ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Akademia sportowa we franczyzie

Z reguły franczyza kojarzy nam się z przysłowiowymi ,,sieciówkami”, np. restauracjami, sklepami, czy stacjami paliw. Coraz częściej jednak jest ona wykorzystywana w sportowym biznesie i to nie tylko jako możliwość prowadzenia chociażby sklepu z gadżetami danego klubu sportowego, ale także jako opcja prowadzenia szkółek/akademii sportowych. W myśl zasady, że jest piłka nożna … i reszta sportu, największą popularnością tego rodzaju rozwiązanie cieszy się właśnie w świecie piłkarskim. W dzisiejszym blogu przedstawię najważniejsze aspekty związane z umową franchisingu (franczyzową).

Przede wszystkim, jest to umowa zaliczana do kategorii umów nienazwanych. Oznacza to, że jest to umowa niemająca odrębnego, normatywnego odniesienia, nie została ona uregulowana ani w kodeksie cywilnym, ani w innym akcie prawa powszechnego. W związku z tym, jest to umowa zawierana na podstawie zasady swobody umów. Zgodnie z art. 3531 Kodeksu cywilnego ,,Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego”. Zgodnie z uzasadnieniem do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 lutego 2008 r. (sygn. akt V CSK 397/07) „Treść umowy franchisingu, jako umowy nienazwanej, może zostać ukształtowana przez strony w granicach wyznaczonych art. 353(1) k.c. Nie sposób zatem wykluczyć, że znajdą się tam elementy charakterystyczne dla umowy dzierżawy, co będzie uzasadniać, w konkretnym stanie faktycznym, zastosowanie także art. 678 § 2 k.c. Musi to jednak być uzasadnione zarówno sformułowaniami zawartymi w umowie, jak i jej celem oraz zgodnym zamiarem stron”.

Umowa franczyzowa może zostać także sformułowana na podstawie Europejskiego Kodeksu Etyki Franczyzy. Kodeks ten definiuje umowę franczyzy jako system sprzedaży towarów, usług lub technologii, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami, franczyzodawcą i jego indywidualnymi franczyzobiorcami. Istota tego systemu polega na tym, że franczyzodawca nadaje swoim poszczególnym franczyzobiorcom prawo oraz nakłada na nich obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją. W ramach i na okres sporządzonej na piśmie umowy franczyzowej oraz w zamian za bezpośrednie lub pośrednie świadczenia finansowe uprawnienie to upoważnia indywidualnego franczyzobiorcę do korzystania z nazwy handlowej franczyzodawcy, jego znaku towarowego lub usługowego, know-how, metod prowadzenia działalności gospodarczej, wiedzy technicznej, systemu postępowania i innych praw własności intelektualnej lub przemysłowej, a także do korzystania ze stałej pomocy handlowej i technicznej franczyzodawcy.

Czy franczyza dla szkółki, akademii sportowej to dobry pomysł? Tutaj na pewno można przedstawiać wiele argumentów ,,za” i ,,przeciw”. Uważam jednak, że jest to koncepcja warta rozważenia. Możemy wyodrębnić w praktyce przecież dwa modele. Pierwszy, to kiedy dany podmiot jest franczyzobiorcą, a drugi – kiedy jest franczyzodawcą. Warto więc zastanowić się nad opcją korzystania z cudzych wzorców (nabyć licencję), bądź też wypracowaniem własnego modelu biznesowego akademii sportowej, który będzie mógł stanowić przedmiot franczyzy.

Jakie warunki może stawiać franczyzodawca w przypadku akademii sportowej, jakie kwestie  będzie regulować umowa? Przykładowo mogą one dotyczyć liczby mieszkańców miejscowości, w której potencjalnie ma powstać akademia, liczby trenerów, ich wykształcenia, liczby i powierzchni obiektów sportowych, miesięcznej opłaty od przychodów z tytułu prowadzenia zajęć, obowiązku zakupu różnego rodzaju produktów od wyznaczonych przez franczyzodawcę podmiotów.

Na pewno decydując się na tego rodzaju ruch należy pamiętać o tych wszystkich wyżej wskazanych aspektach związanych z franczyzą oraz szczegółowo zastanowić się nad postanowieniami umowy franczyzowej i pamiętać o precyzyjnym ustaleniu praw i obowiązków jej stron. Co do zasady, podmiotem słabszym jest franczyzobiorca. Dlatego też powinien on wnikliwie przeanalizować zasady współpracy uwzględniając przede wszystkim obciążenia płynące z faktu zawarcia takiej umowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Polski Komitet Sportów Nieolimpijskich

Wczoraj w Warszawie w Pałacu Lubomirskich odbyło się zebranie założycielskie i inauguracja działalności Polskiego Komitetu Sportów Nieolimpijskich. Na kanwie sukcesu sportowego i organizacyjnego The World Games 2017, przedstawiciele dyscyplin sportów nieolimpijskich postanowili – wzorem Polskiego Komitetu Olimpijskiego – założyć związek stowarzyszeń pod nazwą Polski Komitet Sportów Nieolimpijskich, w szeregi którego docelowo może wstąpić około 50 dyscyplin sportowych reprezentujących około 3 miliony naszych obywateli uprawiających sport.

Opublikowane w

„Substancje niezatwierdzone S-0” – co grozi za ich spożycie ?

W corocznie aktualizowanej Liście substancji i metod zabronionych WADA (Światowa Agencja Antydopingowa) umieszcza systematycznie kategorię tzw. substancji niezatwierdzonych. Czym są owe substancje, jakie są skutki ich spożycia oraz czy wiąże się ono z naruszeniem przepisów antydopingowych ?

O autorze

Kinga Kania

Kinga Kania

Kinga Kania, prawnik, menedżer sportu. Absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, Absolwentka Polskiej Akademii Sportu w Warszawie

Wpisy autora

Opublikowane w

Słów kilka o dezubekizacji w sporcie

Temat dezubekizacji wywołany do tablicy kilka miesięcy temu mocno poruszył społeczeństwo. Zagadnienie to nie ominęło także i sfery sportu, gdyż niektóre postanowienia Ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (dalej: nowelizacja) stanowią część tego kierunku działań. W dzisiejszym blogu zatem przedstawię najważniejsze kwestie związane z tą tematyką.

Opublikowane w

Przedmioty z gier komputerowych – podatek

Już od dłuższego czasu zagadnienia związane z szeroko rozumianą tematyką e-sportu są przedmiotem analizy prawników. W dzisiejszym wpisie chcę zwrócić uwagę wszystkich tych z Państwa, którzy interesują się lub też bezpośrednio zajmują się kwestiami związanymi ze sprzedażą przedmiotów z gier komputerowych.

Opublikowane w

Jedziemy czy nie jedziemy na igrzyska w Pjongczangu?

Kilka dni temu w mediach pojawiła się informacja, że ,,Francuscy sportowcy nie pojadą na igrzyska w Pjongczangu, jeśli ich bezpieczeństwo nie będzie zagwarantowane” – powiedziała francuska minister sportu Laura Flessel.

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

Zapytaj prawnika

Masz do nas pytanie na temat prawa sportowego? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.