ModernSportFoundation.org WszystkoDlaKlubu.pl WszystkoDlaKlubu.pl TrainingCompensation.com

Akademia sportowa we franczyzie

Z reguły franczyza kojarzy nam się z przysłowiowymi ,,sieciówkami”, np. restauracjami, sklepami, czy stacjami paliw. Coraz częściej jednak jest ona wykorzystywana w sportowym biznesie i to nie tylko jako możliwość prowadzenia chociażby sklepu z gadżetami danego klubu sportowego, ale także jako opcja prowadzenia szkółek/akademii sportowych. W myśl zasady, że jest piłka nożna … i reszta sportu, największą popularnością tego rodzaju rozwiązanie cieszy się właśnie w świecie piłkarskim. W dzisiejszym blogu przedstawię najważniejsze aspekty związane z umową franchisingu (franczyzową).

Przede wszystkim, jest to umowa zaliczana do kategorii umów nienazwanych. Oznacza to, że jest to umowa niemająca odrębnego, normatywnego odniesienia, nie została ona uregulowana ani w kodeksie cywilnym, ani w innym akcie prawa powszechnego. W związku z tym, jest to umowa zawierana na podstawie zasady swobody umów. Zgodnie z art. 3531 Kodeksu cywilnego ,,Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego”. Zgodnie z uzasadnieniem do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 lutego 2008 r. (sygn. akt V CSK 397/07) „Treść umowy franchisingu, jako umowy nienazwanej, może zostać ukształtowana przez strony w granicach wyznaczonych art. 353(1) k.c. Nie sposób zatem wykluczyć, że znajdą się tam elementy charakterystyczne dla umowy dzierżawy, co będzie uzasadniać, w konkretnym stanie faktycznym, zastosowanie także art. 678 § 2 k.c. Musi to jednak być uzasadnione zarówno sformułowaniami zawartymi w umowie, jak i jej celem oraz zgodnym zamiarem stron”.

Umowa franczyzowa może zostać także sformułowana na podstawie Europejskiego Kodeksu Etyki Franczyzy. Kodeks ten definiuje umowę franczyzy jako system sprzedaży towarów, usług lub technologii, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami, franczyzodawcą i jego indywidualnymi franczyzobiorcami. Istota tego systemu polega na tym, że franczyzodawca nadaje swoim poszczególnym franczyzobiorcom prawo oraz nakłada na nich obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją. W ramach i na okres sporządzonej na piśmie umowy franczyzowej oraz w zamian za bezpośrednie lub pośrednie świadczenia finansowe uprawnienie to upoważnia indywidualnego franczyzobiorcę do korzystania z nazwy handlowej franczyzodawcy, jego znaku towarowego lub usługowego, know-how, metod prowadzenia działalności gospodarczej, wiedzy technicznej, systemu postępowania i innych praw własności intelektualnej lub przemysłowej, a także do korzystania ze stałej pomocy handlowej i technicznej franczyzodawcy.

Czy franczyza dla szkółki, akademii sportowej to dobry pomysł? Tutaj na pewno można przedstawiać wiele argumentów ,,za” i ,,przeciw”. Uważam jednak, że jest to koncepcja warta rozważenia. Możemy wyodrębnić w praktyce przecież dwa modele. Pierwszy, to kiedy dany podmiot jest franczyzobiorcą, a drugi – kiedy jest franczyzodawcą. Warto więc zastanowić się nad opcją korzystania z cudzych wzorców (nabyć licencję), bądź też wypracowaniem własnego modelu biznesowego akademii sportowej, który będzie mógł stanowić przedmiot franczyzy.

Jakie warunki może stawiać franczyzodawca w przypadku akademii sportowej, jakie kwestie  będzie regulować umowa? Przykładowo mogą one dotyczyć liczby mieszkańców miejscowości, w której potencjalnie ma powstać akademia, liczby trenerów, ich wykształcenia, liczby i powierzchni obiektów sportowych, miesięcznej opłaty od przychodów z tytułu prowadzenia zajęć, obowiązku zakupu różnego rodzaju produktów od wyznaczonych przez franczyzodawcę podmiotów.

Na pewno decydując się na tego rodzaju ruch należy pamiętać o tych wszystkich wyżej wskazanych aspektach związanych z franczyzą oraz szczegółowo zastanowić się nad postanowieniami umowy franczyzowej i pamiętać o precyzyjnym ustaleniu praw i obowiązków jej stron. Co do zasady, podmiotem słabszym jest franczyzobiorca. Dlatego też powinien on wnikliwie przeanalizować zasady współpracy uwzględniając przede wszystkim obciążenia płynące z faktu zawarcia takiej umowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Opublikowane w

Międzynarodowe transfery last minute z wykorzystaniem FIFA TMS. Wielkie okazje i jeszcze większe ryzyko. Casus Adriena Silvy.

Międzynarodowy rynek transferowy to przemysł wart wiele miliardów dolarów, obejmujący około 12.000 tego typu transferów każdego roku. Z tego powodu FIFA zdecydowała się w 2007 r. powołać do życia FIFA TMS – system, który zrewolucjonizował i usprawnił sposób dokonywania transferów. Wprowadzony on został w celu zapewnienia społeczności piłkarskiej najnowocześniejszych technologii, aby dotrzymać kroku ruchowi transferowemu na dzisiejszym rynku i odpowiedzieć na potrzeby współczesnej gry.

Opublikowane w

Kluby sportowe zobowiązane do wprowadzenia nowej polityki ochrony danych osobowych

Dnia 25 maja 2018 r. wchodzą w życie rewolucyjne zmiany dotyczące praw i wolności osób fizycznych do ochrony danych osobowych. Chodzi oczywiście o przepisy tzw. RODO, czyli Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46WE.

O autorze

Kinga Kania

Kinga Kania

Kinga Kania, prawnik, menedżer sportu. Absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, Absolwentka Polskiej Akademii Sportu w Warszawie

Wpisy autora

Opublikowane w

Czy nadchodzą zmiany w kobiecej piłce nożnej?

Na portalu wielokrotnie poruszaliśmy zagadnienia dotyczące sportu kobiet, czy też kierunkując się na jedną z najpopularniejszych dyscyplin sportowych poruszaliśmy tematykę kobiecego futbolu. Za każdym razem wskazywaliśmy na obszary, które wymagają modyfikacji, aby polepszyć status prawny zawodniczek. Dzisiaj także będzie  o zmianach, ale bardziej pod kątem wizerunkowym.

Opublikowane w

Porozumienie FIFA i FIFPro

Kilka dni temu – 6 listopada, FIFA oraz Międzynarodowa Federacja Piłkarzy Zawodowych (FIFPro) zawarły sześcioletnią umowę o współpracy, której przedmiotem jest wzmocnienie kooperacji pomiędzy tymi podmiotami, co finalnie ma się przełożyć oczywiście na poprawę zarządzania piłką nożną w skali globalnej. Poniżej przedstawię najważniejsze założenia wskazanej umowy.

Opublikowane w

Dziedziczenie w e-sporcie (?)

W dzisiejszym blogu odniosę się do tematu, na który powinni zwrócić uwagę gracze e-sportu, a który jeszcze powoduje, że doktryna prawnicza nie zajmuje jednoznacznego stanowiska w tej kwestii. Orzecznictwo sądowe również nie służy w tym przypadku szczególną pomocą. We wcześniejszym swoim wpisie ,,Wirtualny świat i nowe wyzwania” wskazywałam na problemy prawne związane ze sprzedażą oraz kradzieżami w wirtualnym świecie. Okazuje się jednak, że równie problematyczna jest kwestia dziedziczenia wirtualnych dóbr. Co ze zgromadzonymi na koncie gracza wirtualnymi przedmiotami, których wartość wielokrotnie to nawet kilkaset tysięcy euro? Co do zasady każdy ma prawo rozporządzania własnością na wypadek śmierci, a konsekwencją śmierci jest dziedziczenie spuścizny zmarłego po jego śmierci przez osoby najbliższe.

Zobacz więcej »

Serwis obsługuje:

Dauerman

Kontakt z nami:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
Aleja Śląska 1
54-118 Wrocław
Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawospotowe.pl

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, numer KRS 0000384634, NIP 8992720232, REGON 021539145, kapitał zakładowy 15.000,00 zł

Zapytaj prawnika

Masz do nas pytanie na temat prawa sportowego? Wypełnij poniższy formularz, odpiszemy tak szybko jak to będzie możliwe.