległ wypadkowi. Jednakże do tej pory problem stanowiło szybkie i bezbłędne zdiagnozowanie stanu zawodnika. Dotychczasowy sprzęt medyczny pozwalał na to jedynie po zaistnieniu wypadku i pojawieniu się medyków na miejscu zdarzenia, w momencie gdy o życiu i zdrowiu mogły decydować sekundy. Rozwiązaniem ma być projekt przedstawiony przez Zastępcę Delegata Medycznego F1 dr Iana Robertsa i Kierowcę Samochodu Medycznego F1 Alana van der Merwe. Chodzi o biometryczne rękawice. Od zwykłych rękawic, używanych na co dzień we wszystkich odmianach wyścigów torowych, będą się różnić niewielkim, niespełna 3-milimetrowej grubości sensorem, monitorującym podstawowe czynności życiowe. W pierwszej kolejności czujnik ma przekazywać dane dotyczące tętna kierowcy i poziomu tlenu zawartego we krwi. Docelowo ma także umożliwiać pomiar temperatury ciała oraz częstość i „jakość” oddechów. Z uwagi jednak na małą ilość dostępnej przestrzeni, twórcy nie wykluczają zainstalowania sensorów w innych częściach wyścigowego kombinezonu.

Sposób działania ma opierać się na wykorzystaniu najnowszej wersji Bluetooth, mogącej przesyłać informację do odbiorników oddalonych nawet o 500 m od nadajnika. Pracę urządzenia przez kilka godzin gwarantować będzie wbudowany akumulator. Ładowanie ma odbywać się metodą indukcyjną. Aby „naładować” rękawicę wystarczy położyć ją na specjalnej macie ładującej. Ponadto, oprócz zdalnego wysyłania, dane będą zapisywane w twardej pamięci sensora. Dzięki temu po sesji treningowej lub wyścigu, całość informacji będzie można pobrać i przeanalizować w garażu.

Nie można jednak zapominać, że aby urządzenie zostało dopuszczone do użytku w trakcie zawodów, musi sprostać wymogom szczegółowo opisanym w Normie FIA[2]. Najtrudniejsze z nich dotyczą ochrony na wypadek pożaru pojazdu. Istotnym jest, aby rękawice nie straciły nic ze swojej dotychczasowej funkcjonalności po zainstalowaniu biometrycznego sensora. Warto przypomnieć, że obecne skafandry zawodników stworzone są z materiału o nazwie NOMEX™. Dzięki wykorzystaniu tej technologii kierowca może wytrzymać do 11 sekund w temperaturze 840oC. Dla porównania temperatura ognia podczas pożaru budynku oscyluje w granicach 800oC. Poza generalnymi przepisami bezpieczeństwa, czujnik musi spełniać wymagania postawione mu w dedykowanej urządzeniom biometrycznym Normie FIA, wydanej pod koniec ubiegłego roku.[3] Rozdziały 4 – 6 dokumentu ustalają m.in. dokładne rozmiary maksymalne, jakie może posiadać urządzenie (w tym kształt i powierzchnia), wymaganą odporność na wstrząsy i uderzenia, warunki uzyskania homologacji, a także obowiązki producentów.

Wczesne wersje prototypowe rękawic biometrycznych były testowane już w ubiegłym roku. Dalej trudno określić, czy w sezonie 2018 zagoszczą na stałe w rywalizacji a torze. Z całą pewnością technologia ta będzie dalej udoskonalana. Nieoficjalnie mówi się, że najwcześniej w przyszłorocznych rozgrywkach nowe rękawice uzyskają status obowiązkowych. Jeżeli tak się stanie, wykorzystanie tego zaawansowanego systemu monitorującego w pozostałych dyscyplinach motoryzacyjnych będzie wyłącznie kwestią czasu.

[1] https://www.fia.com/safety

[2] FIA STANDARD N° 8856-2000 – PROTECTIVE CLOTHING FOR AUTOMOBILE DRIVERS, https://www.fia.com/regulation/category/762

[3]  FIA STANDARD 8868-2018-  BIOMETRIC DEVICES, https://www.fia.com/regulation/category/762

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Usunięcie z ławki rezerwowych

Rozgrywki piłkarskie sezonu 2017/2018 są już w decydującej fazie zarówno w Europie, jak i w Polsce. Jak ostatnio wspominałem, towarzyszy im sporo emocji i to niekoniecznie samych pozytywnych. W poprzednim odcinku pisałem o naruszeniu nietykalności cielesnej sędziego, a dziś pora na przepisy dyscyplinarne, dotyczące trenerów i innych osób funkcyjnych, zasiadających na ławce rezerwowych.

Opublikowane w

Naruszenie nietykalności cielesnej w polskiej piłce nożnej

Rozgrywki sezonu 2017/2018 w Polsce wkroczyły w decydującą fazę. Na wszystkich frontach trwa walka o punkty, znamy już także finalistów Pucharu Polski, o którym ostatnio sporo pisaliśmy, a tej walce towarzyszą emocje, czasem niezdrowe i niesportowe zachowania, także groźby, a nawet przemoc lub naruszenie nietykalności cielesnej.

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Student V roku stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego. Praktykant w Kancelarii Prawa Gospodarczego i Sportowego Tomasz Dauerman.

Wpisy autora

Opublikowane w

Procedura startowa F1

Start jest jednym z najbardziej emocjonujących momentów, nie tylko w Formule 1, ale w każdej serii wyścigów torowych. Skrupulatne przygotowywanie samochodu przez personel techniczny, obecność całej stawki kierowców na niewielkiej przestrzeni oraz finalne odliczanie stanowią spory zastrzyk adrenaliny zarówno dla zawodników, jak i kibiców. Cały proces od momentu otworzenia wyjazdu z PIT-LANE, po ostatnie sekundy poprzedzające rozpoczęcie rywalizacji zostało precyzyjnie uregulowane w przepisach[1]. To właśnie on będzie tematem dzisiejszego artykułu.

Opublikowane w

Procedury obowiązujące w PIT-LANE

Pozostając w temacie analizy przepisów obowiązujących w Formule 1, dzisiejszy artykuł zostanie poświęcony zasadom panującym w alei serwisowej. Duży wpływ na wybór tematu miał także wypadek, do którego doszło podczas ostatniego wyścigu odbywającego się w Bahrainie. Na skutek błędów zespołu Ferrari, podczas procedury zmiany opon w bolidzie Kimiego Raikonena, skomplikowanego złamania nogi doznał jeden z mechaników włoskiego teamu.[1]

Opublikowane w

Regulacje F1 dotyczące Safety Car

Pierwszy tegoroczny weekend najpopularniejszej samochodowej serii wyścigowej zaserwował kibicom wiele emocji. Jednakże wbrew oczekiwaniom, tym razem przysłowiowe „pierwsze skrzypce” przypadły nie zawodnikom, a jednej z procedur bezpieczeństwa, obecnej w zmaganiach torowych od lat – Samochodowi Bezpieczeństwa. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości odnośnie zasadności zastosowania go podczas minionych zawodów, dzisiejszy artykuł poświęcony zostanie przybliżeniu przepisów dotyczących popularnego Safety Car.

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.