ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Biometryczne informacje z pierwszej ręki

W swoim ostatnim artykule pisałem o nowościach, które pojawią się w najbliższym sezonie Formuły 1. Wspomniałem w nim także, że jedną z głównych idei przyświecających Międzynarodowej Federacji Samochodowej jest ciągłe udoskonalanie systemów bezpieczeństwa, propagowanie właściwych postaw związanych ze sportem motorowym, a także globalna edukacja w tym zakresie.[1] Dzisiaj chciałbym skupić się na wynalazku, który mimo swoich niepozornych rozmiarów, może zrewolucjonizować dziedzinę bezpieczeństwa nie tylko w dyscyplinie określanej jako „Królowa Sportów Motorowych”, a w całym sporcie opartym na rywalizacji samochodowej.

Obowiązkowym zabezpieczeniem podczas zawodów Grand Prix jest sztab medyczny. W ciągu kilku minut może on udzielić pomocy kierowcy, który uległ wypadkowi. Jednakże do tej pory problem stanowiło szybkie i bezbłędne zdiagnozowanie stanu zawodnika. Dotychczasowy sprzęt medyczny pozwalał na to jedynie po zaistnieniu wypadku i pojawieniu się medyków na miejscu zdarzenia, w momencie gdy o życiu i zdrowiu mogły decydować sekundy. Rozwiązaniem ma być projekt przedstawiony przez Zastępcę Delegata Medycznego F1 dr Iana Robertsa i Kierowcę Samochodu Medycznego F1 Alana van der Merwe. Chodzi o biometryczne rękawice. Od zwykłych rękawic, używanych na co dzień we wszystkich odmianach wyścigów torowych, będą się różnić niewielkim, niespełna 3-milimetrowej grubości sensorem, monitorującym podstawowe czynności życiowe. W pierwszej kolejności czujnik ma przekazywać dane dotyczące tętna kierowcy i poziomu tlenu zawartego we krwi. Docelowo ma także umożliwiać pomiar temperatury ciała oraz częstość i „jakość” oddechów. Z uwagi jednak na małą ilość dostępnej przestrzeni, twórcy nie wykluczają zainstalowania sensorów w innych częściach wyścigowego kombinezonu.

Sposób działania ma opierać się na wykorzystaniu najnowszej wersji Bluetooth, mogącej przesyłać informację do odbiorników oddalonych nawet o 500 m od nadajnika. Pracę urządzenia przez kilka godzin gwarantować będzie wbudowany akumulator. Ładowanie ma odbywać się metodą indukcyjną. Aby „naładować” rękawicę wystarczy położyć ją na specjalnej macie ładującej. Ponadto, oprócz zdalnego wysyłania, dane będą zapisywane w twardej pamięci sensora. Dzięki temu po sesji treningowej lub wyścigu, całość informacji będzie można pobrać i przeanalizować w garażu.

Nie można jednak zapominać, że aby urządzenie zostało dopuszczone do użytku w trakcie zawodów, musi sprostać wymogom szczegółowo opisanym w Normie FIA[2]. Najtrudniejsze z nich dotyczą ochrony na wypadek pożaru pojazdu. Istotnym jest, aby rękawice nie straciły nic ze swojej dotychczasowej funkcjonalności po zainstalowaniu biometrycznego sensora. Warto przypomnieć, że obecne skafandry zawodników stworzone są z materiału o nazwie NOMEX™. Dzięki wykorzystaniu tej technologii kierowca może wytrzymać do 11 sekund w temperaturze 840oC. Dla porównania temperatura ognia podczas pożaru budynku oscyluje w granicach 800oC. Poza generalnymi przepisami bezpieczeństwa, czujnik musi spełniać wymagania postawione mu w dedykowanej urządzeniom biometrycznym Normie FIA, wydanej pod koniec ubiegłego roku.[3] Rozdziały 4 – 6 dokumentu ustalają m.in. dokładne rozmiary maksymalne, jakie może posiadać urządzenie (w tym kształt i powierzchnia), wymaganą odporność na wstrząsy i uderzenia, warunki uzyskania homologacji, a także obowiązki producentów.

Wczesne wersje prototypowe rękawic biometrycznych były testowane już w ubiegłym roku. Dalej trudno określić, czy w sezonie 2018 zagoszczą na stałe w rywalizacji a torze. Z całą pewnością technologia ta będzie dalej udoskonalana. Nieoficjalnie mówi się, że najwcześniej w przyszłorocznych rozgrywkach nowe rękawice uzyskają status obowiązkowych. Jeżeli tak się stanie, wykorzystanie tego zaawansowanego systemu monitorującego w pozostałych dyscyplinach motoryzacyjnych będzie wyłącznie kwestią czasu.

[1] https://www.fia.com/safety

[2] FIA STANDARD N° 8856-2000 – PROTECTIVE CLOTHING FOR AUTOMOBILE DRIVERS, https://www.fia.com/regulation/category/762

[3]  FIA STANDARD 8868-2018-  BIOMETRIC DEVICES, https://www.fia.com/regulation/category/762

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Na czym polega fenomen nowej gry Epic Games – Fortnite?

Mimo faktu, że gra istnieje bardzo krótko aktualnie dałoby się napisać na jej temat pokaźną książkę. Tytuł ten pobił wszelkie rekordy, nie tylko w oglądalności i ilości graczy, ale głównie ustanawiając bardzo wysoką finansową poprzeczkę dla innych gier, które chcą zainteresować swoim tytułem profesjonalnych graczy i przetrzeć swoje szlaki do e-sportu.

Czytaj dalej Na czym polega fenomen nowej gry Epic Games – Fortnite?

Opublikowane w

Brak trenera z licencją podczas meczu

Poprzednio pisałem o przypadku ukarania grającego trenera czerwoną kartką i konsekwencjach takiego czynu. Dziś o jeszcze jednym przypadku będącym często przedmiotem orzeczeń dyscyplinarnych w polskiej piłce nożnej i też dotyczącym trenera, ale już nie tylko grającego trenera, ale każdego szkoleniowca, czyli o przypadku „trenera bez licencji”.

Czytaj dalej Brak trenera z licencją podczas meczu

O autorze

Konrad Makar

Konrad Makar

Student V roku stacjonarnych studiów prawniczych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania: prawo sportowe, prawo karne. Zawodnik czwarto-ligowego zespołu piłkarskiego. Praktykant w Kancelarii Prawa Gospodarczego i Sportowego Tomasz Dauerman.

Wpisy autora

Opublikowane w

Treningi i kwalifikacje w F1

W najbliższy weekend odbędzie się jeden z najpopularniejszych wyścigów w całym kalendarzu mistrzostw Formuły 1. Mowa o rywalizacji rozgrywanej na miejskich ulicach malowniczo położonego Monako. Z uwagi na charakterystykę trasy, wyprzedzanie tam jest manewrem wyjątkowo trudnym. O końcowym wyniku niejednokrotnie decyduje z jednej strony właściwa strategia postojów w alei serwisowej, natomiast z drugiej wyniki w kwalifikacjach. Dlatego też w dzisiejszym artykule chciałbym poświęcić uwagę procedurom związanym z kwalifikacjami do wyścigu oraz treningami bezpośrednio je poprzedzającymi. Jak zwykle, nieocenione przy analizie zagadnienia będą Regulacje Sportowe F1[1].

Czytaj dalej Treningi i kwalifikacje w F1

Opublikowane w

Projekt “The Girls on Track” w Porto

Pierwszy, “krajowy” etap programu The Girls on Track Karting Challange odbył się 15.05.2018 r. w Porto – nadmorskim mieście położonym w północnej części Portugalii. Zgodnie z oficjalnymi danymi opublikowanymi przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), udział w zmaganiach mających wyłonić 3 reprezentantki kraju, wzięło 130 młodych dziewcząt w wieku pomiędzy 13, a 18 lat.

Czytaj dalej Projekt “The Girls on Track” w Porto

Opublikowane w

Bezpieczna prędkość

Intuicyjnie zdawać by się mogło, że bolidy konkurujące w Formule 1 są niebezpieczne z uwagi na osiągane prędkości. Nic bardziej mylnego. Zgodnie z wytycznymi FIA[1] oraz Regulacjami Technicznymi F1[2], konstrukcja pojazdów Formuły 1 oraz używane przy ich budowie materiały są ściśle kontrolowane przez przepisy w celu wszechstronnej maksymalizacji bezpieczeństwa.

Czytaj dalej Bezpieczna prędkość

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

RODO Sport

Masz do nas pytanie z zakresu wdrożenia nowej polityki ochrony danych osobowych "RODO"? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.