ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Biometryczne informacje z pierwszej ręki

W swoim ostatnim artykule pisałem o nowościach, które pojawią się w najbliższym sezonie Formuły 1. Wspomniałem w nim także, że jedną z głównych idei przyświecających Międzynarodowej Federacji Samochodowej jest ciągłe udoskonalanie systemów bezpieczeństwa, propagowanie właściwych postaw związanych ze sportem motorowym, a także globalna edukacja w tym zakresie.[1] Dzisiaj chciałbym skupić się na wynalazku, który mimo swoich niepozornych rozmiarów, może zrewolucjonizować dziedzinę bezpieczeństwa nie tylko w dyscyplinie określanej jako „Królowa Sportów Motorowych”, a w całym sporcie opartym na rywalizacji samochodowej.

Obowiązkowym zabezpieczeniem podczas zawodów Grand Prix jest sztab medyczny. W ciągu kilku minut może on udzielić pomocy kierowcy, który uległ wypadkowi. Jednakże do tej pory problem stanowiło szybkie i bezbłędne zdiagnozowanie stanu zawodnika. Dotychczasowy sprzęt medyczny pozwalał na to jedynie po zaistnieniu wypadku i pojawieniu się medyków na miejscu zdarzenia, w momencie gdy o życiu i zdrowiu mogły decydować sekundy. Rozwiązaniem ma być projekt przedstawiony przez Zastępcę Delegata Medycznego F1 dr Iana Robertsa i Kierowcę Samochodu Medycznego F1 Alana van der Merwe. Chodzi o biometryczne rękawice. Od zwykłych rękawic, używanych na co dzień we wszystkich odmianach wyścigów torowych, będą się różnić niewielkim, niespełna 3-milimetrowej grubości sensorem, monitorującym podstawowe czynności życiowe. W pierwszej kolejności czujnik ma przekazywać dane dotyczące tętna kierowcy i poziomu tlenu zawartego we krwi. Docelowo ma także umożliwiać pomiar temperatury ciała oraz częstość i „jakość” oddechów. Z uwagi jednak na małą ilość dostępnej przestrzeni, twórcy nie wykluczają zainstalowania sensorów w innych częściach wyścigowego kombinezonu.

Sposób działania ma opierać się na wykorzystaniu najnowszej wersji Bluetooth, mogącej przesyłać informację do odbiorników oddalonych nawet o 500 m od nadajnika. Pracę urządzenia przez kilka godzin gwarantować będzie wbudowany akumulator. Ładowanie ma odbywać się metodą indukcyjną. Aby „naładować” rękawicę wystarczy położyć ją na specjalnej macie ładującej. Ponadto, oprócz zdalnego wysyłania, dane będą zapisywane w twardej pamięci sensora. Dzięki temu po sesji treningowej lub wyścigu, całość informacji będzie można pobrać i przeanalizować w garażu.

Nie można jednak zapominać, że aby urządzenie zostało dopuszczone do użytku w trakcie zawodów, musi sprostać wymogom szczegółowo opisanym w Normie FIA[2]. Najtrudniejsze z nich dotyczą ochrony na wypadek pożaru pojazdu. Istotnym jest, aby rękawice nie straciły nic ze swojej dotychczasowej funkcjonalności po zainstalowaniu biometrycznego sensora. Warto przypomnieć, że obecne skafandry zawodników stworzone są z materiału o nazwie NOMEX™. Dzięki wykorzystaniu tej technologii kierowca może wytrzymać do 11 sekund w temperaturze 840oC. Dla porównania temperatura ognia podczas pożaru budynku oscyluje w granicach 800oC. Poza generalnymi przepisami bezpieczeństwa, czujnik musi spełniać wymagania postawione mu w dedykowanej urządzeniom biometrycznym Normie FIA, wydanej pod koniec ubiegłego roku.[3] Rozdziały 4 – 6 dokumentu ustalają m.in. dokładne rozmiary maksymalne, jakie może posiadać urządzenie (w tym kształt i powierzchnia), wymaganą odporność na wstrząsy i uderzenia, warunki uzyskania homologacji, a także obowiązki producentów.

Wczesne wersje prototypowe rękawic biometrycznych były testowane już w ubiegłym roku. Dalej trudno określić, czy w sezonie 2018 zagoszczą na stałe w rywalizacji a torze. Z całą pewnością technologia ta będzie dalej udoskonalana. Nieoficjalnie mówi się, że najwcześniej w przyszłorocznych rozgrywkach nowe rękawice uzyskają status obowiązkowych. Jeżeli tak się stanie, wykorzystanie tego zaawansowanego systemu monitorującego w pozostałych dyscyplinach motoryzacyjnych będzie wyłącznie kwestią czasu.

[1] https://www.fia.com/safety

[2] FIA STANDARD N° 8856-2000 – PROTECTIVE CLOTHING FOR AUTOMOBILE DRIVERS, https://www.fia.com/regulation/category/762

[3]  FIA STANDARD 8868-2018-  BIOMETRIC DEVICES, https://www.fia.com/regulation/category/762

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

VAR na Mundialu

Dziś będzie o systemie VAR czyli Video Assistant Referee i jego stosowaniu podczas finałów piłkarskich Mistrzostw Świata Rosja 2018. My – polscy kibice futbolu znamy ten system z meczów Ekstraklasy, wszak sezon 2017/2018 był premierowym, jeśli chodzi o stosowanie VAR-u. Tak się przyzwyczailiśmy, źe gdy przyszło do ostatniej kolejki sezonu zasadniczego i niemożności rozegrania wszystkich ośmiu spotkań z VAR-em, to Prezes PZPN Zbigniew Boniek rzucił propozycję by kolejkę rozłożyć na 2 dni. Kluby się nie zgodziły i chciały grać w jednym terminie o jednej godzinie i kolejkę rozegrano bez VAR-u by szanse wszystkich były równe.

Czytaj dalej VAR na Mundialu

Opublikowane w

Ograniczenia w zakresie reklamy i działalności marketingowej podczas Mundialu w Rosji

Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Rosji trwają już w najlepsze a zainteresowanie widzów z całego świata pochłania przede wszystkim rywalizacja sportowa. Mundial może być jednak ciekawy nie tylko z perspektywy sportowej, ale również prawnej.

Czytaj dalej Ograniczenia w zakresie reklamy i działalności marketingowej podczas Mundialu w Rosji

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Student V roku stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego. Praktykant w Kancelarii Prawa Gospodarczego i Sportowego Tomasz Dauerman.

Wpisy autora

Opublikowane w

Sędziowie w F1

W Formule 1, podobnie jak w przypadku każdej innej dyscypliny sportowej, obecność sędziów jest niezbędna. Mnogość przepisów, a także zwyczajów odnoszących się do rywalizacji torowej wymaga, aby charakteryzowali się oni najwyższą wiedzą sportową. Natomiast z uwagi na wykorzystywanie przez zespoły zaawansowanej technologii, konieczne jest również znakomite przygotowanie od strony technicznej.

Czytaj dalej Sędziowie w F1

Opublikowane w

1 etap The Girls On Track w Polsce

W miniony weekend w Tychach odbyła się pierwsza część polskich eliminacji projektu The Girls On Track – Karting Challange, którego głównym pomysłodawcą i organizatorem jest Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA). Zgodnie z przewidywaniami wydarzenie przyciągnęło wiele uczestniczek i kibiców.

Czytaj dalej 1 etap The Girls On Track w Polsce

Opublikowane w

Treningi i kwalifikacje w F1

W najbliższy weekend odbędzie się jeden z najpopularniejszych wyścigów w całym kalendarzu mistrzostw Formuły 1. Mowa o rywalizacji rozgrywanej na miejskich ulicach malowniczo położonego Monako. Z uwagi na charakterystykę trasy, wyprzedzanie tam jest manewrem wyjątkowo trudnym. O końcowym wyniku niejednokrotnie decyduje z jednej strony właściwa strategia postojów w alei serwisowej, natomiast z drugiej wyniki w kwalifikacjach. Dlatego też w dzisiejszym artykule chciałbym poświęcić uwagę procedurom związanym z kwalifikacjami do wyścigu oraz treningami bezpośrednio je poprzedzającymi. Jak zwykle, nieocenione przy analizie zagadnienia będą Regulacje Sportowe F1[1].

Czytaj dalej Treningi i kwalifikacje w F1

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.